Kruunusillat-raitiotien ajolankojen veto on aloitettu – raitiotien läheisyydessä työskentelemiseen haettava lupa
Kruunusillat-allianssi on aloittanut asentamaan raitiotien ajolankoja tällä viikolla Laajasalossa. Ajolangat asennetaan Haakoninlahteen, Koirasaarentielle ja Laajasalontielle vuoden 2025 maaliskuun loppuun mennessä.

Ajolangat ovat lähtökohtaisesti kaikkialla 5,5 metrin korkeudessa. Radan lähettyvillä liikkuminen on kaupunkilaisille turvallista, mutta lankojen läheisyydessä liikkuessa korkealla kalustolla tai korkean kuljetuksen kanssa, tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Langat voivat irrota ja sinkoutua kovalla voimalla niihin osuessa. Itse rata-alueella ei tule kulkea eikä sähköpylväisiin saa kiipeillä.
Raitiotien ajolankojen läheisyydessä, alle kahden metrin etäisyydellä langoista työskentelemiseen on oltava Kruunusillat-allianssin lupa. Ajolankojen alituskorkeus on 4,5 metriä. Tätä korkeampien kuljetusten järjestämiseksi ottakaa yhteys Kruunusillat-allianssiin.
Ajolankoihin asennetaan sähköjännite vasta myöhemmin koeajojen yhteydessä. Lankoihin tulee kuitenkin jo nyt suhtautua kuin ne olisivat jännitteelliset. Raitiotien ajolankojen jännite on hengenvaarallinen.
Ajolankojen asennusten alustava aikataulu:
Haakoninlahti, Koirasaarentie ja Laajasalontie: marraskuu 2024-maaliskuu 2025
Nihti ja Finkensilta: maalis-huhtikuu 2025
Hakaniemi, Merihaansilta ja Siltasaarenkatu: huhti-syyskuu 2025
Korkeasaari: loka-marraskuu 2025
Kruunuvuorensilta: kesä 2026
Mikäli sinulla on kysyttävää ajolankojen asentamisesta, töiden etenemisestä ja lankojen alituskorkeudesta ole yhteydessä Kruunusillat-allianssiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Toni Tossavainen, 040 5386204
Projekti-insinööri
Kruunusillat-raitiotie
Korkeisiin erikoiskuljetuksiin liittyen:
Aki Martikainen, 040 6249340
Liikennejärjestelyvastaava
Kruunusillat-raitiotie
Linkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Byggandet av Rikrokens nya barnhem inleds14.7.2025 10:16:41 EEST | Pressmeddelande
Byggnadsarbetet för Rikrokens nya barnhem inleddes i juni och de nya lokalerna beräknas stå klara i december 2026.
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentaminen alkaa14.7.2025 10:16:41 EEST | Tiedote
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentamiseen liittyvät työt on aloitettu kesäkuussa, ja uusien tilojen arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 joulukuussa.
Construction of new children's home in Riihenkulma begins14.7.2025 10:16:41 EEST | Press release
Construction work on the new children's home in Riihenkulma started in June, and the new premises are expected to be completed in December 2026.
Suomenlinnan vilkkaimman sillan korjaus siirtyy vuodelle 202610.7.2025 10:13:53 EEST | Tiedote
Susisaaren silta Suomenlinnassa oli alun perin tarkoituksena peruskorjata kesän ja syksyn 2025 aikana.
Helsinki pyrkii eroon vaarallisista suojateistä – ensimmäiset suojatiettömät kadunylityspaikat käyttöön8.7.2025 11:26:59 EEST | Tiedote
Yhtenä keinona on muuttaa vaarallinen suojatie kadunylityspaikaksi, jossa jalankulkija väistää autoja ja muuta liikennettä. Muita keinoja ovat muun muassa hidasteet, kavennukset ja liikennevalot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme