OAJ: Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?
Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuki on hallituksen tärkein koulutuspoliittinen uudistus, jolla on tarkoitus saada nuorten oppimistulosten suunta kääntymään. Alkuperäinen hallituksen esitys näytti onnistuneelta, mutta nyt on vaara, että hallitus vesittää lakiesityksen kesken eduskuntakäsittelyn.

OAJ on erittäin huolissaan siitä, että nyt ei olla korjaamassa perusopetuksen oppimisen tuen puutteita ja työrauhaongelmia, vaan mahdollisesti jopa pahentamassa niitä.
– Alkuperäinen esitys lähti siitä, että yhden opettajan vastuulla olevaan ryhmään voi sijoittaa lähtökohtaisesti enintään viisi oppilaskohtaista tukea saavaa oppilasta. Tämä olisi sekä tukea saavien oppilaiden että koko luokan etu niin oppimisen kuin työrauhan kannalta, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.
OAJ:n tietojen mukaan hallitus esittää nyt kesken lain eduskuntakäsittelyn lakiesitykseen muutosta, jonka myötä aiempaa suurempi osa oppilaskohtaisia tukimuotoja saavista oppilaista jäisi ko. rajauksen ulkopuolelle.
– Samalla syntyy perustavanlaatuinen porsaanreikä: kuntiin syntyisi vahva kannustin päättää vain sellaisista oppilaskohtaisista tukitoimista, jotka eivät vaikuta viiden oppilaan enimmäismäärään. Se vesittäisi koko oppimisen tuen uudistuksen ja tuen toimivuuden, OAJ:n koulutuspoliittinen johtaja Nina Lahtinen korostaa.
Opetusryhmä voisi olla miten suuri vain ja siinä voisi olla rajoittamaton määrä käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja aistiyliherkkyyksiin tukea tarvitsevia oppilaita. Vain sellaisten oppilaiden määrä olisi rajattu enintään viiteen, jotka saavat jonkin oppiaineen kaiken opetuksen erityisopettajalta pienryhmässä.
– Tukea tarvitsevat oppilaat jäisivät vaille sellaisesta tuesta, joita he tarvitsevat ja pahimmillaan myös muu ryhmä jäisi vaille tarvitsemaansa opetusta, Lahtinen jatkaa.
Suomen oppimistulokset ja koulutustaso ovat laskeneet jo vuosituhannen taitteesta lähtien. Peruskoulussa jo yli joka neljäs oppilas tarvitsee opinnoissaan tehostettua tai erityistä tukea.
– Tukea tarvitsevien määrä on lisääntynyt edellisen oppimisen tuen uudistuksen jälkeen joka vuosi. Samaan aikaan oppilaille annettujen tukitoimien määrä on vähentynyt. Tästä yhtälöstä seuraa, että opettaminen on muuttunut entistäkin haastavammaksi. Tämä kehityskulku on pysäytettävä rajaamalla vahvaa tukea tarvitsevien oppilaiden määrää, joka tavallisessa ryhmässä yhdellä opettajalla voi olla, Lahtinen toteaa.
– Vaikuttaa siltä, että hallituksella ei olekaan tahtoa ajaa läpi sellaista uudistusta, joka aidosti korjaa tilannetta kunnissa ja kaupungeissa, koska sillä on vaikutusta myös oppimisen tuen ja koulutuksen resursseihin. Viiden oppilaan rajaus on välttämätön, jotta oppimisen tuen uudistuksella on aidosti myönteinen vaikutus oppimiseen ja oppimisen tason nostoon sekä opettajien työhön ja opetuksen laatuun, Murto jatkaa.
Uuden perusopetuslain on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2025.
Yhteyshenkilöt
Katarina MurtoPuheenjohtajaOAJ
Puh:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenKoulutuspolitiikan johtajaOAJ
Puh:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:ltä uusi ehdotus ammatillisen koulutuksen laadun turvaamiseksi – "Edistäisi hallitusohjelman tavoitetta"5.6.2025 12:58:33 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on viime päivinä puhuttu paljon ammatillisen koulutuksen laadusta ja rahoituksen riittävyydestä. OAJ esittää lakimuutosta, joka lisäisi koulutuksen laatua ja auttaisi varmistamaan, että jokainen opiskelija saa tarpeeksi lähiopetusta.
OAJ: Hallituksen ei pidä heikentää määräaikaisten työsuhteiden perusteita2.6.2025 12:03:06 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys määräaikaisten työsuhteiden perusteiden heikentämisestä lähti tänään lausuntokierrokselle. OAJ vastustaa esitettyjä heikennyksiä, sillä ne lisäävät työelämän epävarmuutta ja vaikuttavat tätä kautta esimerkiksi opettajan ammatin vetovoimaan.
OAJ JA VOL: varhaiskasvatuksen johdon kelpoisuuksien väljentämiselle ei ole perusteita15.5.2025 10:01:20 EEST | Tiedote
OAJ ja VOL vaativat, että hallitus luopuu suunnitelmastaan muuttaa päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimusta.
Kunta-ala sai raharatkaisun, OAJ tyytyväinen – Opettajille yleisen linjan mukaiset korotukset ja uusi palkkaohjelma5.5.2025 23:30:00 EEST | Tiedote
Kunta-alan palkkasopu tuo opettajille yleisen linjan mukaiset korotukset. Uusi palkkaohjelma, joka ei ole irtisanottavissa, tuo tämän päälle vielä 1,8 prosentin lisäkorotuksen. OAJ:n puheenjohtaja on tyytyväinen lopputulokseen ja siihen, että ratkaisuun päästiin neuvottelemalla.
OAJ tyrmistynyt: Hallitus leikkaa jälleen koulutuksesta23.4.2025 23:14:04 EEST | Tiedote
Koulutuksen merkitys talouskasvun vauhdittajana unohdettiin hallituksen puoliväliriihen päätöksissä. Kuntien 75 miljoonan euron valtionosuusleikkaukset kohdistuvat merkittävänä leikkauksena suoraan koulutukseen ja kasvatukseen. Lisäksi korkeakouluihin kohdistetut yhteensä vajaan 120 miljoonan euron leikkaukset ovat tyrmistyttäviä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme