SDP EDUSKUNTA

SDP:n Eskelinen muistuttaa hallitusta liikenne- ja viestintäalan valtionyhtiöiden omistuksen merkityksestä

Jaa

Olisi hyvä muistaa VR:n, Postin ja Finavian olevan tärkeitä yhteiskunnalle kriittisten palveluiden tuottajia ja infrastruktuurin omistajia, voidaan puhua jopa kansallisista peruspalveluista. Omistusmuutokset näissä yhtiöissä tulisi olla todella suuren harkinnan ja julkisen kokonaisarvioinnin takana, ei vain yhden vaalikauden ja yhden hallituksen rahoitustarpeita ajatellen. 

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP
Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Hallitus on rakentanut neljän miljardin investointiohjelmansa kertaluontoisen valtionomaisuudesta saatava rahoituksen varaan, näistä on tarkoitus rahoittaa mm. korjausvelan lyhentämistä ja uusia liikennehankkeita noin kolmen miljardin arvosta tällä vaalikaudella. Valtiontalouden kehyksiin hallitus sen sijaan on esittänyt portaittaista, pysyvää leikkausta liikennehankkeiden rahoitukseen tuleville hallituksille. Uusien liikennehankkeiden kehysvaraus puolittuu vaalikauden loppuun mennessä.

Tähän mennessä hallitus ilmoittanut rahoituslähteeksi vasta Valtion asuntorahaston, kun yhtiöomistuksilla ei voi spekuloida. Omistajaohjausministeri korostaa, etteivät osakevaltuuksien muutokset tarkoita välttämättä muutoksia valtion omistuksissa, vaan liikkumatilaa tulevaisuudessa, jos tarvetta on ja sitä tuntuu hallituksella riittävän.  

- Olisi hyvä muistaa VR:n, Postin ja Finavian olevan tärkeitä yhteiskunnalle kriittisten palveluiden tuottajia ja infrastruktuurin omistajia, voidaan puhua jopa kansallisista peruspalveluista. Omistusmuutokset näissä yhtiöissä tulisi olla todella suuren harkinnan ja julkisen kokonaisarvioinnin takana, ei vain yhden vaalikauden ja yhden hallituksen rahoitustarpeita ajatellen.

Kaikki kolme yhtiötä ovat omalla tavallaan murroksessa. Posti kärsii teknologisesta murroksesta, Finavia Venäjän ylilentojen poistumisesta johtuvasta Aasian lentojen kilpailuedun katoamisesta ja VR:n osalta hallituksella on valmistelu kesken junaliikenteen kilpailuttamisesta 2030-luvulla ja keinot raideliikenteen määrän kasvatukseen. Yhdenkään yhtiön osakkeita ei tässä markkinatilanteessa ole järkeä lähteä realisoimaan, etenkään jos myynnin jälkeen yhtiöiden heikommin kannattaville palveluille aletaan vaatia uutta valtiontukea, kansanedustaja ja valtionvarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Seppo Eskelinen (sd) summaa.

Hallitus toi toukokuussa tekemänsä omistajapolitiikan periaatepäätöksen linjaukset valtionyhtiöiden omistusvaatimuksista osaksi 3. lisätalousarviota. SDP arvosteli vastalauseessaan etenkin Gasum Oy:n, Kemijoki Oy ja Posti Groupin Oyj:n valtion vähimmäisomistuksen laskemista 33,4 prosenttiin, mielestämme enemmistöosuus tulee säilyttää näissä yhtiöissä. Muiden yhtiöiden osalta ei esitetty enemmistöosuudesta luopumista.

- Elinvoiman, huoltovarmuuden ja turvallisuustilanteen muutosten myötä on tärkeää säilyttää nämä yhtiöt kansallisessa omistuksessa, Eskelinen päättää.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Kymäläinen: Kiinteistöalalla pystyttävä paremmin selvittämään tosiasialliset edunsaajat – kyseessä on turvallisuuskysymys19.12.2025 12:05:07 EET | Tiedote

Kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd.) mukaan Suomen lainsäädäntö on jäänyt ajastaan jälkeen tosiasiallista edunsaajaa kiinteistöalalla koskevissa kysymyksissä. Kymäläinen kirittää hallitusta puuttumaan tähän epäkohtaan turvallisuuden vahvistamiseksi sekä rikollisuuden torjumiseksi muuttuneessa turvallisuusympäristössä.

SDP:n Eskelinen ja Kymäläinen: Hallitus vierittää liikennepolitiikan vaikeat ratkaisut seuraajalleen18.12.2025 14:08:49 EET | Tiedote

SDP:n kansanedustajat Seppo Eskelinen ja Suna Kymäläinen pitävät hyvänä, että kauan odotettu selonteko valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2026–2037 (Liikenne 12) on viivyttelystä huolimatta viimein annettu eduskunnalle. – Valitettavaa on kuitenkin, että Liikenne 12 -työn työkaluja ja painoarvoa on jo ehditty tällä kaudella rapauttaa, eikä suunnitelmaan sisältyvä rahoitusohjelma tarjoa ratkaisuja pitkän aikavälin ongelmiin, edustajat toteavat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye