Kysely: Vain noin neljäsosa suomalaisista tietää asunnostaan tärkeän asian – asiantuntija neuvoo, miten voi pienentää asumisen hiilijalanjälkeä
Suomalaisten tietämys asumisensa hiilijalanjäljestä ei ole kovin korkealla. Starkin teettämään Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -tutkimukseen osallistuneista ainoastaan neljäsosa oli vähintään melko samaa mieltä ”tiedän oman asumiseni hiilijalanjäljen” -väitteen kanssa. Starkin asiantuntija neuvoo nyt, miten kodin hiilijalanjälkeä voi lähteä pienentämään.
Tutkimuksen mukaan iso osa kaikista vastanneista (38 %) ei tiedä omaa asumisen hiilijalanjälkeään. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin 25–34-vuotiaat ovat vähiten kartalla asiasta, sillä heistä yli puolet ilmoitti, ettei tiedä asiaa omalla kohdallaan. Sen sijaan 18–24-vuotiaiden tietämys asiasta oli korkeinta (60 %).
“Nuorissa ikäryhmissä tietoisuus ympäristöön liittyvistä asioista on perinteisesti muita suurempaa, eikä rakentaminen ole siinä poikkeus, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kommentoi.
Vaikka vain neljäsosa kaikista vastaajista on tietoisia omasta hiilijalanjäljestään, niin 44 prosenttia heistä vastasi tietävänsä, millä keinoilla voi vähentää asumiseen liittyvää hiilijalanjälkeä. Myös tässä kysymyksessä nuorten tietämys oli korkeinta, sillä 60 prosenttia 18–24-vuotiaista vastasi tietävänsä miten asumisen hiilijalanjälkeä voisi pienentää.
”Vaikka oman asumisen tarkka hiilijalanjälki ei ole tiedossa, niin suomalaiset ovat kyllä valveutuneita asiassa, ja suomalaisilla on tietoa asumisen ympäristövaikutuksista. Tämä on erittäin hyvä asia ympäristömme kannalta, muodostaahan asuminen noin 18 % keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä”, Päiväniemi toteaa.
Kiinnostus ympäristöystävällisiin remonttimateriaaleihin ei toteudu ostoksilla
Asumisen hiilijalanjälkeä voi pienentää jo rakennus- tai remontointivaiheessa huomioimalla ekologiset materiaalivalinnat. Vielä tämä ei tutkimuksen mukaan konkretisoidu ostoksilla, sillä vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoi tutkimuksessa, että ekologisuus tai vähähiilisyys vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä rakennus- ja remontointimateriaaleissa.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, sillä tutkimukseen osallistuneista 37 prosenttia kertoi olevansa samaa tai melkein samaa mieltä ”haluan jatkossa suosia rakennus- ja remonttituotteita, joissa kestävän kehityksen tai vähähiilisyyden tukeminen on keskeistä” -väittämän kanssa.
“Asiakkaat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista ja vähähiilisistä ratkaisuista ja vertailevat tuotteita. Myös valmistajat kehittävät ilmastoystävällisempiä tuotevaihtoehtoja panostamalla esim. tuotannon päästöjen vähentämiseen tai kierrätysraaka-aineisiin”, Päiväniemi kertoo.
Vinkkejä asumisen hiilijalanjäljen pienentämiseen:
- Valitsemalla mahdollisimman pitkäikäisiä rakennus- ja remontointimateriaaleja, jolloin tuotteiden vaihtoväli on harva eivätkä ne kuormita ympäristöä niin paljon
- Valitsemalla vähähiilisiä rakennusmateriaaleja
- Vaihtamalla sähkösopimuksen uusiutuvaan energiaan tai tuottamalla itse energiaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla
- Vaihtamalla lämmityslähteen ilmalämpöpumppuun tai maalämpöön, jos se on mahdollista
- Parantamalla kodin energiatehokkuutta esim. lisäeristämällä
Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Siinä selvitettiin tuhannelta 18–76-vuotiaalta suomalaiselta remonttitarpeista, mielipiteitä remonttitöistä ja rakentamissuunnitelmistaan. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy
Sisäkaton maalaus uudistaa asunnon ilmeen – ammattilainen antaa vinkit parhaaseen lopputulokseen4.8.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista kolmasosa remontoi sisäkaton itse kotona, kun taas mökillä sisäkaton remontoi itse melkein puolet selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksesta. Sisäkaton maalauksella asunnon ilme raikastuu tai sillä voi luoda myös ihan uudenlaista ilmettä. Katon maalaus onnistuu hyvin myös omatoimiremontoijalta, kun noudattaa ammattilaisen vinkkejä.
Kysely: suomalaiset paljastavat mikä remontin jälkeen on kaduttanut – ammattilainen kertoo, miten vältät yleisen virheen15.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Väärät valinnat, epäesteettinen lopputulos, remonttivirheet ja väärinymmärrykset ovat syitä suomalaisten tyytymättömyyteen remonttien lopputuloksissa. Näin voi tiivistää Stark Suomen teettämän Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksen vastaukset siihen, mikä remontissa on kaduttanut.
SBTi on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet kohti nettonollaa vuoteen 2050 mennessä9.7.2025 08:32:21 EEST | Tiedote
SBTi eli Science Based Targets -aloite on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet nettonollapäästöjen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteet sisältävät hiilidioksidipäästöjen vähentämisen koko arvoketjussa, ja ne ovat linjassa 1,5 asteen ilmastotavoitteen sekä YK:n Pariisin sopimuksen kanssa.
Kysely: Kotitalousvähennyksen kutistamisella isompi vaikutus remontteihin kuin suomalaiset olisivat uskoneet1.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 –kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kotitalousvähennyksen pienentämisellä on isompi vaikutus remonttien teettämisinnokkuuteen kuin suomalaiset arvioivat vuotta aiemmin.
Kysely: Mökillä ollaan uskaliaampia remontoijia – erityisesti kolme kohdetta korostuu3.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat mökillä huomattavasti rohkeampia remontoijia kuin kotioloissa, kertoo Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimus. Tulosten mukaan mökkiläiset tekevät vapaa-ajan asunnollaan itse usein remontteja, joihin kotona palkataan ammattilainen. Tutkimuksen mukaan tämän kevään kolme yleisintä remonttikohdetta mökillä ovat sauna, terassi ja laituri. Remonttitarpeita selvitettiin tuhannelta 18–75-vuotiaalta suomalaiselta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme