Oma Häme

Mäkikujan perhetukikeskus sai tunnustusta hyvästä työstään Riihimäellä

Jaa

Oma Hämeen Mäkikujan perhetukikeskus on saanut tunnustusta ja kiitosta hyvästä ja arvokkaasta työstään lastensuojelun parissa.

Apila-tiimi.
Apila-tiimi eli ylhäältä vasemmalta: Matias Uusitalo, Jori Pajunen, Annika Koivumäki ja Satu Ranta. Alhaalla: Satu Nevajärvi(vastaava ohjaaja), Mari Laaksonen ja Anni Nurmi.

Lastensuojelun keskusliitto julkisti ja palkitsi lokakuussa tämän vuoden Lastensuojelun arjen sankari -kilpailun voittajan ja kunniamaininnan saajat. Vaikka voittoa ei Kanta-Hämeeseen tullut, sai Mäkikujan perhetukikeskuksen nuorten kuntoutusosasto Apila erikseen tunnustusta lastensuojelun eteen hyvin tehdystä työstä.

Lastensuojelun arjen sankari -kilpailuun sai jättää ehdotuksia kuka tahansa, ja yhteensä kilpailuun jätettiin 60 ehdotusta palkinnon saajaksi. Apilaa ehdottivat mm. yhteistyökumppanit, tiimin jäsenet ja asiakkaat. Lastensuojelun keskusliiton maininta osoittaa, että Apilassa työn tekemisen tapaa on arvostettu ja huomioitu. 

– Valtakunnallinen positiivinen huomio on merkityksellistä, ja on tärkeää, että lastensuojelun vaativaa työtä nostetaan esiin myös onnistumisten ja osaamisen myötä. Tiimin työ, työtekijöiden osaaminen ja suhtautuminen työhön ja asiakkaisiin on todella myönteistä ja työntekijät ovat aina valmiina yhteiseen kehittämiseen ja yhdessä tekemiseen. Kerroin välittömästi koko tiimille terveiset: Olkaa ylpeitä työstänne! Minä olen ylpeä teistä, hehkuttaa lastensuojelun tulosaluejohtaja Taija Ylätalo

Apilassa tehdään työtä rakkaus edellä

Oma Hämeen Riihimäellä sijaitseva Mäkikujan perhetukikeskus on lapsille ja nuorille tarkoitettu lastensuojelun sijaishuoltoyksikkö, jossa lapset ja nuoret asuvat ympärivuorokautisesti. Mäkikujan perhetukikeskuksessa on kaksi osastoa, vastaanotto-osasto Vanamo ja nuorten osasto Apila. Mäkikujalla tehdään suunnitelmallista, arvioivaa ja kuntouttavaa toimintaa yhdessä lapsen, perheen ja muiden lapsen ympärillä olevien ihmisten kanssa.

Apilassa työtä tehdään rakkaus edellä eli toiminnan lähtökohtana on niin asiakkaan kuin työntekijänkin hyvinvointi sekä arvostava ja kunnioittava kohtaaminen. Apilassa kuntoutusta toteutetaan asiakassuunnitelmien sekä hoito- ja kasvatussuunnitelmien mukaisesti yhteistyössä omaohjaajaparin ja muun tiimin kanssa. Nuorten osallisuus ja yhteisöllisyys ovat tärkeänä osana Apilassa toteutettavaa kuntoutusta. Apilassa kodinomaisuus on myös yksi tärkeimmistä tavoitteista. 

Lastensuojelun Keskusliiton Lastensuojelun arjen sankari -kilpailussa etsittiin toimijoita, jotka tekevät pitkäjänteistä ja luovaa työtä lasten ja nuorten hyväksi. Palkintoraadin puheenjohtajana toimi THL:n tutkimusprofessori Taina Laajasalo. Tänä vuonna pääpalkinto Lastensuojelun arjen sankari -kilpailussa myönnettiin Tasalapa Oy​:n lastenkoti Jalavan ​henkilökunnalle. 


Lastensuojelun arjen sankari -palkinto 2024 | Lastensuojelun Keskusliitto (lskl.fi)

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye