Diakonian asiakaskysely: Espoolaiset tyytyväisiä seurakunnista saamaansa apuun
Espoon seurakuntien diakoniatyön asiakkaat antavat diakonialle huippuarvosanan. Syyskuussa toteutetun diakonian asiakaskyselyn tuloksissa korostuvat tapaamisesta saatu hyöty ja kuulluksi tulemisen kokemus.

Espoon seurakuntien toteuttaman diakonian asiakaskyselyn vastausten perusteella tyypillinen diakonian asiakas Espoossa on suomea puhuva, yksin asuva työikäinen, joka on työelämän ulkopuolella ja joka todennäköisesti kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon. Tiedon diakonian palveluista hän saa tutultaan tai seurakunnan verkkosivuilta.
Asiakaskysely toteutettiin 1.–30.9.2024, ensimmäistä kertaa koko Espoon laajuisena. Kyselyllä selvitettiin muun muassa sitä, miten tapaaminen vaikutti siihen tilanteeseen, jonka vuoksi asiakas oli ottanut yhteyttä diakoniaan. Vastausten perusteella asiakkaat ovat kokeneet helpotusta, toiveikkuuden lisääntymistä, stressin lievenemistä ja kohdatuksi tulemisen tunnetta.
”Rinnassa painava stressi helpotti ja asiat joista en voi puhua muun lähipiirin kanssa tuli jäsenneltyä ja käsiteltyä jolloin saan energiaa ja toivoa muuhun elämään ja jaksamiseen.” Avoin palaute
Kaksi kolmesta vastaajasta yksinasuvia
Taloudellisen avun tai tuen saaminen on merkittävä syy hakeutua diakoniatyöntekijän vastaanotolle. Kuuntelu ja kaikenlainen keskustelutuki nousevat taloudellisen tuen rinnalle avun saamisen muotona. Diakoniatyöntekijät antavat myös paljon ohjausta, neuvontaa ja asiointiapua.
– Keskustelun ja kuuntelun merkitys on vähintään yhtä suuri, jos ei jopa suurempi kuin konkreettisen avun saamisen merkitys. Saamme asiakkailta muutenkin toistuvasti saman suuntaista palautetta. Monesti on jo haettu apua muualtakin, ja kun joku ammattilainen ehtii ja jaksaa kuunnella, he osoittavat kiitollisuutta, sanoo Espoonlahden seurakunnan diakoni Liisa Pohjonen.
Kyselyyn vastanneista suurimmat ikäryhmät olivat 30–50-vuotiaat (41 prosenttia vastaajista) ja 51–65-vuotiaat (32 prosenttia vastaajista). 64 prosenttia vastaajista asuu yksin.
– Yksinasuvien ja työikäisten määrä on tosi suuri, ja saman huomion voi tehdä kirkon tilastoista. Yksinasuvien määrä suhteessa muihin asiakkaisiin on noussut viimeisen vuoden aikana. Asumiskulujen nousu ja samaan aikaan tukien leikkaukset ehkä osuvat yksinasuviin kovimmin: esimerkiksi Kelan kohtuuvuokriin menevää yksiötä on vaikea löytää pääkaupunkiseudulta, Liisa Pohjonen kertoo oman työnsä perusteella tekemistään havainnoista.
”Pärjäämme jälleen kaksi viikkoa ruokakustannusten kanssa.” Avoin palaute
Kohdatuksi tulemisen kokemus toistuu vastauksissa
Kyselyn perusteella diakoniatyöntekijät tekevät asiakkaiden mielestä hyvää, merkityksellistä ja arvokasta työtä.
Asiakaskokemusta mitattiin numeerisesti kysymällä suositteluhalukkuutta. Tulokseksi saatu NPS-luku (Net Promoter Score) 85 pistettä on huippuluokkaa, ja ani harva organisaatio pääsee näin korkeaan lukemaan.
– Asiakaskokemuksen keskiössä on kokemus siitä, että tuli kuulluksi. Se toistuu valtaosassa vastauksista, toteaa Espoon seurakuntien tiedon ja kehittämisen asiantuntija Heikki Lehti.
”Teette todella arvokasta työtä suurella sydämellä, olen todella kiitollinen kaikesta saamastani avusta.” Avoin palaute
Puskaradion kautta diakonian palveluista kuuleminen on yleistä
Syyskuun aikana Esbo svenska församlingin, Espoonlahden seurakunnan, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, Leppävaaran seurakunnan, Olarin seurakunnan ja Tapiolan seurakunnan diakoniatyöntekijät kohtasivat kaikkiaan 607 ihmistä henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Anonyymiin kyselyyn oli mahdollisuus vastata diakonian asiakastapaamisten jälkeen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Vastauksia saatiin yhteensä 75.
Neljäsosa vastaajista oli kuullut palvelusta tutultaan, 21 prosenttia oli löytänyt tiedon seurakunnan verkkosivuilta ja 16 prosenttia oli saanut tiedon diakoniasta joltain muulta seurakunnan työntekijältä.
– Positiivinen yllätys oli se, että niin moni on löytänyt tiedon diakoniasta seurakunnan verkkosivujen kautta. Se yllätti myös, että somesta meidän palveluita ei ole löydetty. Avun löytämistä voitaisiin parantaa tiivistämällä yhteistyötä julkisen sektorin, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin kanssa, jotta sieltä osataan ohjata diakonian palveluihin. Viestintä on tärkeää, niin että ihmiset tietävät minkälaista apua meiltä voi saada, Liisa Pohjonen toteaa.
Espoon seurakuntien diakonian vaikuttamistyöryhmän suunnitteleman kyselyn tarkoituksena oli saada palautetta asiakkailta ja tietoa siitä, kokevatko asiakkaat saavansa diakonian kohtaamisista apua ja tulevaisuustoivoa. Jatkossa diakonian asiakaskysely on tarkoitus toteuttaa 1–2 kertaa vuodessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki LehtiYhteinen seurakuntatyö
Puh:050 432 0038heikki.lehti@evl.fiLiisa PohjonendiakoniatyöntekijäEspoonlahden seurakunta
Puh:040 547 1848liisa.pohjonen@evl.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon seurakunnat - Evankelis-luterilainen kirkko Espoossa
Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 157 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 500.
Kirkko Espoossa vahvistaa yhteisönä kristillistä uskoa, tulevaisuuden toivoa ja lähimmäisenrakkautta. Olemme läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon seurakuntayhtymä
Esbo församlingar förnyar sin logotyp och byter färg5.3.2025 12:00:00 EET | Pressmeddelande
Esbo församlingar tar ibruk förnyade logotyper och byter färg tll grönt på bland annat hemsidorna på nätet, från och med onsdag 5.3. Förändringen är en del av den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands förnyelse av sitt gemensamma uttryck.
Espoon seurakunnat uusii logonsa ja vaihtaa väriä5.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Keskiviikosta 5.3. lähtien Espoon seurakunnissa nähdään muun muassa verkkosivuilla vihreä väri sekä uusitut logot. Muutokset ovat osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteisen ilmeen uudistusta.
Kyrkans dagklubbar fyller 80 och Esbobor har chans att bidra med sina käraste minnen26.2.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
De mjuka tossorna, den röda klubbflaskan, triangelns kling-klang och barnledarens famn. Flera årtionden senare minns många sin dagklubb med värme. Samtidigt fortgår verksamheten och nya minnen skapas, när anmälningen till Esbo församlingars dagklubbar öppnas första mars.
Kirkon päiväkerhotyö täyttää 80 vuotta – espoolaisilta kerätään rakkaimpia muistoja26.2.2025 08:00:00 EET | Uutinen
Päiväkerhotossut, punainen kerhopullo, triangelin kilinä, kerhotädin syli ja Ystävä sä lapsien. Seurakunnan päiväkerhot ovat jättäneet monelle espoolaiselle lämpimiä muistoja.
Espoossa lähes joka toinen on kirkon jäsen – jäsenmäärän lasku on hidastunut edellisistä vuosista7.2.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Espoon evankelisluterilaisten seurakuntien jäsenmäärä oli vuoden vaihteessa 156 049 (henkilöinä 1507 vähemmän kuin vuonna 2023). Kirkkoon kuuluu 48,6 prosenttia espoolaisista. Suomen-, ruotsin- ja saamenkielisestä väestöstä 64,5 prosenttia on seurakuntien jäseniä. Muunkielistä espoolaisista evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu 2,3 prosenttia. Heitä on 1836 henkilöä, eli kaikista jäsenistä 1,2 %.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme