Tampereen yliopisto

Väyläviraston ja Tampereen yliopiston yhteistyössä kehitetään toimivaa ja turvallisempaa rataa jo vuosien kokemuksella

Jaa

Tampereen korkeakoulusäätiö sr (Tampereen yliopisto) ja Väylävirasto ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien rautateiden tutkimus-, koulutus- ja asiantuntijayhteistyötä. Toimiva ja turvallinen rata -yhteistyön tavoitteena on kehittää ratojen ylläpitoa niin, että junaliikenne on turvallista ja että radalla pystytään edelleen liikkumaan kestävästi ja kustannustehokkaasti. Sopimuksessa määritellään vuosien 2025–2028 yhteiset tutkimukselliset tavoitteet ja se vahvistaa molempien osapuolien tutkimustoiminnan jatkuvuutta.

Kaksi henkilöä allekirjoittamassa yhteistyösopimusta pöydän ääressä.
Tampereen yliopiston ja Väyläviraston yhteistyösopimuksen koskien rautateiden tutkimus-, koulutus- ja asiantuntijayhteistyötä allekirjoittivat Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen ja Väyläviraston toimialajohtaja Mirja Noukka. Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Pitkäjänteistä yhteistyötä toimivampien ratojen kehittämiseksi

Yhteistyöllä on pitkät juuret, sillä ratoihin liittyvää tutkimusta on tehty Väyläviraston ja Tampereen yliopiston yhteistyönä jo neljän tutkimusohjelman ajan aina 2000-luvun alkupuolelta saakka. Kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen tutkimusyhteistyön seurauksena mitattua tietoa on saatavilla merkittävästi enemmän, sitä on arkistoitu systemaattisesti ja myös analysointiin on työkaluja.

– Tampereen yliopiston kanssa tehty yhteistyö on meille valtion rataverkosta vastaavana viranomaisena erittäin tärkeää. Tutkimusyhteistyön avulla olemme saaneet paljon sellaista tietoa, jonka hankkimiseen omat resurssimme eivät riittäisi, kertoo Simo Toikkanen, Väyläviraston rautatieteknisen yksikön päällikkö

Monitieteistä yhteistyötä ratatutkimuksessa

Toimiva ja turvallinen rata -yhteistyö tähtää jo aiemmin kerätyn ja uuden tiedon hyödyntämiseen niin, että radanpito olisi kustannustehokkaampaa ja perustuisi tietopohjaiseen päätöksentekoon. Tavoitteena on tehdä entistä enemmän myös yliopiston sisäistä yhteistyötä eri tieteenalojen kesken.

– Pidämme tärkeänä tehdä monitieteellistä yhteistyötä myös yliopistomme sisällä. Nyt alkava tutkimusyhteistyökausi mahdollistaa yhä poikkitieteellisemmän näkökulman radanpidon tutkimukseen, kertoo rautatietekniikan dosentti Heikki Luomala Tampereen yliopiston Tutkimuskeskus Terrasta.

Käynnistyvän tutkimusyhteistyön tavoitteena on myös kehittää laskentamenetelmiä, joilla voidaan laskea ratojen yhteiskuntataloudellisia vaikutuksia. Laskennassa otetaan entistä tiiviimmin huomioon esimerkiksi ympäristövaikutukset ja vaikutukset huoltovarmuuteen sekä aluekehitykseen. Kokonaisvaltaisella laskennalla ratahankkeiden kannattavuus on helpommin osoitettavissa.

Osaajapula huolettaa rautatiesektorilla

Tavoitteena on myös saada uusia osaajia rautatiesektorille. Alalla on suuri huoli pahenevasta osaajapulasta. Suomessa ei järjestetä tällä hetkellä käytännössä lainkaan tutkintokoulutusta, joka tähtäisi pelkästään rautatieosaajien kouluttamiseen. Yhteistyön tavoitteena on myös kasvattaa uuden polven osaamista opinnäytetöiden avulla. Tarkoituksena on tuoda opinnäytetöiden tekijät ja yritykset yhteen. Myös täydennyskoulutusta järjestetään yhteistyön puitteissa.

– Uusien rautatieosaajien saaminen alalle on ehdotonta ratojen kunnossa pysymiselle ja myös huoltovarmuudellemme. Rautatiesektori työllistää laajasti eri alojen asiantuntijoita. Pidämme erittäin tärkeänä, että yhteistyömme Tampereen yliopiston kanssa lisää myös tulevaisuuden työntekijöiden rataosaamista, kertoo Toikkanen.

Yhteistyösopimuksen allekirjoittivat Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen, Väyläviraston toimialajohtaja Mirja Noukka, Rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaani Pekka Verho ja Väyläviraston rautatieteknisen yksikön päällikkö Simo Toikkanen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Väitös: Jouston hyödyntäminen sähkönsiirtoverkossa mahdollistaa kantaverkon käyttöasteen nostamisen kustannustehokkaasti17.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Väitöstutkimuksessaan DI Antti Kuusela esittää tarpeeseen tilattavan jouston hyödyntämistä sähkönsiirtoverkossa ratkaisuksi uusien verkkoliityntöjen mahdollistamiseen, siirtokapasiteetin kasvattamiseen sekä siirtorajoitusten hallintaan. Menetelmä kasvattaa kustannustehokkaasti nykyisen sähköjärjestelmän käyttöastetta, nopeuttaa puhdasta energiasiirtymää ja pienentää sähkösiirtojärjestelmän ympäristövaikutuksia.

Väitös: Uudet biomusteet ja monimateriaalitulostus vievät 3D-biotulosteet kohti potilashoitoa10.9.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Ihmiskehon uusiutumiskyky on ihmeellinen – mutta myös rajallinen. 3D-biotulostus voi mullistaa lääketieteen tarjoamalla uusia keinoja kudosten ja elinten biovalmistukseen silloin, kun luovuttajilta saatuja kudoksia ei ole riittävästi saatavilla. Diplomi-insinööri Paula Puistola kehitti väitöstutkimuksessaan uudenlaisia biomusteita ja biotulostusstrategioita, jotka auttavat ratkaisemaan alan nykyisiä teknologisia haasteita ja viemään biotulostusta lähemmäs kliinistä käyttöönottoa.

Väitös: Uudet verkottuneet menetelmät mahdollistavat paikannuksen, jos satelliittisignaali puuttuu9.9.2025 09:17:00 EEST | Tiedote

Satelliittipaikannus ei ole enää itsestäänselvyys – miten pelastajat paikannetaan, kun signaalit katoavat? DI Maija Mäkelän väitöstyö esittelee uudenlaisia verkottuneita paikannusmenetelmiä, jotka yhdistävät sensoritiedon ja etäisyysmittaukset. Tuloksena on satelliittivapaa paikannusratkaisu, joka mahdollistaa jalankulkijaryhmien seurannan myös haastavissa olosuhteissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye