OAJ: Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?
Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuki on hallituksen tärkein koulutuspoliittinen uudistus, jolla on tarkoitus saada nuorten oppimistulosten suunta kääntymään. Alkuperäinen hallituksen esitys näytti onnistuneelta, mutta nyt on vaara, että hallitus vesittää lakiesityksen kesken eduskuntakäsittelyn.

OAJ on erittäin huolissaan siitä, että nyt ei olla korjaamassa perusopetuksen oppimisen tuen puutteita ja työrauhaongelmia, vaan mahdollisesti jopa pahentamassa niitä.
– Alkuperäinen esitys lähti siitä, että yhden opettajan vastuulla olevaan ryhmään voi sijoittaa lähtökohtaisesti enintään viisi oppilaskohtaista tukea saavaa oppilasta. Tämä olisi sekä tukea saavien oppilaiden että koko luokan etu niin oppimisen kuin työrauhan kannalta, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.
OAJ:n tietojen mukaan hallitus esittää nyt kesken lain eduskuntakäsittelyn lakiesitykseen muutosta, jonka myötä aiempaa suurempi osa oppilaskohtaisia tukimuotoja saavista oppilaista jäisi ko. rajauksen ulkopuolelle.
– Samalla syntyy perustavanlaatuinen porsaanreikä: kuntiin syntyisi vahva kannustin päättää vain sellaisista oppilaskohtaisista tukitoimista, jotka eivät vaikuta viiden oppilaan enimmäismäärään. Se vesittäisi koko oppimisen tuen uudistuksen ja tuen toimivuuden, OAJ:n koulutuspoliittinen johtaja Nina Lahtinen korostaa.
Opetusryhmä voisi olla miten suuri vain ja siinä voisi olla rajoittamaton määrä käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja aistiyliherkkyyksiin tukea tarvitsevia oppilaita. Vain sellaisten oppilaiden määrä olisi rajattu enintään viiteen, jotka saavat jonkin oppiaineen kaiken opetuksen erityisopettajalta pienryhmässä.
– Tukea tarvitsevat oppilaat jäisivät vaille sellaisesta tuesta, joita he tarvitsevat ja pahimmillaan myös muu ryhmä jäisi vaille tarvitsemaansa opetusta, Lahtinen jatkaa.
Suomen oppimistulokset ja koulutustaso ovat laskeneet jo vuosituhannen taitteesta lähtien. Peruskoulussa jo yli joka neljäs oppilas tarvitsee opinnoissaan tehostettua tai erityistä tukea.
– Tukea tarvitsevien määrä on lisääntynyt edellisen oppimisen tuen uudistuksen jälkeen joka vuosi. Samaan aikaan oppilaille annettujen tukitoimien määrä on vähentynyt. Tästä yhtälöstä seuraa, että opettaminen on muuttunut entistäkin haastavammaksi. Tämä kehityskulku on pysäytettävä rajaamalla vahvaa tukea tarvitsevien oppilaiden määrää, joka tavallisessa ryhmässä yhdellä opettajalla voi olla, Lahtinen toteaa.
– Vaikuttaa siltä, että hallituksella ei olekaan tahtoa ajaa läpi sellaista uudistusta, joka aidosti korjaa tilannetta kunnissa ja kaupungeissa, koska sillä on vaikutusta myös oppimisen tuen ja koulutuksen resursseihin. Viiden oppilaan rajaus on välttämätön, jotta oppimisen tuen uudistuksella on aidosti myönteinen vaikutus oppimiseen ja oppimisen tason nostoon sekä opettajien työhön ja opetuksen laatuun, Murto jatkaa.
Uuden perusopetuslain on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2025.
Yhteyshenkilöt
Katarina MurtoPuheenjohtajaOAJ
Puh:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenKoulutuspolitiikan johtajaOAJ
Puh:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme