Alkon Arkadian myymälässä maistellaan viinejä 22.11. ja 5.12.
Alkon Helsingin Arkadian lippulaivamyymälässä järjestetään kokeiluluonteisesti asiakkaille kaksi maksullista maistelutilaisuutta perjantaina 22. marraskuuta ja torstaina 5. joulukuuta.

Alkon Helsingin Arkadian lippulaivamyymälässä järjestetään kokeiluluonteisesti asiakkaille kaksi maksullista maistelutilaisuutta perjantaina 22. marraskuuta ja torstaina 5. joulukuuta.
Alko on aiemmin parinkymmenen vuoden ajan, aina vuoteen 2018 asti, järjestänyt Etiketti-pruuveja, jotka olivat erilaisia teemoja käsitteleviä olut- ja viininmaistelutilaisuuksia. Tilaisuudet olivat asiakkaiden keskuudessa pidettyjä ja niille on toivottu jatkoa. Nyt Alko testaa uudenlaista pruuvikonseptia myymälässä.
”Olemme koko kansan sommelier ja ruuan ja juoman yhdistämisen mestareita. Tätä asiantuntemusta haluamme jakaa myös muille. Odotamme innolla, että pääsemme tarjoamaan asiakkaillemme uudenlaista maistelukonseptia Arkadian myymälässä”, iloitsee palvelujohtaja Tatu Vanninen, joka vastaa pääkaupunkiseudun myymäläverkostosta ja palvelusta.
Näissä tilaisuuksissa asiakkailla on mahdollisuus maistella muutamia Alkon henkilökunnan huolella valitsemia viinejä ja syventää tuotetuntemustaan Alkon asiantuntijoiden opastuksella.
”Perjantaille 22. marraskuuta valitsimme maisteltavaksi tuotteita marraskuun erikoiseristä: kaksi vanhemman vuosikerran nautiskeluviiniä, valkoviinin Saksan Rheingausta ja punaviinin Espanjan Riojasta. Kolmantena tuotteena on raikas Pinot Noir Australiasta, joka on oiva valinta myös vaikkapa joulupöytään. Torstaina 5.12. meillä on teemana juhlakauden kunniaksi kuohuviinit”, kertoo Arkadian myymälän palvelupäällikkö Päivi Aarnio.
Maistelua ajatuksen kanssa
Viiniä voi maistella kuka tahansa täysi-ikäinen, joka haluaa tutustua viineihin vähän paremmin. Alkossa viininmaistelusta puhutaan ammattitermillä pruuvi. Se tarkoittaa maistelua analysoiden ajatuksen kanssa – erotuksena pelkästä juoman nauttimisesta. Usein pruuvissa juomaa ei niellä, vaan maistajat käyttävät sylkykuppeja.
”Pruuvaaminen on paitsi viinin maistamista, myös juomaan tutustumista, oppimista ja maun analysointia. Olen aika vakuuttunut siitä, että näistä meidän pruuvitilaisuuksista asiakas saa makunystyröiden haastamisen lisäksi uutta inspiraatiota juhlakauteen”, sanoo Vanninen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääkaupunkiseudun palvelujohtaja Tatu Vanninen, p. 040 838 9694, tatu.vanninen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat

Linkit
Alko toimii vastuullisena ja ammattimaisena juoma- ja ruoka-alan asiantuntijana, joka haluaa jakaa tätä asiantuntemusta myös muille. Pruuvikokeilulla Alko tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuksia syventää osaamistaan ja tuotetuntemustaan.
Alko järjesti Etiketti-pruuveja vuodesta 1998 vuoteen 2018 asti. Pruuvit keskeytettiin vuonna 2018 voimaan tulleiden alkoholilain muutosten myötä. Tämän jälkeen Alko on järjestänyt Etiketti-webinaareja, kokeillut pääkaupunkiseudulla pruuvitilaisuuksia ja testaa nyt myymäläpruuveja. Pruuveille on viranomaislupa. Tuotepruuveja järjestää myös Ruotsissa Systembolaget ja Norjassa Vinmonopolet.
Pruuvikokeilulla Alko vastaa asiakkaiden toiveisiin pruuvien järjestämisestä. Kokemukset pruuveista määrittävät palvelun jatkon.
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Kirkkonummen Alko muuttaa syyskuussa28.8.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Kirkkonummen Munkinmäen Alko muuttaa uuteen väliaikaiseen liiketilaan nykyisessä liikekeskuksessa. Myymälä on suljettuna 15.–18. syyskuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 19. syyskuuta. Oktoberfest-oluet saapuvat myymälän valikoimaan elokuun viimeisellä viikolla.
Hämeenkylän Alkolle uusi ilme28.8.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Vantaan Hämeenkylän Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan.
”Mutku kaikki muutkin…” – sanothan ei, kun nuori pyytää alkoholia18.8.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Alkoholin hankkiminen on nuorille helppoa ja moni nuori saa ensimmäiset alkoholiannoksensa nimenomaan aikuisilta. Alkoholin ostaminen alaikäiselle antaa viestin siitä, että alkoholi kuuluisi nuoren elämään. Alko kampanjoi alkoholin välittämisen riskeistä ja kannustaa aikuisia kieltäytymään alkoholin ostamisesta alaikäisille. Paperit kysytään Alkon myymälöissä joka kolmas sekunti.
Alkon heinäkuun myyntitiedote – alkoholittomien trendi ei näytä laantumisen merkkejä13.8.2025 07:37:00 EEST | Tiedote
Heinäkuun litramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholittomien litramyynti nousi 65,1 prosenttia. Valikoimassa siirrytään sadonkorjuun aikaan ja muun muassa Oktoberfest-oluet tulevat valikoimaan elokuun lopussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme