Diakonian asiakaskysely: Espoolaiset tyytyväisiä seurakunnista saamaansa apuun
Espoon seurakuntien diakoniatyön asiakkaat antavat diakonialle huippuarvosanan. Syyskuussa toteutetun diakonian asiakaskyselyn tuloksissa korostuvat tapaamisesta saatu hyöty ja kuulluksi tulemisen kokemus.

Espoon seurakuntien toteuttaman diakonian asiakaskyselyn vastausten perusteella tyypillinen diakonian asiakas Espoossa on suomea puhuva, yksin asuva työikäinen, joka on työelämän ulkopuolella ja joka todennäköisesti kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon. Tiedon diakonian palveluista hän saa tutultaan tai seurakunnan verkkosivuilta.
Asiakaskysely toteutettiin 1.–30.9.2024, ensimmäistä kertaa koko Espoon laajuisena. Kyselyllä selvitettiin muun muassa sitä, miten tapaaminen vaikutti siihen tilanteeseen, jonka vuoksi asiakas oli ottanut yhteyttä diakoniaan. Vastausten perusteella asiakkaat ovat kokeneet helpotusta, toiveikkuuden lisääntymistä, stressin lievenemistä ja kohdatuksi tulemisen tunnetta.
”Rinnassa painava stressi helpotti ja asiat joista en voi puhua muun lähipiirin kanssa tuli jäsenneltyä ja käsiteltyä jolloin saan energiaa ja toivoa muuhun elämään ja jaksamiseen.” Avoin palaute
Kaksi kolmesta vastaajasta yksinasuvia
Taloudellisen avun tai tuen saaminen on merkittävä syy hakeutua diakoniatyöntekijän vastaanotolle. Kuuntelu ja kaikenlainen keskustelutuki nousevat taloudellisen tuen rinnalle avun saamisen muotona. Diakoniatyöntekijät antavat myös paljon ohjausta, neuvontaa ja asiointiapua.
– Keskustelun ja kuuntelun merkitys on vähintään yhtä suuri, jos ei jopa suurempi kuin konkreettisen avun saamisen merkitys. Saamme asiakkailta muutenkin toistuvasti saman suuntaista palautetta. Monesti on jo haettu apua muualtakin, ja kun joku ammattilainen ehtii ja jaksaa kuunnella, he osoittavat kiitollisuutta, sanoo Espoonlahden seurakunnan diakoni Liisa Pohjonen.
Kyselyyn vastanneista suurimmat ikäryhmät olivat 30–50-vuotiaat (41 prosenttia vastaajista) ja 51–65-vuotiaat (32 prosenttia vastaajista). 64 prosenttia vastaajista asuu yksin.
– Yksinasuvien ja työikäisten määrä on tosi suuri, ja saman huomion voi tehdä kirkon tilastoista. Yksinasuvien määrä suhteessa muihin asiakkaisiin on noussut viimeisen vuoden aikana. Asumiskulujen nousu ja samaan aikaan tukien leikkaukset ehkä osuvat yksinasuviin kovimmin: esimerkiksi Kelan kohtuuvuokriin menevää yksiötä on vaikea löytää pääkaupunkiseudulta, Liisa Pohjonen kertoo oman työnsä perusteella tekemistään havainnoista.
”Pärjäämme jälleen kaksi viikkoa ruokakustannusten kanssa.” Avoin palaute
Kohdatuksi tulemisen kokemus toistuu vastauksissa
Kyselyn perusteella diakoniatyöntekijät tekevät asiakkaiden mielestä hyvää, merkityksellistä ja arvokasta työtä.
Asiakaskokemusta mitattiin numeerisesti kysymällä suositteluhalukkuutta. Tulokseksi saatu NPS-luku (Net Promoter Score) 85 pistettä on huippuluokkaa, ja ani harva organisaatio pääsee näin korkeaan lukemaan.
– Asiakaskokemuksen keskiössä on kokemus siitä, että tuli kuulluksi. Se toistuu valtaosassa vastauksista, toteaa Espoon seurakuntien tiedon ja kehittämisen asiantuntija Heikki Lehti.
”Teette todella arvokasta työtä suurella sydämellä, olen todella kiitollinen kaikesta saamastani avusta.” Avoin palaute
Puskaradion kautta diakonian palveluista kuuleminen on yleistä
Syyskuun aikana Esbo svenska församlingin, Espoonlahden seurakunnan, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, Leppävaaran seurakunnan, Olarin seurakunnan ja Tapiolan seurakunnan diakoniatyöntekijät kohtasivat kaikkiaan 607 ihmistä henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Anonyymiin kyselyyn oli mahdollisuus vastata diakonian asiakastapaamisten jälkeen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Vastauksia saatiin yhteensä 75.
Neljäsosa vastaajista oli kuullut palvelusta tutultaan, 21 prosenttia oli löytänyt tiedon seurakunnan verkkosivuilta ja 16 prosenttia oli saanut tiedon diakoniasta joltain muulta seurakunnan työntekijältä.
– Positiivinen yllätys oli se, että niin moni on löytänyt tiedon diakoniasta seurakunnan verkkosivujen kautta. Se yllätti myös, että somesta meidän palveluita ei ole löydetty. Avun löytämistä voitaisiin parantaa tiivistämällä yhteistyötä julkisen sektorin, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin kanssa, jotta sieltä osataan ohjata diakonian palveluihin. Viestintä on tärkeää, niin että ihmiset tietävät minkälaista apua meiltä voi saada, Liisa Pohjonen toteaa.
Espoon seurakuntien diakonian vaikuttamistyöryhmän suunnitteleman kyselyn tarkoituksena oli saada palautetta asiakkailta ja tietoa siitä, kokevatko asiakkaat saavansa diakonian kohtaamisista apua ja tulevaisuustoivoa. Jatkossa diakonian asiakaskysely on tarkoitus toteuttaa 1–2 kertaa vuodessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki LehtiYhteinen seurakuntatyö
Puh:050 432 0038heikki.lehti@evl.fiLiisa PohjonendiakoniatyöntekijäEspoonlahden seurakunta
Puh:040 547 1848liisa.pohjonen@evl.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon seurakunnat - Evankelis-luterilainen kirkko Espoossa
Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 157 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 500.
Kirkko Espoossa vahvistaa yhteisönä kristillistä uskoa, tulevaisuuden toivoa ja lähimmäisenrakkautta. Olemme läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon seurakuntayhtymä
SyysMatin Markkinat kokoavat jälleen Espoon yhteen!10.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vaikka Espoon tuomiokirkko on remontin vuoksi suljettuna, suosittu kaiken kansan tapahtuma SyysMatin Markkinat järjestetään tänäkin vuonna! Espoon tuomiokirkkoseurakunta toivottaa kaikki tervetulleiksi jo 18. kerran järjestettävään koko kansan perinnetapahtumaan, joka levittäytyy nyt Espoonjoen molemmille puolille.
Diakoniatalo Opens in Niittykumpu – A New Model of Local Collaboration2.9.2025 08:00:00 EEST | News
New Diakoniatalo Support Centre Brings Help and Hope to Families and Mental Health Rehabilitees in Espoo.
Uudenlainen yhteistyö alkaa: Diakoniatalolla avoimet ovet Niittykummussa2.9.2025 08:00:00 EEST | Uutinen
Espoon seurakuntien yhteinen diakoniatyö ja espoolaiset järjestöt aloittavat Diakoniatalo-toiminnan Niittykummussa.
Diakonihuset samlar aktörer under samma tak - nytt verksamhetsställe öppnar i Esbo2.9.2025 08:00:00 EEST | Nyheter
Esbo församlingars gemensamma diakoniarbete och olika organisationer i Esbo påbörjar diakonihusverksamhet i Ängskulla. Startskottet firas med öppet hus 12.9 och gårdsevenemang intill Olars kyrka.
Paleface, Satu Rämö ja Pekka Simojoki värittävät Espoon seurakuntien tapahtumatarjontaa - myös panostus monikulttuuriseen toimintaan näkyy27.8.2025 10:39:46 EEST | Tiedote
Miltä kuulostaisi aikuisille ja nuorille suunnattu riparilauluilta, tarinat laulujen takaa tunnettujen lauluntekijöiden kertomana tai syksyiset vanhanajan markkinat? Espoon seurakuntien syksyn tapahtumatarjonta on tänäkin vuonna monipuolinen, minkä lisäksi säännöllisessä viikkotoiminnassa on runsaasti erilaisia piirejä ja kerhoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme