Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder

Statsminister Orpos regering har fastställt att digitala tjänster stegvis ska göras till den primära kanalen för att uträtta ärenden hos myndigheter. Enligt revisionen varierar andelen digitala tjänster i nuläget avsevärt mellan olika myndigheter. I synnerhet i välfärdsområdena är andelen digitala tjänster fortfarande relativt liten, medan vissa aktörer inom statsförvaltningen ordnar nästan all sin service digitalt.
Myndigheterna anser vanligtvis att deras digitala tjänster är den enklaste servicekanalen och även många kunder vill ha dem. En brokigare grupp än vad man allmänt föreställer sig behöver dock alternativa servicekanaler eller digitalt stöd. Revisionsverket granskade hur myndigheterna ordnar servicen och stödet för dessa kunder.
Statens besökskundservice koncentreras som bäst till gemensamma serviceställen, men till exempel myndigheternas avvikande öppettider har medfört praktiska utmaningar. Det är skäl att dra lärdom av de erfarenheter man fått för att konceptet med gemensamma serviceställen ska fungera så bra som möjligt för både kunderna och personalen.
Säkra och lättanvända identifieringsverktyg bör också vara jämlikt tillgängliga för alla som använder digitala tjänster. Revisionsverket rekommenderar att Finansministeriet främjar tillgången till identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder för alla kundgrupper som använder myndigheternas digitala tjänster.
Med stöd för digitala tjänster kan man främja att prioriteringen av digitala tjänster fullföljs och att så många som möjligt kan använda de digitala tjänsterna. Man bör tänka på ordnandet av digitalt stöd redan i samband med att tjänsterna utvecklas. Revisionsverket rekommenderar också att Finansministeriet fastställer det regionala samordningsansvaret för det digitala stödet i samband med den pågående reformen av statens service- och lokalnät.
Läs publikationen: Ordnande av servicekanaler och stöd för digitala tjänster
Nyckelord
Kontakter
Toni Äikäs
Tel:040 731 9342etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ett starkare myndighetssamarbete vore nödvändigt för att göra handläggningen av brottmål smidigare19.6.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Handläggningen av brottmål har förlängts hos alla myndigheter i kedjan och förvaltningen har försökt göra processen smidigare på många sätt. En effektiv utveckling skulle förutsätta ett verkningsfullt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande.
Vahvempi viranomaisyhteistyö olisi tarpeen rikosasioiden käsittelyn sujuvoittamiseksi19.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Rikosasioiden käsittely on pidentynyt kaikissa ketjun viranomaisissa, ja hallinto on monin keinoin yrittänyt sujuvoittaa prosessia. Tuloksellinen kehittäminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu.
I välfärdsområdesvalet lämnade 88 procent och i kommunalvalet 85 procent in sin redovisning av valfinansieringen i tid17.6.2025 09:14:22 EEST | Pressmeddelande
628 välfärdsområdespolitiker och 2397 kommunpolitiker lämnade inte in sin redovisning av valfinansieringen inom den utsatta tiden.
Aluevaaleissa 88 prosenttia ja kuntavaaleissa 85 prosenttia palautti vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa17.6.2025 09:14:22 EEST | Tiedote
628 hyvinvointialueiden poliitikkoa ja 2397 kuntapoliitikkoa ei palauttanut vaalirahoitusilmoitustaan määräaikaan mennessä.
Den kontinuerliga skuldsättningen är särskilt oroväckande i den nuvarande säkerhetsmiljön9.6.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk publicerade våren 2025 en bedömning utförd av den finanspolitiska övervakningen om utvecklingen av de offentliga finanserna och om skötseln av finanserna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum