Diakonian asiakaskysely: Espoolaiset tyytyväisiä seurakunnista saamaansa apuun
Espoon seurakuntien diakoniatyön asiakkaat antavat diakonialle huippuarvosanan. Syyskuussa toteutetun diakonian asiakaskyselyn tuloksissa korostuvat tapaamisesta saatu hyöty ja kuulluksi tulemisen kokemus.

Espoon seurakuntien toteuttaman diakonian asiakaskyselyn vastausten perusteella tyypillinen diakonian asiakas Espoossa on suomea puhuva, yksin asuva työikäinen, joka on työelämän ulkopuolella ja joka todennäköisesti kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon. Tiedon diakonian palveluista hän saa tutultaan tai seurakunnan verkkosivuilta.
Asiakaskysely toteutettiin 1.–30.9.2024, ensimmäistä kertaa koko Espoon laajuisena. Kyselyllä selvitettiin muun muassa sitä, miten tapaaminen vaikutti siihen tilanteeseen, jonka vuoksi asiakas oli ottanut yhteyttä diakoniaan. Vastausten perusteella asiakkaat ovat kokeneet helpotusta, toiveikkuuden lisääntymistä, stressin lievenemistä ja kohdatuksi tulemisen tunnetta.
”Rinnassa painava stressi helpotti ja asiat joista en voi puhua muun lähipiirin kanssa tuli jäsenneltyä ja käsiteltyä jolloin saan energiaa ja toivoa muuhun elämään ja jaksamiseen.” Avoin palaute
Kaksi kolmesta vastaajasta yksinasuvia
Taloudellisen avun tai tuen saaminen on merkittävä syy hakeutua diakoniatyöntekijän vastaanotolle. Kuuntelu ja kaikenlainen keskustelutuki nousevat taloudellisen tuen rinnalle avun saamisen muotona. Diakoniatyöntekijät antavat myös paljon ohjausta, neuvontaa ja asiointiapua.
– Keskustelun ja kuuntelun merkitys on vähintään yhtä suuri, jos ei jopa suurempi kuin konkreettisen avun saamisen merkitys. Saamme asiakkailta muutenkin toistuvasti saman suuntaista palautetta. Monesti on jo haettu apua muualtakin, ja kun joku ammattilainen ehtii ja jaksaa kuunnella, he osoittavat kiitollisuutta, sanoo Espoonlahden seurakunnan diakoni Liisa Pohjonen.
Kyselyyn vastanneista suurimmat ikäryhmät olivat 30–50-vuotiaat (41 prosenttia vastaajista) ja 51–65-vuotiaat (32 prosenttia vastaajista). 64 prosenttia vastaajista asuu yksin.
– Yksinasuvien ja työikäisten määrä on tosi suuri, ja saman huomion voi tehdä kirkon tilastoista. Yksinasuvien määrä suhteessa muihin asiakkaisiin on noussut viimeisen vuoden aikana. Asumiskulujen nousu ja samaan aikaan tukien leikkaukset ehkä osuvat yksinasuviin kovimmin: esimerkiksi Kelan kohtuuvuokriin menevää yksiötä on vaikea löytää pääkaupunkiseudulta, Liisa Pohjonen kertoo oman työnsä perusteella tekemistään havainnoista.
”Pärjäämme jälleen kaksi viikkoa ruokakustannusten kanssa.” Avoin palaute
Kohdatuksi tulemisen kokemus toistuu vastauksissa
Kyselyn perusteella diakoniatyöntekijät tekevät asiakkaiden mielestä hyvää, merkityksellistä ja arvokasta työtä.
Asiakaskokemusta mitattiin numeerisesti kysymällä suositteluhalukkuutta. Tulokseksi saatu NPS-luku (Net Promoter Score) 85 pistettä on huippuluokkaa, ja ani harva organisaatio pääsee näin korkeaan lukemaan.
– Asiakaskokemuksen keskiössä on kokemus siitä, että tuli kuulluksi. Se toistuu valtaosassa vastauksista, toteaa Espoon seurakuntien tiedon ja kehittämisen asiantuntija Heikki Lehti.
”Teette todella arvokasta työtä suurella sydämellä, olen todella kiitollinen kaikesta saamastani avusta.” Avoin palaute
Puskaradion kautta diakonian palveluista kuuleminen on yleistä
Syyskuun aikana Esbo svenska församlingin, Espoonlahden seurakunnan, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, Leppävaaran seurakunnan, Olarin seurakunnan ja Tapiolan seurakunnan diakoniatyöntekijät kohtasivat kaikkiaan 607 ihmistä henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Anonyymiin kyselyyn oli mahdollisuus vastata diakonian asiakastapaamisten jälkeen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Vastauksia saatiin yhteensä 75.
Neljäsosa vastaajista oli kuullut palvelusta tutultaan, 21 prosenttia oli löytänyt tiedon seurakunnan verkkosivuilta ja 16 prosenttia oli saanut tiedon diakoniasta joltain muulta seurakunnan työntekijältä.
– Positiivinen yllätys oli se, että niin moni on löytänyt tiedon diakoniasta seurakunnan verkkosivujen kautta. Se yllätti myös, että somesta meidän palveluita ei ole löydetty. Avun löytämistä voitaisiin parantaa tiivistämällä yhteistyötä julkisen sektorin, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin kanssa, jotta sieltä osataan ohjata diakonian palveluihin. Viestintä on tärkeää, niin että ihmiset tietävät minkälaista apua meiltä voi saada, Liisa Pohjonen toteaa.
Espoon seurakuntien diakonian vaikuttamistyöryhmän suunnitteleman kyselyn tarkoituksena oli saada palautetta asiakkailta ja tietoa siitä, kokevatko asiakkaat saavansa diakonian kohtaamisista apua ja tulevaisuustoivoa. Jatkossa diakonian asiakaskysely on tarkoitus toteuttaa 1–2 kertaa vuodessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki LehtiYhteinen seurakuntatyö
Puh:050 432 0038heikki.lehti@evl.fiLiisa PohjonendiakoniatyöntekijäEspoonlahden seurakunta
Puh:040 547 1848liisa.pohjonen@evl.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Espoon seurakunnat - Evankelis-luterilainen kirkko Espoossa
Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 157 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 500.
Kirkko Espoossa vahvistaa yhteisönä kristillistä uskoa, tulevaisuuden toivoa ja lähimmäisenrakkautta. Olemme läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon seurakuntayhtymä
Insamlingen Ge en julgåva skänker julglädje och underlättar i en stram ekonomisk situation3.11.2025 09:00:00 EET | Nyheter
Församlingarnas insamling Ge en julgåva hjälper låginkomsttagare med julförberedelserna också i år. Med hjälp av presentkort kan man köpa till julbordet något att bjuda på eller julklappar till barnen eller andra närstående. I år har behovet av hjälp ökat i huvudstadsregionen.
“A Gift for Your Neighbour” Appeal brings Christmas joy and supports those in need3.11.2025 09:00:00 EET | News
The “A Gift for Your Neighbour” Appeal, which is jointly organised by the Evangelical Lutheran Parishes in the Helsinki Metropolitan Area, helps those with low incomes celebrate Christmas. The appeal focuses on gift cards, which can be used to buy groceries for Christmas or gifts for children or other loved ones. Over the past year, the need for assistance has risen dramatically in the Helsinki Metropolitan Area: all 27 parishes who responded to a diaconal survey reported a sharp increase in the number of people in need, and a worsening situation for those who are most affected by the cuts to Finland’s social security.
Lahja lähimmäiselle -keräys tuo jouluiloa ja helpottaa tiukkaa taloustilannetta3.11.2025 09:00:00 EET | Uutinen
Seurakuntien Lahja lähimmäiselle -keräys auttaa pienituloisten jouluvalmisteluissa tänäkin vuonna. Lahjakorteilla on mahdollista ostaa tarjottavaa joulupöytään tai lahjoja lapsille tai muille läheisille. Avun tarve on lisääntynyt pääkaupunkiseudulla kuluvan vuoden aikana.
Esbo församlingar ger 30 000 euro i katastrofhjälp till civila offer i Gaza-kriget16.10.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Esbo församlingar har beviljat ett bistånd på 30 000 euro för att hjälpa civila offer i kriget i Gaza och på Västbanken. Biståndet levereras genom Finska Missionssällskapet.
Espoon seurakunnilta 30 000 katastrofiapua Gazan sodan siviiliuhreille16.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Espoon seurakunnat ovat myöntäneet 30 000 euron suuruisen avustuksen Gazan sodan siviiliuhreille ja Länsirannalle. Apu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme