Kysely: Vain noin neljäsosa suomalaisista tietää asunnostaan tärkeän asian – asiantuntija neuvoo, miten voi pienentää asumisen hiilijalanjälkeä
Suomalaisten tietämys asumisensa hiilijalanjäljestä ei ole kovin korkealla. Starkin teettämään Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -tutkimukseen osallistuneista ainoastaan neljäsosa oli vähintään melko samaa mieltä ”tiedän oman asumiseni hiilijalanjäljen” -väitteen kanssa. Starkin asiantuntija neuvoo nyt, miten kodin hiilijalanjälkeä voi lähteä pienentämään.
Tutkimuksen mukaan iso osa kaikista vastanneista (38 %) ei tiedä omaa asumisen hiilijalanjälkeään. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin 25–34-vuotiaat ovat vähiten kartalla asiasta, sillä heistä yli puolet ilmoitti, ettei tiedä asiaa omalla kohdallaan. Sen sijaan 18–24-vuotiaiden tietämys asiasta oli korkeinta (60 %).
“Nuorissa ikäryhmissä tietoisuus ympäristöön liittyvistä asioista on perinteisesti muita suurempaa, eikä rakentaminen ole siinä poikkeus, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kommentoi.
Vaikka vain neljäsosa kaikista vastaajista on tietoisia omasta hiilijalanjäljestään, niin 44 prosenttia heistä vastasi tietävänsä, millä keinoilla voi vähentää asumiseen liittyvää hiilijalanjälkeä. Myös tässä kysymyksessä nuorten tietämys oli korkeinta, sillä 60 prosenttia 18–24-vuotiaista vastasi tietävänsä miten asumisen hiilijalanjälkeä voisi pienentää.
”Vaikka oman asumisen tarkka hiilijalanjälki ei ole tiedossa, niin suomalaiset ovat kyllä valveutuneita asiassa, ja suomalaisilla on tietoa asumisen ympäristövaikutuksista. Tämä on erittäin hyvä asia ympäristömme kannalta, muodostaahan asuminen noin 18 % keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä”, Päiväniemi toteaa.
Kiinnostus ympäristöystävällisiin remonttimateriaaleihin ei toteudu ostoksilla
Asumisen hiilijalanjälkeä voi pienentää jo rakennus- tai remontointivaiheessa huomioimalla ekologiset materiaalivalinnat. Vielä tämä ei tutkimuksen mukaan konkretisoidu ostoksilla, sillä vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoi tutkimuksessa, että ekologisuus tai vähähiilisyys vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä rakennus- ja remontointimateriaaleissa.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, sillä tutkimukseen osallistuneista 37 prosenttia kertoi olevansa samaa tai melkein samaa mieltä ”haluan jatkossa suosia rakennus- ja remonttituotteita, joissa kestävän kehityksen tai vähähiilisyyden tukeminen on keskeistä” -väittämän kanssa.
“Asiakkaat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista ja vähähiilisistä ratkaisuista ja vertailevat tuotteita. Myös valmistajat kehittävät ilmastoystävällisempiä tuotevaihtoehtoja panostamalla esim. tuotannon päästöjen vähentämiseen tai kierrätysraaka-aineisiin”, Päiväniemi kertoo.
Vinkkejä asumisen hiilijalanjäljen pienentämiseen:
- Valitsemalla mahdollisimman pitkäikäisiä rakennus- ja remontointimateriaaleja, jolloin tuotteiden vaihtoväli on harva eivätkä ne kuormita ympäristöä niin paljon
- Valitsemalla vähähiilisiä rakennusmateriaaleja
- Vaihtamalla sähkösopimuksen uusiutuvaan energiaan tai tuottamalla itse energiaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla
- Vaihtamalla lämmityslähteen ilmalämpöpumppuun tai maalämpöön, jos se on mahdollista
- Parantamalla kodin energiatehokkuutta esim. lisäeristämällä
Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Siinä selvitettiin tuhannelta 18–76-vuotiaalta suomalaiselta remonttitarpeista, mielipiteitä remonttitöistä ja rakentamissuunnitelmistaan. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy
Kysely: Suomalaiset haaveilevat juuri niistä remonteista, joiden tekemistä he lykkäävät – asiantuntija varoittaa vitkutteluun liittyvistä riskeistä3.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Suomalaisten suurimmat remonttihaaveet kohdistuvat keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Asia selviää Starkin teettämästä laajasta Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta. Samaan aikaan nämä kaksi ovat myös kohteita, joiden remontointia useimmiten lykätään, vaikka ne jo vaatisivat toimenpiteitä. Kyselyn mukaan noin joka viides kylpyhuoneremonttia lykkäävä asuu kiinteistössä, johon iän puolesta remontti on mahdollisesti ajankohtainen.
Tutkimus: suomalaisten energiaremonttien syyssä näkyy muutos – taustalla ilmiö asuntokaupassa28.10.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Energiaremontin motiivit ovat siirtyneet välittömistä hyödyistä tulevaan. Rahan säästö energiaremontin syynä on laskenut, ja samaan aikaan asunnon tai kiinteistön arvon säilyminen on kasvattanut suosiotaan. Asia selviää Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 - tutkimuksesta.
Stark tukee lapsia ja nuoria RoKi-yhteistyöllä23.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Stark Suomi lähtee tukemaan lasten ja nuorten liikuntaharrastusta Rovaniemen Kiekon kanssa sovitulla yhteistyösopimuksella. "RoKi tekee laadukasta työtä lasten ja nuorten kilpa- ja harrastustoiminnan hyväksi. Harrastustoiminnalla on merkittävä vaikutus lasten ja nuorten fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tästä on puhuttu paljon viime aikoina, kun tutkimusten mukaan lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt. Yhteistyössä meille tärkeää ovat konkreettiset teot ja paikallisen yhteisön tukeminen", Stark Rovaniemen yksikönpäällikkö Tero Aho sanoo. Yhteistyö mahdollistaa uusien pelipaitojen hankinnan. "Yhteistyön turvin saamme vihdoin uudistettua joukkueiden pelipaidat vaiheittain ja pystymme tarjoamaan paidat jatkossa joukkueille seuran kautta, jolloin joukkueiden kustannukset pienenevät. Yhteistyö on seurallemme merkittävä asia, ja odotamme innolla tulevaa kautta", Rovaniemen Kiekon puheenjohtaja Hannu Gröhn kommentoi. "Asiantuntijoiden mukaan lapsuuden ja nuoruuden liik
Tutkimus: Suomalainen luottaa vahvasti itseensä kahdessa kodin remontissa10.10.2024 08:40:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset luottavat vahvasti itseensä ja osaamiseensa lähtiessään remontoimaan kodin sisäpintoja ja terassia, kertoo Starkin teettämä laaja Suomalaiset rakentavat ja remontoivat 2024 -tutkimus. Kaikissa muissa kodin remonteissa sen sijaan käytetään mieluummin ammattilaista.
Tutkimus: remonttibudjetin ylittyminen pelottaa jopa yli 50 % suomalaisia – asiantuntija vinkkaa, miten rahat saa riittämään27.9.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
Suomalaisia huolettaa eniten joko ammattilaisen tekemän remontin budjetin ylittyminen tai itse tehty rakennusvirhe, Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimus kertoo. Tuhat 18–75 -vuotiasta suomalaista paljasti, mikä on heidän suurin remonttipelkonsa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme