Selvitys: Vanhan Porvoon brändiarvo jopa 755 miljoonaa euroa
Vanhan Porvoon brändiarvoksi on arvioitu 755 miljoonaa euroa juuri valmistuneessa selvityksessä. Selvityksen laati FCG Finnish Consulting Group Oy yhteistyössä Imagian Oy:n kanssa, joka vastasi brändiarvoon liittyvistä tehtävistä. Lisäksi Salmi Platform Oy vastasi selvityksen kävijäkyselystä.

Brändiarvon määritys perustuu arvioon vuoden 2023 koko Porvoon matkailutulosta, joka oli 77 miljoonaa euroa sekä kesällä 2024 tehtyyn matkailijakyselyyn. Lähes 58 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti, että pääasiallinen syy vierailla Porvoossa oli Vanha Porvoo.
Brändiarvo laskettiin niin sanotun Brand Finance -menetelmän Economic Value Added -laskentamallilla (EVA). Kaupunkibrändin osalta EVA-menetelmässä tarkastellaan, kuinka paljon Porvoo hyötyy Vanhan Porvoon brändistä. EVA-menetelmä on yleisesti käytössä yritysbrändien rahallisen arvon määrittämisessä ja on myös yksi yleisimmin käytetyistä menetelmistä paikkabrändin taloudellisen arvon arvioinnissa.
Hankkeessa selvitettiin Vanhan Porvoon asukasyhdistyksen, Vanhan Porvoon kauppiasyhdistyksen, Porvoon kaupungin ja matkailuelinkeinon näkemykset brändiarvon vahvistamisen toimenpiteistä ja brändiarvon hyödyntämisestä matkailutulon lisäämiseksi. Lisäksi muodostettiin yhteinen visio eli tulevaisuuden kuva yhteistyössä eri intressejä yhteensovittaen.
Kävijäviihtyvyyden parantamispotentiaalin kartoitus tehtiin kävijöille suunnatulla sähköisellä kyselyllä, johon osallistui yli 400 vastaajaa heinäkuussa 2024. Matkailijat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä Vanhaan Porvooseen vierailukohteena. Suurin osa kävijöistä suuntaa Vanhaan Porvooseen pääkaupunkiseudulta ja tuntee palvelutarjonnan hyvin.
Lisäksi selvitettiin, voidaanko nykyisten kävijäprofiilien lisäksi löytää uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, jotka varmistaisivat Vanhan Porvoon palveluiden kysynnän myös tulevaisuudessa eri vuodenaikoina.
Valmistuneessa selvityksessä on myös kuvattu Vanhaan Porvooseen suuntautuvaan matkailuun vaikuttavia trendejä, uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, joita selvityksen eri vaiheiden tulosten ohella on hyödynnetty toimenpide- ja kehitysehdotusten laadinnassa. Toimenpide- ja kehitysehdotuksia on ryhmitelty teemoihin: viestintä ja markkinointi, tuotekehitys ja paketointi, infrastruktuuri ja ympäristö sekä turvallisuus.
Vanha Porvoo on kaupungin tärkein vetovoimatekijä, ja sen säilyttäminen vetovoimaisena kohteena on elintärkeää koko kaupungille. Siksi Vanhan Porvoon säilyttämiseen, kehittämiseen ja markkinointiin tulee panostaa jatkossakin. Kehittämisessä tulee huomioida matkailun ohella Vanhan Porvoon asukkaiden ja yrittäjien tarpeet ja toiveet, koska osaltaan he luovat sen vetovoimaisen ja arvokkaan brändin, joka kiinnostaa kävijöitä.
Yhteyshenkilöt
Pauli Santalajohtava asiantuntijaFCG Finnish Consulting Group
Puh:050 556 5272pauli.santala@fcg.fiKuvat

Tietoa julkaisijasta
FCG Finnish Consulting Group on suomalainen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Tavoitteenamme on ratkaista ratkaisematon ja kehittää paremmaksi palaset, joista rakentuu hyvä elämä. Uniikki ymmärrys tulevasta syntyy ihmisistämme, asiakkaistamme ja teknologiasta. Tietoon pohjautuva suunnittelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys kasvattavat ratkaisukykyämme ja auttavat meitä luomaan parempaa elämää Suomessa. Päivittäisessä työssämme konsultoimme, koulutamme ja tuotamme ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Olemme asiantuntijoita esimerkiksi kuntatalouden, sote-palveluiden ja hyvinvointialueiden kehittämisen, rakennetun ympäristön ja uusiutuvan energian saralla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FCG Finnish Consulting Group
Väestön ikääntyminen haastaa Suomea vielä 2040-luvulla16.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
MDI:n vuoden 2025 väestöennusteessa tarkastellaan väestönkehitystä pitkällä aikavälillä. Tarkastelu paljastaa, että lasten määrän väheneminen ja iäkkään väestön kasvu ei ole väliaikainen vaan pysyvä muutos. Lasten ja nuorten palveluiden, kuten koulujen, tarve vähenee. Sen sijaan kaikkein iäkkäimpien palvelujen, kuten hoivakotien, tarve kasvaa.
FCG mukana suunnittelemassa Suomen kansallista vetyverkkoa – YVA-konsulttina Länsi-Suomen alueella2.9.2025 14:31:28 EEST | Tiedote
FCG Rakennettu Ympäristö Oy on valittu Gasgridin kumppaniksi toteuttamaan ympäristövaikutusten arviointia Suomen tulevan vedyn siirtoverkon Länsi-Suomen osuudella. Hanke vie Suomea kohti vihreää siirtymää ja energiaomavaraisuutta.
FCG ostaa Turku City Datan ja vahvistaa tiedolla johtamisen palveluitaan28.8.2025 12:13:56 EEST | Tiedote
FCG Finnish Consulting Group vahvistaa asemaansa julkisen sektorin johtavana väestötiedon palveluntuottajana ostamalla Turku City Datan ja sen Popula.ai väestötietopalvelun.
Vältettävissä olevista kuolemista 8,35 miljardin euron tulonmenetys Suomelle vuosittain – huumeet, alkoholi ja itsemurhat kärjessä23.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Alkoholi, huumeet ja itsemurhat aiheuttavat valtavan määrän ennenaikaisia kuolemia – Suomessa menetetään vuosittain noin 230 000 ennenaikaista elinvuotta.
Suomen tulevaisuuden tekijät: Uudistuva Suomi vaatii onnistuvaa maahanmuuttopolitiikkaa20.5.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Maahanmuuttopolitiikalla on Suomen tulevaisuudelle suuri merkitys, sillä vain maahanmuutto säätelee työikäisen väestön kehitystä. Eläkkeelle siirtyy 880 000 henkilöä vuoteen 2038 mennessä, mikä vastaa 37 prosenttia koko nykyisestä työllisestä työvoimasta. Suomen tulevaisuuden tekijät -projektissa yli kaksikymmentä yhteiskunnallista toimijaa yhdistää voimansa etsiessään ratkaisuja maahanmuuttopolitiikan uudistamiseen ja pitovoiman vahvistamiseen. Tavoitteena on turvata elinvoimainen Suomi myös tuleville sukupolville.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme