Mobiilivarmenteen käyttö kasvaa, mutta liian moni nojaa tunnistautumisessa pelkkiin pankkitunnuksiin
Pankkeihin kohdistuneet palvelunestohyökkäykset herättivät monet siihen, kuinka laajalti pankkitunnuksia käytetään tunnistauduttaessa erilaisiin palveluihin. Lokakuussa 2024 ennätysmäärä DNA:n asiakkaita otti Mobiilivarmenteen käyttöön. Joulun alla alkavat tarjouskampanjat ja lisääntyvä verkkokauppa saavat huijarit liikkeelle, joten nyt on oikea aika ottaa palvelu käyttöön.

DNA:n asiakkaiden keskuudessa Mobiilivarmenteen käyttäjämäärän kasvu on lokakuussa ollut vuoden suurinta – kasvua oli lähes 15 prosenttia. Mobiilivarmenteen suosio on kasvanut koko vuoden, ja edellinen isompi kasvupiikki nähtiin keväällä. Mobiilivarmenteen käyttäjämäärä on DNA:n asiakkaiden keskuudessa kasvanut tämän vuoden aikana yli 46 prosenttia.
”Mobiilivarmenne on ollut syksyn aikana paljon esillä pankkien kohtaamien ongelmien vuoksi ja pankkitunnuksia kalastelevien huijausten lisääntyessä vauhdilla. Iloitsemme toki jokaisesta uudesta Mobiilivarmenteen käyttäjästä, mutta valitettavan moni havahtuu tekemään asialle jotakin vasta siinä vaiheessa, kun tunnistautumishaasteet tai huijaus osuvat omalle kohdalle”, sanoo DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila.
DNA:n teettämän Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät tietoturvaa tärkeänä, tarpeellisena ja välttämättömänä. Tutkimukseen vastanneista 70 prosenttia pitää pankkitilin hakkerointia ja rahojen varastamista riskinä. Tästä huolimatta suurin osa suomalaisista käyttää pankkitunnuksia kirjautuessaan tunnistautumista vaativiin palveluihin kuten Kelan, verottajan tai OmaKannan palveluihin, jotka vaativat henkilöllisyyden varmentamista.
”Mobiilivarmenne on hyvin yksinkertainen ja helppo tapa huolehtia tietoturvasta, joten kannustamme kaikkia ottamaan sen käyttöön. Ei ainoastaan siksi, että pankkitunnuksilla tunnistautuessa on riski niiden päätymisestä vääriin käsiin, vaan myös siksi, että jokaisella olisi syytä olla kaksi tunnistautumistapaa käytössään. Jos esimerkiksi pankkitunnukset eivät syystä tai toisesta toimi, olisi toinenkin tunnistautumistapa käytettävissä”, toteaa Havastila.
Myös poliisi, Suomen Pankki, tietoturva-asiantuntijat ja Kyberturvallisuuskeskus suosittelevat käyttämään Mobiilivarmennetta kaikkeen muuhun tunnistautumiseen paitsi oman pankin palveluihin kirjautumiseen. Mobiilivarmenteen käyttäminen estää huijareita pääsemästä käsiksi pankkitietoihin, eivätkä huijarit pääsee tyhjentämään tiliä, sillä sitä ei voi käyttää pankkipalveluihin kirjautumiseen.
Tarjoukset ja ostossesongit saavat huijarit liikkeelle
Huijarit hyödyntävät pinnalla olevia ilmiöitä, kuten veronpalautuspäiviä ja pian ajankohtaisia Black Friday -tarjouksia. Myös joulu ja sen myötä kasvava verkkokauppa- ja pakettiliikenne aktivoivat huijarit.
”Verkkokauppaliikenteessä tyypillinen huijaustapa on huijausverkkokauppa. Pakettihuijauksissa puolestaan saatetaan pyytää suorittamaan luottokorttimaksu tai kirjautumaan pankkitunnuksilla oikeaksi tahoksi tekeytyen, jotta paketti voitaisiin toimittaa. Viesti sisältää tyypillisesti linkin, joka johtaa huijaussivulle”, huomauttaa Havastila.
”Myös yritysten olisi tärkeää saada henkilöstö aktivoimaan Mobiilivarmenne yritysliittymiin. Jos pankkitunnuksia käytetään laajasti eri palveluihin tunnistautumisessa, synnyttää se myös riskin yrityksen tietojen vuotamiselle vääriin käsiin. Henkilön oman pankkitilin lisäksi yritysliittymää käytettäessä voivat vaarantua myös yrityksen tiedot, jos käyttäjä epähuomiossa tunnistautuu huijaussivustolle tai käyttää suojaamattomia avoimia wifi-verkkoja”, muistuttaa DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund.
Taloudellista hyötyä havittelevat verkkorikolliset ovat kiinnostuneita pankkitunnuksistamme ja niitä kalastelevat huijaukset lisääntyvät kovaa vauhtia. Verkkokauppojen lisäksi huijauksia lähetetään esimerkiksi verottajan ja terveyspalveluita tarjoavien tahojen nimissä.
“Tietojenkalastelun lisäksi pinnalla ovat myös toimitusjohtaja- ja sijoitushuijaukset, mikä on hyvä tiedostaa myös yrityksissä. Toimitusjohtajahuijauksessa verkkorikollinen esiintyy usein toimitusjohtajana tai muussa korkeassa asemassa olevana yrityksen edustajana yrittäen saada työntekijän kiireellisesti tekemään pankkisiirron tai suorittamaan maksun. Yrityksissä on hyvä valmistautua ja suojautua myös tällaisten tilanteiden varalle”, summaa Eklund.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi 1 018 iältään yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ethän säilytä WiFi-modeemiasi sähkökaapissa? DNA:n asiantuntija arvioi 10 yleistä nettimyyttiä6.3.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Jokainen meistä on vuosien varrella ollut tekemisissä pätkivän tai huonosti toimivan nettiyhteyden kanssa, ja monet ovat kokeilleet useita erilaisia kikkoja kuuluvuuden ja hitaan nettiyhteyden parantamiseksi. DNA kokosi yhteen yleisiä väittämiä netin toiminnasta sekä yhteyden parantamisesta ja yhtiön verkkojohtaja Jarkko Laari arvioi nyt, pitävätkö ne paikkansa.
Do you keep your Wi-Fi modem inside your switchboard? DNA’s specialist evaluates 10 common internet myths6.3.2025 08:45:00 EET | Press release
Over the years, we have all surely dealt with a slow or malfunctioning internet connection and tried various tricks to improve the coverage and speed of our internet connection. DNA has compiled some general claims about the functioning of your internet connection and how to improve it. The company’s VP, Networks, Jarkko Laari will now assess whether or not they are true.
DNA:n helmikuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot3.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Applen iPhone 13 5G komeili jälleen helmikuussa sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden myydyimpien laitteiden kärkisijalla. Myös Samsung Galaxy S22 säilytti kärkipaikkansa DNA:n käytettyjen puhelinten listalla. Myydyimpien älykellojen kärkeen nousi puolestaan Samsungin Galaxy Fit3 -aktiivisuusranneke, mutta Apple Watch -älykellot pysyttelivät yhä kärkikolmikossa.
Uusi puheluominaisuus tekee tuloaan: Reaaliaikaisen tekstin puhelut aktivoitu DNA:n verkossa – pian myös hätäpuhelut mahdollisia25.2.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus reaaliaikaisen tekstin puheluihin (RTT, Real-time text) on avattu DNA:n mobiiliverkoissa. RTT:n avulla puhelun osanottajat voivat kirjoittaa tekstiä toisilleen natiivisti ja reaaliaikaisesti puhelun aikana. RTT toimii myös tekstipuhelimen (TTY, teletypewriter) kanssa eikä vaadi lisävarusteita. Ominaisuus on tulossa mahdolliseksi kesään mennessä myös hätäpuheluissa. Aivan vielä sitä ei kuitenkaan ole laajasti mahdollistettu suomalaisten käyttämien puhelinten käyttöjärjestelmien puolella.
A new calling feature is coming: Real-time text calling has been activated in DNA’s network — it will soon also be possible during emergency calls25.2.2025 08:45:00 EET | Press release
Real-time text (RTT) calling has been enabled in DNA’s mobile networks. With RTT, call participants can write text to each other natively and in real time during the call. RTT also works with a teletypewriter (TTY) and does not require any accessories. By summer, this feature will also be made available during emergency calls. That said, the operating systems of phones used in Finland do not as yet widely support RTT.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme