Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita
Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.

Miehet ovat viime vuosina Prisman datan mukaan innostuneet tekemään Black Fridaysta edullisia alusvaatehankintoja, sillä jo muutaman vuoden ajan myydyimpien tuotteiden joukossa on ollut Black Horsen 3-pack mustia boksereita. Väri on tärkeä, sillä 80 prosenttia Black Friday -alennussesongin aikana myydyistä boksereista on väritykseltään nimenomaan mustia.
”Vaikuttaa siltä, että miesten kynnys ostaa uudet alusvaatteet madaltuu selvästi Black Fridayn aikaan. Voisi jopa sanoa, että tästä on tullut boksereiden uusimisen sesonki, ja nimensä mukaisesti nimenomaan musta tuntuu olevan erittäin haluttu väri”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Prismassa on myös huomattu, että yleisemminkin Black Fridaysta ostetuilla pukeutumisen tuotteilla on yksi yhteinen tekijä.
”Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat tehdä nopeasti Black Friday -ostokset ilman sovittamista. Tämä tarkoittaa nimenomaan alushousuja ja sukkia, mitkä ovat nousseet nyt vuosi toisensa jälkeen kestosuosikeiksi”, Viitanen kertoo.
Pisin Black Friday koskaan – näistä odotetaan hittejä
Black Fridayn merkityksestä kertoo myös se, että tänä vuonna se kestää Prismassa 22.11.–2.12. välisen ajan. Tämä on hypermarketketjun pisin Black Friday -sesonki koskaan.
”Tutkimustemme mukaan iso osa asiakkaista hankkii joululahjat noin 1–1,5 kuukautta ennen joulua. Nykypäivänä Black Friday on joulukaupan lähtölaukaus, josta ostetaan paljon joululahjoja. Samalla ostovoiman heikentyminen on pysähtynyt ja olettamus on, että tarjousten vetovoima on edelleen todella suuri eli juuri Black Fridayn merkitys korostuu”, Viitanen huomauttaa.
Vaikka bokserit kiinnostavatkin, myös perinteisempi viihde-elektroniikka tulee olemaan tänäkin vuonna yksi suurimmista asiakkaita kiinnostavista tuoteryhmistä. Tänä vuonna Prisma on panostanut siihen merkittävästi laajentamalla älypuhelintensa valikoimaa.
”Puhelimia ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut noin 40 prosenttia, ja uskomme määrän kasvavan Black Fridayn aikana. On selvästi nähtävissä, että mielikuva Prismasta kodintekniikan ja viihteen ostopaikkana on parantunut, ja olemme aiempaa uskottavampi ostopaikka näiden tuotteiden kohdalla. Pystymme ehdottomasti haastamaan markkinaa”, Viitanen sanoo.
Odotettuja hittituotteita Prisman Black Friday -sesongissa:
-
Vogue Naisten Thermo leggingsit
-
Black Horse Miesten bokserit 3-pack
-
Atom Nastaliukueste
-
Head Tennispallo Head Championship 3-pack
-
Smartstore Säilytyslaatikko Classic 31 kannella
-
Fiskars Paistinpannu Hard Face 28 cm
-
Fiskars Aterinpakkaus Functional Form 16 kpl
-
LEGO City, Friends ja Ninjago -sarjojen normaalihintaiset tuotteet -30%
-
Biolan Talouskompostori 200 l
-
PHILIPS Airfyer XL HD9257/88
-
JBL Vastamelunappikuulokkeet Tune Beam
-
CharG Virtapankki 20000 mAh
-
SamsungGalaxy A25 5G 128GB -älypuhelin
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat






SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme