Luonto on Suomen tärkein matkailuvaltti – suomalainen elämäntapa ja kulttuuri nousussa
Luonto on Suomen matkailun tärkein vetovoimatekijä. Luonto mainitaan lähes jokaisen maakunnan ja matkailukeskuksen tärkeimpänä houkuttelevuustekijänä. Samalla suomalainen elämäntapa ja kulttuuri ovat nousseet keskeiseksi osaksi matkailukokemuksia tuoden erottuvuutta Suomen matkailutarjontaan. Kansainvälisille matkailijoille suunnatut palvelut nähdään suurena kehitysmahdollisuutena, jossa vastuullisuus ja turvallisuus ovat keskeisiä, selviää majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksille tehdyssä kyselyssä.

Suomen luontoa voisi hyödyntää matkailumarkkinoinnissa ja matkailutuotteiden kehittämisessä nykyistä laajemmin.
- Majoitus on tärkeä osa matkailukokemusta, mutta se, mitä matkailija voi kohteessa tehdä ja kokea, on usein ratkaiseva tekijä matkapäätöksessä, sanoo MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto. Hänen mukaansa majoitusyrityksillä on vielä paljon mahdollisuuksia kehittää luontoaktiviteetteja ja niiden markkinointia.
Maaseutumatkailun palveluiden kehittämistä tehdään muun muassa ”Timanttiset aktiviteetit osana matkailuyritysten kasvupolkua” -hankkeessa, jota Lomalaidun ry ja Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset hallinnoivat.
- Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa maaseutumatkailua, lisätä verkostoitumista ja kehittää kestäviä luontopohjaisia palveluita. Erityisesti luonto- ja hyvinvointipalvelut, kuten retkeily, joogaretket ja Metsämieli-retket, ovat kasvattaneet suosiotaan, kertoo Lomalaidun ry:n projektipäällikkö Anne Mikkola.
Vastuullisuus ja turvallisuus yhä tärkeämpää
Timanttiset aktiviteetit -hankkeen lokakuussa 2024 tekemän alkukartoituksen mukaan maaseudun matkailuyritykset tekevät aktiivisesti yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, ja yli puolet haluaa laajentaa luontoaktiviteettejaan. Kansainvälisille matkailijoille suunnatut palvelut nähdään myös suurena kehitysmahdollisuutena, jossa vastuullisuus ja turvallisuus ovat keskeisiä.
Suosituimpia maaseutumatkailuyritysten tarjoamia palveluita ovat mökkimajoitus (60 %), huonemajoitus (48 %), juhla- ja kokouspalvelut sekä erilaiset aktiviteetit, kuten kalastus, saunapalvelut ja luontoelämykset. Yrittäjistä 60 % tekee yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa, mikä vahvistaa verkostoitumisen merkitystä matkailukokemusten rikastuttamisessa.
Ohjelmapalveluyritysten puolella vahvimpia palveluja ovat opastetut luontoretket (70 %), sauna- ja hyvinvointipalvelut (67 %) sekä ruokailuelämykset, kuten eräkokkaus (41 %). Kehitystoiveina korostuivat luontopohjaiset hyvinvointi- ja hiljaisuuteen perustuvat rentoutusretket. Yhteistyö ja verkostojen rakentaminen majoituspalveluiden kanssa nähtiin keskeisenä keinona parantaa matkailupalvelujen vetovoimaisuutta ja houkutella kansainvälisiä asiakkaita.
Liite: Yhteenveto majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksille suunnatusta Timanttiset aktiviteetit -hankkeen kyselystä nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/luonto-matkailuvaltti
Katso myös:
www.timanttisetaktiviteetit.fi
Caprice Consulting Oy: Luontomatkailun osaajia tarvitaan – Outdoors Finland jalkauttaa matkailuosaamista
Visit Finland: Tunnista kohderyhmäsi, asiakkaasi ja vahvuutesi - Visit Finland
Lisätiedot:
Anne Mikkola, projektipäällikkö, Lomalaidun ry, anne.mikkola@lomalaidun.fi, 040 576 8982
Hanna Eronen, maisema-asiantuntija, Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset, hanna.eronen@proagria.fi, 050 560 5987
Kimmo Aalto, asiantuntija, MTK ry, kimmo.aalto@mtk.fi, 040 179 1618
Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
MTK pettyi suden suotuisan suojelutason viitearvon määrittelyyn10.10.2025 16:02:43 EEST | Tiedote
Suden suotuisan suojelutason viitearvoksi Suomessa on määritetty 273 sutta. Vaikka susi on nyt boreaalisella vyöhykkeellä suotuisalla suojelutasolla, MTK pitää viitearvoa liian korkeana ja määrittelyn perusteena olevia keskeisiä seikkoja ongelmallisina.
Viljelijöiden talous poikkeuksellisen heikko - kasvukausikysely kertoo syyt10.10.2025 11:51:23 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kasvukausi oli viljelijöiden mukaan poikkeuksellisen haastava. Kevään kylmyys, kesän kuivuus ja syksyn sateet laskivat sato-odotuksia useimmilla tiloilla. Suurin osa 422 kasvukausikyselyyn vastanneesta viljelijästä arvioi sadon määrän ja laadun olevan tavanomaista tasoa tai sitä heikompaa. Sääolosuhteiden lisäksi myös tilojen taloudellinen tilanne oli monilla tuotantosuunnilla keskimääräistä heikompi. Haasteista huolimatta osa tiloista raportoi myös onnistumisia, erityisesti marjakasvien, kuivaheinän ja syysviljojen osalta.
Puukaupan kilpailuttamisen merkitystä ei voi väheksyä8.10.2025 15:46:09 EEST | Tiedote
Puukauppa on hiljentynyt syksyn aikana, ja metsänomistajien myyntihalukkuus on ollut laskussa. Keväällä puukauppa kävi vielä kiivaasti. MTK:n tuore Metsätutka-kysely osoittaa, että ensi vuodelle puunmyyntiaikeita on enää noin kolmasosalla metsänomistajista. Puukauppamäärien laskiessa kilpailutuksen merkitys korostuu, muistuttaa asiantuntija.
Susikanta selvästi aiempaa suurempi – kiintiömetsästys välttämätöntä30.9.2025 10:44:34 EEST | Tiedote
Tuoreimman kanta-arvion mukaan maaliskuussa 2025 Suomessa oli noin 430 sutta ja noin 76 susireviiriä. Susikanta kasvoi edellisvuodesta peräti 46 prosenttia. Susikannan koko vaihtelee vuoden eri aikoina, ja marraskuussa 2025 kannan arvioidaan olevan noin 557 sutta. Luonnonvarakeskuksen tiedot kertovat, että susiyksilöt ja kannan kasvu painottuvat voimakkaasti läntiseen Suomeen.
Kotimaiset kurpitsat ovat syksyn kuumin sesonkituote – Lajikkeita ja vinkkejä kotikeittiöön29.9.2025 09:20:14 EEST | Tiedote
Kotimaisten kurpitsojen pääsesonkia vietetään syyskuusta marraskuuhun. Kurpitsat ovat kurkun ja melonien sukulaiskasveja, jotka kasvavat avomaalla. Kesällä herkutellaan kesäkurpitsalla, syksyllä on paksukuoristen talvikurpitsojen aika. Kurpitsasato kypsyy loppukesällä ja syksyllä, ja lokakuu onkin oivallinen aika herkutella kotimaisilla kurpitsoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme