Mobiilivarmenteen käyttö kasvaa, mutta liian moni nojaa tunnistautumisessa pelkkiin pankkitunnuksiin
Pankkeihin kohdistuneet palvelunestohyökkäykset herättivät monet siihen, kuinka laajalti pankkitunnuksia käytetään tunnistauduttaessa erilaisiin palveluihin. Lokakuussa 2024 ennätysmäärä DNA:n asiakkaita otti Mobiilivarmenteen käyttöön. Joulun alla alkavat tarjouskampanjat ja lisääntyvä verkkokauppa saavat huijarit liikkeelle, joten nyt on oikea aika ottaa palvelu käyttöön.

DNA:n asiakkaiden keskuudessa Mobiilivarmenteen käyttäjämäärän kasvu on lokakuussa ollut vuoden suurinta – kasvua oli lähes 15 prosenttia. Mobiilivarmenteen suosio on kasvanut koko vuoden, ja edellinen isompi kasvupiikki nähtiin keväällä. Mobiilivarmenteen käyttäjämäärä on DNA:n asiakkaiden keskuudessa kasvanut tämän vuoden aikana yli 46 prosenttia.
”Mobiilivarmenne on ollut syksyn aikana paljon esillä pankkien kohtaamien ongelmien vuoksi ja pankkitunnuksia kalastelevien huijausten lisääntyessä vauhdilla. Iloitsemme toki jokaisesta uudesta Mobiilivarmenteen käyttäjästä, mutta valitettavan moni havahtuu tekemään asialle jotakin vasta siinä vaiheessa, kun tunnistautumishaasteet tai huijaus osuvat omalle kohdalle”, sanoo DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila.
DNA:n teettämän Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät tietoturvaa tärkeänä, tarpeellisena ja välttämättömänä. Tutkimukseen vastanneista 70 prosenttia pitää pankkitilin hakkerointia ja rahojen varastamista riskinä. Tästä huolimatta suurin osa suomalaisista käyttää pankkitunnuksia kirjautuessaan tunnistautumista vaativiin palveluihin kuten Kelan, verottajan tai OmaKannan palveluihin, jotka vaativat henkilöllisyyden varmentamista.
”Mobiilivarmenne on hyvin yksinkertainen ja helppo tapa huolehtia tietoturvasta, joten kannustamme kaikkia ottamaan sen käyttöön. Ei ainoastaan siksi, että pankkitunnuksilla tunnistautuessa on riski niiden päätymisestä vääriin käsiin, vaan myös siksi, että jokaisella olisi syytä olla kaksi tunnistautumistapaa käytössään. Jos esimerkiksi pankkitunnukset eivät syystä tai toisesta toimi, olisi toinenkin tunnistautumistapa käytettävissä”, toteaa Havastila.
Myös poliisi, Suomen Pankki, tietoturva-asiantuntijat ja Kyberturvallisuuskeskus suosittelevat käyttämään Mobiilivarmennetta kaikkeen muuhun tunnistautumiseen paitsi oman pankin palveluihin kirjautumiseen. Mobiilivarmenteen käyttäminen estää huijareita pääsemästä käsiksi pankkitietoihin, eivätkä huijarit pääsee tyhjentämään tiliä, sillä sitä ei voi käyttää pankkipalveluihin kirjautumiseen.
Tarjoukset ja ostossesongit saavat huijarit liikkeelle
Huijarit hyödyntävät pinnalla olevia ilmiöitä, kuten veronpalautuspäiviä ja pian ajankohtaisia Black Friday -tarjouksia. Myös joulu ja sen myötä kasvava verkkokauppa- ja pakettiliikenne aktivoivat huijarit.
”Verkkokauppaliikenteessä tyypillinen huijaustapa on huijausverkkokauppa. Pakettihuijauksissa puolestaan saatetaan pyytää suorittamaan luottokorttimaksu tai kirjautumaan pankkitunnuksilla oikeaksi tahoksi tekeytyen, jotta paketti voitaisiin toimittaa. Viesti sisältää tyypillisesti linkin, joka johtaa huijaussivulle”, huomauttaa Havastila.
”Myös yritysten olisi tärkeää saada henkilöstö aktivoimaan Mobiilivarmenne yritysliittymiin. Jos pankkitunnuksia käytetään laajasti eri palveluihin tunnistautumisessa, synnyttää se myös riskin yrityksen tietojen vuotamiselle vääriin käsiin. Henkilön oman pankkitilin lisäksi yritysliittymää käytettäessä voivat vaarantua myös yrityksen tiedot, jos käyttäjä epähuomiossa tunnistautuu huijaussivustolle tai käyttää suojaamattomia avoimia wifi-verkkoja”, muistuttaa DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund.
Taloudellista hyötyä havittelevat verkkorikolliset ovat kiinnostuneita pankkitunnuksistamme ja niitä kalastelevat huijaukset lisääntyvät kovaa vauhtia. Verkkokauppojen lisäksi huijauksia lähetetään esimerkiksi verottajan ja terveyspalveluita tarjoavien tahojen nimissä.
“Tietojenkalastelun lisäksi pinnalla ovat myös toimitusjohtaja- ja sijoitushuijaukset, mikä on hyvä tiedostaa myös yrityksissä. Toimitusjohtajahuijauksessa verkkorikollinen esiintyy usein toimitusjohtajana tai muussa korkeassa asemassa olevana yrityksen edustajana yrittäen saada työntekijän kiireellisesti tekemään pankkisiirron tai suorittamaan maksun. Yrityksissä on hyvä valmistautua ja suojautua myös tällaisten tilanteiden varalle”, summaa Eklund.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi 1 018 iältään yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
DNA:n heinäkuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n heinäkuun puhelinmyynnissä näkyi vahvasti edessä siintävä koulujen aloitus. Vaikka nuoremmille koululaisille hankittujen laitteiden osalta kellopuhelinten suosio kasvaa voimakkaasti, on myös uusia puhelimia ostettu kesällä monelle vanhemmalle koululaiselle. Heinäkuussa myydyimpien älykellojen listan kärkeen nousi toistamiseen lasten kellopuhelin Xplora XGO2.
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme