NTM-centralen i Egentliga Finland häver sitt entreprenadavtal med Tehan Oy
NTM-centralen i Egentliga Finland häver sina fyra gällande entreprenadavtal med Tehan Oy. Den huvudsakliga grunden för hävning av avtalen är entreprenörens nuvarande situation. Entreprenören kan inte längre förväntas uppfylla sina skyldigheter enligt de nuvarande avtalen som baserar sig på en totalentreprenad.
NTM-centralens entreprenader är totalentreprenader där NTM-centralen fungerar som beställare med ett huvudentreprenadavtal. Entreprenören ansvarar för all byggverksamhet samt anskaffning av material och tillbehör antingen själv eller med hjälp av underleverantörer. Beställaren betalar inget förskott, utan betalningarna bestäms i takt med att entreprenaden framskrider när de godkända konstruktionerna färdigställs. Entreprenören gör underleveranser och fakturerar beställaren i efterhand.
Situationen i NTM-centralens entreprenader har förändrats snabbt under den senaste tiden. Under nuvarande förhållanden är entreprenören inte längre förmögen att klara av kraven i de gällande avtalen av totalentreprenadstyp utan betydande avbrott eller fördröjningar. Under den senaste tiden har det krävts att beställaren gör exceptionella arrangemang för att främja byggplatserna, vilket orsakar ekonomiska olägenheter och oklarheter i avtalsansvaren. Dessa avvikelser leder till avsevärda olägenheter för trafiken, underhållet av vägar och broar samt beställarens resurs- och finansieringsbehov. Den förutsedda risken för avbrott i byggnadsskedena kan leda till betydande problem. Som offentlig upphandlare kan NTM-centralen inte ändra avtalsvillkoren mitt under entreprenaden. Väsentliga ändringar i avtalsvillkoren är inte tillåtna.
Årstiden är ofördelaktig för avbrott i arbetet. NTM-centralen låter andra entreprenörer utföra kontrollerade nedkörningar av byggplatserna samt nödvändiga trafikstyrnings- och skyddsarbeten med separata uppdrag. Fortsättningen av de avbrutna entreprenaderna konkurrensutsätts senare. NTM-centralen har inlett planeringen och genomförandet av fortsatta åtgärder i arbetsobjekten. I detta skede är det inte ännu möjligt att bedöma hur tidtabellerna i arbetsobjekten påverkas av avbrottet.
Entreprenadavtal som hävs:
- Förnyande av Haali bro (0,8 milj. euro)
- NTM-centralen i Egentliga Finlands broreparationsentreprenad 1/2024 (1,0 milj. euro)
- NTM-centralen i Egentliga Finlands broreparationsentreprenad 3/2024 (0,9 milj. euro)
- Förnyande av bron över Lappfjärds å (2,2 milj. euro)
Arbetsobjekt i Egentliga Finland:
- Haalin silta, Salo, Raatalantie (Lv 2407)
- Kukolan silta, Virmo, Yläneentie (Lv 2020)
- Kostiaisten silta, Letala, Kaukolantie (Lv 2015)
- Nihdin silta, Virmo, Vihtamäentie (Lv 12403)
- Maskunjoen raittisilta, Masko, längs Kustavintie (Lv 192)
Arbetsobjekt i Satakunta:
- Leppihalmeen silta, Kankaanpää, Pohjanmaantie (Sv 44)
- Lauhalan silta, Kankaanpää, Jyllinkoskentie (Lv 13293)
- Säkkijoen silta, Karvia, Rantatie (Lv 13313)
Arbetsobjekt i Österbotten:
- Bron över Lappfjärds å, Kristinestad (Rv 8)
Haalin silta i Salo och bron över Lappfjärds å i Kristinestad är ännu i början av entreprenaden och arbetet med att förnya broarna har ännu inte inletts. Arbetena kommer att konkurrensutsättas på nytt. Förnyandet av Nihdin silta är färdigt. Vid de övriga broobjekten är arbetet på hälft och för deras del utreds och genomförs fortsatta åtgärder. Syftet är att planera åtgärderna så att de orsakar så lite olägenheter som möjligt för trafiken.
Mer information om avtalsärenden ges av investeringschef Ari Perttu, tfn 0295 027745
Mer information om frågor som gäller byggplatserna ges av:
- NTM-centralen i Egentliga Finlands reparationsentreprenader: projektchef Antti Hirvonen, tfn 0295 022529
- Haalin silta: projektchef Kauko Marttila, tfn 0295 027041
- Bron över Lappfjärds å: projektchef Teppo Leppäaho, tfn 0295 027730
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille on myönnetty EU:n maaseuturahoitusta jo 10 miljoonaa euroa8.12.2025 13:47:27 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–2027 maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum