Selvitys: Vanhan Porvoon brändiarvo jopa 755 miljoonaa euroa
Vanhan Porvoon brändiarvoksi on arvioitu 755 miljoonaa euroa juuri valmistuneessa selvityksessä. Selvityksen laati FCG Finnish Consulting Group Oy yhteistyössä Imagian Oy:n kanssa, joka vastasi brändiarvoon liittyvistä tehtävistä. Lisäksi Salmi Platform Oy vastasi selvityksen kävijäkyselystä.

Brändiarvon määritys perustuu arvioon vuoden 2023 koko Porvoon matkailutulosta, joka oli 77 miljoonaa euroa sekä kesällä 2024 tehtyyn matkailijakyselyyn. Lähes 58 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti, että pääasiallinen syy vierailla Porvoossa oli Vanha Porvoo.
Brändiarvo laskettiin niin sanotun Brand Finance -menetelmän Economic Value Added -laskentamallilla (EVA). Kaupunkibrändin osalta EVA-menetelmässä tarkastellaan, kuinka paljon Porvoo hyötyy Vanhan Porvoon brändistä. EVA-menetelmä on yleisesti käytössä yritysbrändien rahallisen arvon määrittämisessä ja on myös yksi yleisimmin käytetyistä menetelmistä paikkabrändin taloudellisen arvon arvioinnissa.
Hankkeessa selvitettiin Vanhan Porvoon asukasyhdistyksen, Vanhan Porvoon kauppiasyhdistyksen, Porvoon kaupungin ja matkailuelinkeinon näkemykset brändiarvon vahvistamisen toimenpiteistä ja brändiarvon hyödyntämisestä matkailutulon lisäämiseksi. Lisäksi muodostettiin yhteinen visio eli tulevaisuuden kuva yhteistyössä eri intressejä yhteensovittaen.
Kävijäviihtyvyyden parantamispotentiaalin kartoitus tehtiin kävijöille suunnatulla sähköisellä kyselyllä, johon osallistui yli 400 vastaajaa heinäkuussa 2024. Matkailijat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä Vanhaan Porvooseen vierailukohteena. Suurin osa kävijöistä suuntaa Vanhaan Porvooseen pääkaupunkiseudulta ja tuntee palvelutarjonnan hyvin.
Lisäksi selvitettiin, voidaanko nykyisten kävijäprofiilien lisäksi löytää uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, jotka varmistaisivat Vanhan Porvoon palveluiden kysynnän myös tulevaisuudessa eri vuodenaikoina.
Valmistuneessa selvityksessä on myös kuvattu Vanhaan Porvooseen suuntautuvaan matkailuun vaikuttavia trendejä, uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, joita selvityksen eri vaiheiden tulosten ohella on hyödynnetty toimenpide- ja kehitysehdotusten laadinnassa. Toimenpide- ja kehitysehdotuksia on ryhmitelty teemoihin: viestintä ja markkinointi, tuotekehitys ja paketointi, infrastruktuuri ja ympäristö sekä turvallisuus.
Vanha Porvoo on kaupungin tärkein vetovoimatekijä, ja sen säilyttäminen vetovoimaisena kohteena on elintärkeää koko kaupungille. Siksi Vanhan Porvoon säilyttämiseen, kehittämiseen ja markkinointiin tulee panostaa jatkossakin. Kehittämisessä tulee huomioida matkailun ohella Vanhan Porvoon asukkaiden ja yrittäjien tarpeet ja toiveet, koska osaltaan he luovat sen vetovoimaisen ja arvokkaan brändin, joka kiinnostaa kävijöitä.
Yhteyshenkilöt
Pauli Santalajohtava asiantuntijaFCG Finnish Consulting Group
Puh:050 556 5272pauli.santala@fcg.fiKuvat

Tietoa julkaisijasta
FCG Finnish Consulting Group on suomalainen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Tavoitteenamme on ratkaista ratkaisematon ja kehittää paremmaksi palaset, joista rakentuu hyvä elämä. Uniikki ymmärrys tulevasta syntyy ihmisistämme, asiakkaistamme ja teknologiasta. Tietoon pohjautuva suunnittelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys kasvattavat ratkaisukykyämme ja auttavat meitä luomaan parempaa elämää Suomessa. Päivittäisessä työssämme konsultoimme, koulutamme ja tuotamme ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Olemme asiantuntijoita esimerkiksi kuntatalouden, sote-palveluiden ja hyvinvointialueiden kehittämisen, rakennetun ympäristön ja uusiutuvan energian saralla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FCG Finnish Consulting Group
FCG:n selvitys Kuntaliitolle: Hankintalain uudistus maksaisi kunnille 600 miljoonaa euroa9.12.2025 10:20:54 EET | Artikkeli
FCG toteutti syksyllä 2025 Kuntaliitolle selvityksen hankintalain uudistuksen vaikutuksista kuntiin. Yhdentoista kunnan kanssa toteutettu selvitys osoittaa, että hallitusohjelmaan kirjattu muutos aiheuttaisi Suomen kunnille noin 600 miljoonan euron lisäkustannukset. Selvitys on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa arvio uudistuksen taloudellisista vaikutuksista.
FCG suunnitteli Dämmanin kalatien – pitkäjänteinen suunnittelutyö mahdollisti uhanalaisen taimenen nousureitin palauttamisen Espoossa5.12.2025 09:52:45 EET | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Espoon kaupunki ovat palauttaneet kalojen vaellusreittejä Espoossa laajassa hankekokonaisuudessa, joka tukee vesiluonnon monimuotoisuutta ja erityisesti uhanalaisen taimenen elinolosuhteita. FCG Finnish Consulting Groupilla oli hankkeessa keskeinen rooli suunnittelusta vastaavana asiantuntijana. Kalatie otettiin käyttöön syyskuun lopussa.
Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kustannukset jatkavat kasvuaan – pienet kunnat kovimman paineen alla3.12.2025 11:06:40 EET | Tiedote
FCG Finnish Consulting Groupin analyysi osoittaa, että kuntien järjestämän perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kustannuskehitys on jatkanut nousuaan viimeisen vuosikymmenen aikana. Erityisesti pienet ja oppilasmäärältään vähenevät kunnat kohtaavat kasvavaa kustannuspainetta.
Kutsu toimittajawebinaariin: Koulut kallistuvat, oppilaat vähenevät – mitä nyt tapahtuu?26.11.2025 10:02:18 EET | Kutsu
Tervetuloa toimittajatilaisuuteen 3.12.2025 kello 8.30-9.30 Teamsissa.
Näkökulma: Diagnoositietojen epäselvyydet paljastavat puutteita tietojärjestelmien tiedonsiirrossa13.11.2025 13:23:08 EET | Artikkeli
Valtakunnallisesti on uutisoitu laajalti (mm. HS 10.10.2025) hyvinvointialueiden diagnoositietoihin liittyvistä epäselvyyksistä. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella diagnosoitujen hengityselinten kroonisesta toimintavajauksesta kärsivien potilaiden määrän on THL:n tilastoissa todettu olevan moninkertainen verrattuna muihin hyvinvointialueisiin. Syitä ilmiöön on selvitelty hyvinvointialueen ja THL:n yhteistyönä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme