Tutkimustiedote:  Kotitalon kuvia käytetään seksikiristyshuijausten personointiin

Jaa

Verkkohyökkääjät käyttävät uhrien nimiä, osoitteita ja kuvia heidän kotitaloistaan personoidakseen seksikiristyshyökkäyksiä ja lisätäkseen maksupaineita, selviää tietoturvayhtiö Barracudan julkaisemasta uudesta tutkimuksesta.

Tietoturvayhtiö Barracudan tutkijat havaitsivat, että verkkorikolliset käyttävät uhriensa nimiä, osoitteita ja kuvia lisätäkseen heidän maksupainettaan. Barracudan tutkimus osoitti myös, että kiristysvaatimukset ovat kasvaneet muutamasta sadasta dollarista tuhansiin dollareihin kryptovaluutassa. Verkkorikolliset ovat alkaneet helpottaa myös uhrien maksamista lisäämällä kiristysviesteihin QR-koodeja. 

Sextortion-huijaukset ovat eräänlaisia kiristyksiä, joissa rikolliset yrittävät kiristää uhreilta rahaa uhkaamalla julkaista väitteensä mukaan uhrin tietokoneelta otettuja eksplisiittisiä kuvia tai videoita, ellei heidän vaatimuksiaan täytetä. 

Barracudan tutkijat ovat havainneet uusia taktiikoita - mukaan lukien kehittynyt personointi - joita rikolliset käyttävät näissä kohdennetuissa hyökkäyksissä. 

Tutkimuksessa esiin nousseet kiristystaktiikat ovat muun muassa seuraavanlaisia: 

  • Kohdeuhrien henkilötietojen, kuten koko nimen, puhelinnumeron ja osoitteen, hyödyntäminen, jotta seksuaalisesta kiristyksestä tulisi entistä uhkaavampi ja vakuuttavampi. Sextortion-sähköpostiviesteissä uhria puhutellaan etu- ja sukunimellä, ja sähköpostiviestin alkulauseissa mainitaan uhrin puhelinnumero, katuosoite ja kaupunki. 
  • Google Mapsin kuva kohteen sijainnista. Analysoiduissa sähköpostiviesteissä kuvat sisälsivät joko asuin- tai liikepaikan, riippuen uhrin varastettuihin tietoihin liittyvästä osoitteesta. 
  • Entistä korkeammat maksuvaatimukset, jotka nousevat jopa useisiin tuhansiin dollareihin. Joissain tapauksissa sähköposteissa annetaan QR-koodeja, jotta uhrien olisi nopeampaa ja helpompaa lähettää Bitcoin-maksuja rikollisille. 

”Sextortion-sähköpostiviestejä lähetetään yleensä tuhansille ihmisille kerrallaan osana suurempia roskapostikampanjoita, mutta niiden yksittäiset vaikutukset voivat olla tuhoisat rahallisen menetyksen ja henkilökohtaisen kärsimyksen kannalta”, Barracudan Manager, Software Engineering Kyle Blanker kertoo. 

”Välttääkseen tietoturvatyökalujen ja -suodattimien kiinnijäämisen ja lisätäkseen onnistumisen mahdollisuuksia hyökkääjät muuttavat ja personoivat viestejään vaikuttaakseen vakuuttavilta ja pelotellakseen uhria maksamaan.”

Barracuda suosittelee yrityksiä suojaamaan työntekijänsä seksuaalisuutta loukkaavalta roskapostilta investoimalla tekoälyyn perustuvaan sähköpostisuojaukseen, mukaan lukien tilin haltuunottosuojaus. Se kannattaa yhdistää ennakoivaan tutkintaan ja turvallisuustietoisuuskoulutukseen. Organisaatioiden tulisi helpottaa työntekijöidensä ilmoittamista erittäin arkaluontoisista ja mahdollisesti kiusallisista hyökkäyksistä sekä pitää selaimet ja käyttöjärjestelmät ajan tasalla. 

Lue lisää aiheesta: https://blog.barracuda.com/2024/11/12/threat-spotlight-personalize-sextortion-scams

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Me Barracudalla teemme maailmasta turvallisemman paikan. Uskomme, että jokainen yritys ansaitsee pääsyn pilvipohjaisiin, yritystason tietoturvaratkaisuihin, jotka on helppo ostaa, ottaa käyttöön ja käyttää. Suojaamme sähköpostia, verkkoja, tietoja ja sovelluksia innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka kasvavat ja mukautuvat asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Sadat tuhannet organisaatiot ympäri maailman luottavat Barracudan suojaukseen ja tukeen, jotta ne voivat keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen ja kasvattamiseen. Lisätietoja osoitteesta barracuda.com .

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Ostosterapiaa Istanbulissa – joulushoppailun aarreaitta3.12.2024 09:45:00 EET | Tiedote

Kaipaatko elämääsi hieman ostosterapiaa loppuvuoden pimeiden päivien keskelle? Istanbul on yksi maailman parhaista ostoskaupungeista, jonka kaupoissa on loppuvuonna laajasti alennusmyyntejä. Istanbul on ostosten aarreaitta, joka on täynnä monipuolisia kohteita tyylikkäiden putiikkien reunustamista kaduista vilkkaisiin markkinoihin. Etsitpä sitten ylellisyystavaroita, merkkivaatteita tai perinteisiä matkamuistoja, Istanbul tarjoaa näitä kaikkia. Säkenöivässä metropolissa taidokkaat käsityöläiset tarjoavat myös muiden muassa tuotteita, jotka heijastavat sen monikulttuurista identiteettiä.

Suojakeleistä suolakeleihin – näin suojaat autosi maantiesuolalta ja helpotat seuraavaa pesukertaa3.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Leudon alkusyksyn jälkeen talvi ja pakkaskelit ovat nyt tulleet jäädäkseen, mikä tarkoittaa, että myös teiden suolaus on alkanut. Vaikka suola helpottaa tiellä pysymistä liukkailla keleillä, on sillä myös haittapuolensa; suolan sulattama loska likaa auton nopeasti. Autoglym Polar Collection -auton puhdistussetti sisältää tarvittavat pesutuotteet sitkeimmänkin lian puhdistamiseen vaivattomasti.

Toivon äärellä -valokuvanäyttelyssä parantumattoman sairauden kanssa eläminen kohtaa toivon, empatian ja luonnon kauneuden29.11.2024 10:42:09 EET | Tiedote

Valokuvanäyttely Toivon äärellä (In the Presence of Hope) juhlistaa elämisen etuoikeutta, ainutlaatuisuutta ja arvaamattomuutta herkkien henkilökuvien kautta. Hankkeessa Minna Pinola on haastatellut ja valokuvannut 12 parantumattomasti sairasta, jotka jakavat ajatuksiaan siitä, kun sairaus astuu kutsumattomana vieraana osaksi elämää. Elämä on valoa ja varjoa, ja se on tänään.

Turkin-matkailu ennätyksellisen suurta loppukesällä ja alkusyksyllä20.11.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Turkissa vieraili kuluvan vuoden tammi-syyskuun aikana 49,2 miljoonaa kävijää. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana matkailutuloja kertyi 46,9 miljardia dollaria. Kävijämäärä rikkoi kaikkien aikojen ennätyksen ja kasvoi edellisvuoteen verrattuna 9 prosenttia, tulot kasvoivat 7 prosenttia. Kulttuuri- ja matkailuministeri Mehmet Nuri Ersoyn mukaan Turkilla matkailumaana onkin nyt hyvät edellytykset ylittää 60 miljoonan kävijän tavoite vuoden 2024 loppuun mennessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye