Luonto on Suomen tärkein matkailuvaltti – suomalainen elämäntapa ja kulttuuri nousussa
Luonto on Suomen matkailun tärkein vetovoimatekijä. Luonto mainitaan lähes jokaisen maakunnan ja matkailukeskuksen tärkeimpänä houkuttelevuustekijänä. Samalla suomalainen elämäntapa ja kulttuuri ovat nousseet keskeiseksi osaksi matkailukokemuksia tuoden erottuvuutta Suomen matkailutarjontaan. Kansainvälisille matkailijoille suunnatut palvelut nähdään suurena kehitysmahdollisuutena, jossa vastuullisuus ja turvallisuus ovat keskeisiä, selviää majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksille tehdyssä kyselyssä.

Suomen luontoa voisi hyödyntää matkailumarkkinoinnissa ja matkailutuotteiden kehittämisessä nykyistä laajemmin.
- Majoitus on tärkeä osa matkailukokemusta, mutta se, mitä matkailija voi kohteessa tehdä ja kokea, on usein ratkaiseva tekijä matkapäätöksessä, sanoo MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto. Hänen mukaansa majoitusyrityksillä on vielä paljon mahdollisuuksia kehittää luontoaktiviteetteja ja niiden markkinointia.
Maaseutumatkailun palveluiden kehittämistä tehdään muun muassa ”Timanttiset aktiviteetit osana matkailuyritysten kasvupolkua” -hankkeessa, jota Lomalaidun ry ja Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset hallinnoivat.
- Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa maaseutumatkailua, lisätä verkostoitumista ja kehittää kestäviä luontopohjaisia palveluita. Erityisesti luonto- ja hyvinvointipalvelut, kuten retkeily, joogaretket ja Metsämieli-retket, ovat kasvattaneet suosiotaan, kertoo Lomalaidun ry:n projektipäällikkö Anne Mikkola.
Vastuullisuus ja turvallisuus yhä tärkeämpää
Timanttiset aktiviteetit -hankkeen lokakuussa 2024 tekemän alkukartoituksen mukaan maaseudun matkailuyritykset tekevät aktiivisesti yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, ja yli puolet haluaa laajentaa luontoaktiviteettejaan. Kansainvälisille matkailijoille suunnatut palvelut nähdään myös suurena kehitysmahdollisuutena, jossa vastuullisuus ja turvallisuus ovat keskeisiä.
Suosituimpia maaseutumatkailuyritysten tarjoamia palveluita ovat mökkimajoitus (60 %), huonemajoitus (48 %), juhla- ja kokouspalvelut sekä erilaiset aktiviteetit, kuten kalastus, saunapalvelut ja luontoelämykset. Yrittäjistä 60 % tekee yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa, mikä vahvistaa verkostoitumisen merkitystä matkailukokemusten rikastuttamisessa.
Ohjelmapalveluyritysten puolella vahvimpia palveluja ovat opastetut luontoretket (70 %), sauna- ja hyvinvointipalvelut (67 %) sekä ruokailuelämykset, kuten eräkokkaus (41 %). Kehitystoiveina korostuivat luontopohjaiset hyvinvointi- ja hiljaisuuteen perustuvat rentoutusretket. Yhteistyö ja verkostojen rakentaminen majoituspalveluiden kanssa nähtiin keskeisenä keinona parantaa matkailupalvelujen vetovoimaisuutta ja houkutella kansainvälisiä asiakkaita.
Liite: Yhteenveto majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksille suunnatusta Timanttiset aktiviteetit -hankkeen kyselystä nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/luonto-matkailuvaltti
Katso myös:
www.timanttisetaktiviteetit.fi
Caprice Consulting Oy: Luontomatkailun osaajia tarvitaan – Outdoors Finland jalkauttaa matkailuosaamista
Visit Finland: Tunnista kohderyhmäsi, asiakkaasi ja vahvuutesi - Visit Finland
Lisätiedot:
Anne Mikkola, projektipäällikkö, Lomalaidun ry, anne.mikkola@lomalaidun.fi, 040 576 8982
Hanna Eronen, maisema-asiantuntija, Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset, hanna.eronen@proagria.fi, 050 560 5987
Kimmo Aalto, asiantuntija, MTK ry, kimmo.aalto@mtk.fi, 040 179 1618
Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on laskusuunnassa17.9.2025 15:33:55 EEST | Tiedote
Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on hiipunut, käy ilmi MTK:n syksyn Metsätutka-kyselystä. Alkuvuonna puukauppa kävi vilkkaasti kesään saakka, mutta sen jälkeen sekä myyntimäärät että myyntiaikeet ovat laskeneet. Lähes 60 prosenttia metsänomistajista ei todennäköisesti aio myydä puuta ensi vuonna. Noin kolmannes suunnittelee puukauppaa, ja ratkaisevana tekijänä korostuvat metsänhoidolliset syyt.
Hevostalousbarometri 2025: Hevostalousyrittäjät kamppailevat kustannuspaineiden ja epävarman tulevaisuuden kanssa15.9.2025 15:27:40 EEST | Tiedote
Suomen hevostalousyrittäjien taloudellinen tilanne on heikentynyt merkittävästi, selviää MTK:n ja SLC:n vuoden 2025 Hevostalousbarometrista. Kyselyyn vastanneista 190 yrittäjästä 60 prosenttia kokee taloutensa heikentyneen viimeisen vuoden aikana, ja tulevaisuuden näkymät ovat monen mielestä synkät.
Metsänomistajat keskiössä Inarin metsäseminaarissa – avoin vuoropuhelu vie kohti kestävää tulevaisuutta9.9.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Inarin kunta järjesti 4.–5. syyskuuta 2025 Ivalossa metsäseminaarin yhteistyössä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK), Metsänhoitoyhdistysten ja Suomen Metsäsäätiön kanssa. Tilaisuus oli jatkoa vuoden 2023 seminaarille, ja sen tavoitteena oli edistää avointa keskustelua metsien käytöstä Inarissa sekä vahvistaa yhteistyötä paikallisten toimijoiden kesken.
Hallitus tunnisti riihessään maatalouden tilannekuvan3.9.2025 09:32:18 EEST | Tiedote
Petteri Orpon (kok.) hallitus osoitti budjettiriihessään tunnistavansa maatilojen tämänhetkisen taloustilanteen ja sen aiheuttamat riskit Suomen ruokaturvalle. Maatalouden rahoitus turvattiin säästöiltä, eikä alalle kohdistettu uusia kustannuksia. MTK pitää kuitenkin valitettavana, ettei hallitus tarttunut metsäalan tarjoamaan kasvuun riittävällä metsänhoidon rahoituksella.
ArvoLex Oy:lle uusi toimitusjohtaja2.9.2025 12:47:52 EEST | Tiedote
ArvoLex Oy:n hallitus on kutsunut yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi hallintopäällikkö Sirpa Haapasen, joka aloittaa tehtävässään 1.9.2025. Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Elina Lindvall siirtyy asianajotehtävistä inhouse-juristiksi Turkuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme