Medlemmar i kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster – en heterogen gemenskap önskas
FPA har i år startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. FPA hoppas på en så heterogen kundgemenskap som möjligt så att kundernas olika behov blir beaktade. I en enkät till kundgemenskapen i november utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av likabehandling och hur väl servicen motsvarar deras behov.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan över 1400 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. Målet är att bättre kunna beakta olika kunder i utvecklingen av tjänsterna.
– Enkäter som har publicerats i kundgemenskapen har redan gett goda resultat, och vi lär oss mera om olika kundgrupper. Vi vill att så många olika röster som möjligt ska göra sig hörda i vår kundgemenskap. Det hjälper oss att göra det smidigare att sköta ärenden hos FPA och att beakta kundernas olika behov, säger Kimmo Taiminen, specialsakkunnig vid FPA:s kundrelationsenhet.
Kundgemenskapen fungerar främst i digitala miljöer och den är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkät om likabehandling vid skötsel av FPA-ärenden kan besvaras fram till 24.11
FPA:s mål är att säkerställa att kunderna får likvärdig service som är anpassad efter deras individuella behov, och att tjänsterna är tillgängliga för alla. I november utreds medlemmarnas erfarenheter av likabehandling hos FPA och hur väl servicen motsvarar deras behov. I enkäten kartläggs kundernas erfarenheter av möten med FPA och till exempel eventuella situationer som hänför sig till osakligt beteende eller beaktande av särskilda behov.
Enkätresultaten används för att förbättra kundupplevelsen. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 24.11.2024.
Läs mer
Kontakter
Kimmo TaiminenspecialsakkunnigFPA
Tel:050 567 1085kimmo.taiminen@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum