Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia sekä omaisuuteen liittyviä asioita Verohallinnon, Traficomin, Kelan ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.

– Tämä on edunvalvojien pitkään toivoma uudistus. Vaikka yksityisellä edunvalvojalla olisi ollut tehtävänään hoitaa päämiehensä veroasioita, edunvalvojan määräämispäätös ei ole aiemmin automaattisesti mahdollistanut digiasiointia, taustoittaa johtava asiantuntija Jani Saarela Digi- ja väestötietovirastosta.
Nyt asiointi onnistuu kaikissa niissä digipalveluissa, jotka tarkastavat oikeuden asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilta. Erillistä valtuutusta ei siis enää tarvita.
Uudistus perustuu uuteen holhousasioiden rekisteriin, joka mahdollistaa oikeuksien reaaliaikaisen tarkistuksen. Tämä tekee asioinnista paitsi helpompaa, myös huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä rekisteristä löytyy nyt sekä edunvalvontavaltuutettujen että yksityisten edunvalvojien ajantasaiset henkilö- ja toimivaltatiedot.
Lisää asiointioikeuksia voi hankkia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemuksen voi tehdä ilman digitaitoja
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi edelleenkään asioida henkilön puolesta digipalveluissa tämän terveysasioihin ja muissa henkilöön liittyvissä asioissa.
Edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu luottohenkilö voi asioida esimerkiksi OmaKannassa tai apteekeissa, jos hänelle on annettu siihen Suomi.fi-valtuudet. Valtuuttaja ei tarvitse valtuuttamiseen digitaitoja tai -tunnuksia.
Erillisiä valtakirjoja tarvitaan yhä monissa palveluissa
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi myöskään vastaavalla tavalla asioida sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin.
Kunkin asiointipalvelun omista ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta.
Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla
Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja luotettava kansallinen ratkaisu digiasiointiin yksityishenkilöiden ja yritysten puolesta.
Yksityishenkilö tai organisaatio voi valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuuksilla. Merkittävä osa asioinnista tapahtuu kuitenkin kansalaisen näkökulmasta automaattisesti, kun oikeus puolesta-asiointiin saadaan tarkistettua nopeasti ja luotettavasti rekisteritiedoista. Siksi esimerkiksi edunvalvojat, edunvalvontavaltuutetut, lasten holhoojat tai yrityksen ja yhdistyksen nimenkirjoittajat eivät asioidessaan tarvitse erillisiä valtuuksia, vaan heidän asiointioikeutensa tarkistetaan ajantasaisesti rekistereistä.
– Suomi.fi-valtuudet on parhaimmillaan näkymätön arjen sujuvoittaja, joka tarkistaa puolesta-asiointioikeuden automaattisesti esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, yritys- tai yhdistysrekisteristä ja nyt myös uudesta holhousasioiden rekisteristä, kuvailee johtava asiantuntija Tuuli Krekelä Digi- ja väestötietovirastosta.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin digitaalisissa asiointipalveluissa.
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
- Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan toisen puolesta kuukausittain keskimäärin 4 miljoonaa kertaa. Näistä noin 1,5 miljoonaa on asiointeja yksityishenkilön puolesta ja 2,5–3 miljoonaa asiointeja organisaation puolesta.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suomi.fi-valtuudet: johtava asiantuntija Tuuli Krekelä, p. 0295 535 020, tuuli.krekela@dvv.fi
Edunvalvonta: johtava asiantuntija Jani Saarela, p. 0295 538 121, jani.saarela@dvv.fi
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme