Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia sekä omaisuuteen liittyviä asioita Verohallinnon, Traficomin, Kelan ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.

– Tämä on edunvalvojien pitkään toivoma uudistus. Vaikka yksityisellä edunvalvojalla olisi ollut tehtävänään hoitaa päämiehensä veroasioita, edunvalvojan määräämispäätös ei ole aiemmin automaattisesti mahdollistanut digiasiointia, taustoittaa johtava asiantuntija Jani Saarela Digi- ja väestötietovirastosta.
Nyt asiointi onnistuu kaikissa niissä digipalveluissa, jotka tarkastavat oikeuden asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilta. Erillistä valtuutusta ei siis enää tarvita.
Uudistus perustuu uuteen holhousasioiden rekisteriin, joka mahdollistaa oikeuksien reaaliaikaisen tarkistuksen. Tämä tekee asioinnista paitsi helpompaa, myös huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä rekisteristä löytyy nyt sekä edunvalvontavaltuutettujen että yksityisten edunvalvojien ajantasaiset henkilö- ja toimivaltatiedot.
Lisää asiointioikeuksia voi hankkia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemuksen voi tehdä ilman digitaitoja
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi edelleenkään asioida henkilön puolesta digipalveluissa tämän terveysasioihin ja muissa henkilöön liittyvissä asioissa.
Edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu luottohenkilö voi asioida esimerkiksi OmaKannassa tai apteekeissa, jos hänelle on annettu siihen Suomi.fi-valtuudet. Valtuuttaja ei tarvitse valtuuttamiseen digitaitoja tai -tunnuksia.
Erillisiä valtakirjoja tarvitaan yhä monissa palveluissa
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi myöskään vastaavalla tavalla asioida sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin.
Kunkin asiointipalvelun omista ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta.
Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla
Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja luotettava kansallinen ratkaisu digiasiointiin yksityishenkilöiden ja yritysten puolesta.
Yksityishenkilö tai organisaatio voi valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuuksilla. Merkittävä osa asioinnista tapahtuu kuitenkin kansalaisen näkökulmasta automaattisesti, kun oikeus puolesta-asiointiin saadaan tarkistettua nopeasti ja luotettavasti rekisteritiedoista. Siksi esimerkiksi edunvalvojat, edunvalvontavaltuutetut, lasten holhoojat tai yrityksen ja yhdistyksen nimenkirjoittajat eivät asioidessaan tarvitse erillisiä valtuuksia, vaan heidän asiointioikeutensa tarkistetaan ajantasaisesti rekistereistä.
– Suomi.fi-valtuudet on parhaimmillaan näkymätön arjen sujuvoittaja, joka tarkistaa puolesta-asiointioikeuden automaattisesti esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, yritys- tai yhdistysrekisteristä ja nyt myös uudesta holhousasioiden rekisteristä, kuvailee johtava asiantuntija Tuuli Krekelä Digi- ja väestötietovirastosta.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin digitaalisissa asiointipalveluissa.
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan toisen puolesta kuukausittain keskimäärin 4 miljoonaa kertaa. Näistä noin 1,5 miljoonaa on asiointeja yksityishenkilön puolesta ja 2,5–3 miljoonaa asiointeja organisaation puolesta.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suomi.fi-valtuudet: johtava asiantuntija Tuuli Krekelä, p. 0295 535 020, tuuli.krekela@dvv.fi
Edunvalvonta: johtava asiantuntija Jani Saarela, p. 0295 538 121, jani.saarela@dvv.fi
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme