Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.

Itäradan YVA-menettely käynnistyi virallisesti, kun Itärata Oy toimitti lokakuussa ELY-keskukselle Itäradan ympäristövaikutusten arviointiohjelman. Tämän jälkeen YVA-ohjelma ja alustava yleissuunnitelma ratalinjausvaihtoehtoineen olivat nähtävillä Itäradan verkkosivulla ja ympäristöhallinnon hankesivulla sekä painettuna kaikissa suunnittelualueen kunnissa.
”Itäradan YVA-ohjelma on suunnitelma siitä, miten raidehankkeen rakentamisen ja käytön aikaisten ympäristövaikutusten arviointi tehdään. Koko YVA-menettelyn tarkoituksena on selvittää riittävällä tarkkuudella hankkeen ympäristövaikutukset ja löytää Itäradalle toteuttamiskelpoinen ratkaisu, jossa eri tarpeet on sovitettu yhteen”, Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander sanoo.
Yleisötilaisuudet yllättivät
Koska YVA-menettelyn tarkoituksena on lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedon saantia, Itäradan YVA-ohjelmaa esiteltiin loka-marraskuussa järjestetyissä yleisötilaisuuksissa suunnittelualueen kunnissa Porvoossa, Sipoossa, Loviisassa, Lapinjärvellä, Myrskylässä, Kouvolassa ja Keravalla. Lisäksi järjestettiin kaikille avoin verkkotilaisuus.
”Yleisötilaisuuksissa osallistujat pääsivät esittämään kysymyksiä ja tutustumaan linjausvaihtoehtoihin karttojen äärellä. Tavoitteenamme oli mennä lähelle ihmisiä ja tavoittaa mahdollisimman paljon paikallisia asukkaita. Tässä myös onnistuimme, sillä yhteistyökumppanimme Ramboll Finland Oy:n mukaan harvoin vastaavissa tilaisuuksissa on ollut yhtä paljon väkeä”, Weurlander kertoo.
”Kaikki tilaisuudet olivat asiallisia ilmapiirin vaihdellessa odotettavissa olleista kriittisistä kommenteista ja vastustuksesta aktiiviseen vuoropuheluun ja kiittävään palautteeseen. Saimme asukkailta myös sellaista tärkeää paikallista tietoa esimerkiksi tietyistä yksittäisistä kohteista, joita ei ole saatavissa lähtötiedoista.”
Miten tästä eteenpäin?
Mielipiteitä ja lausuntoja Itäradan YVA-ohjelmasta pääsi esittämään virallisen palautekanavan kautta 14.10.-22.11.2024 välisenä aikana. Mielipiteitä tuli noin sata, jota voidaan pitää niin ikään poikkeuksellisen hyvänä määränä. Lisäksi lausuntoja pyydettiin eri sidosryhmiltä noin 30.
Uudenmaan ELY-keskus antaa lausunnon Itäradan arviointiohjelman laajuudesta ja tarkkuudesta 22.12.2024 mennessä. Lausunnossa esitetään yhteenveto myös yleisön mielipiteistä ja eri sidosryhmien lausunnoista. Seuraavaksi Itärata Oy laatii YVA-selostuksen, jossa esitetään ympäristövaikutusten arviointien tulokset sekä toimenpiteitä vaikutusten välttämiseksi tai vähentämiseksi.
”YVA-selostus asetetaan nähtäville syksyllä 2025, jolloin järjestetään jälleen yleisötilaisuuksia, pyydetään lausuntoja ja tarjotaan asianosaisille mahdollisuus mielipiteen antamiseen. Tässä vaiheessa kaikki linjausvaihtoehdot ovat tasa-arvoisia eikä mitään päätöksiä ole vielä tehty”, Weurlander toteaa.
Uudenmaan ELY-keskuksen perusteltu päätelmä selostuksesta saadaan arviolta alkuvuodesta 2026. Koko lakisääteisen YVA-prosessin ajan tehdään ympäristövaikutusten arviointiin liittyviä erilaisia selvityksiä kuten luontoselvityksiä, melu- ja tärinäselvityksiä sekä arkeologisia kartoituksia. YVA-menettely kestää kokonaisuudessaan noin kaksi vuotta.
Lisätietoa:
Minna Weurlander, suunnittelujohtaja, Itärata Oy
p. 040 530 3496
minna.weurlander@itarata.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiKuvat

Linkit
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata on osa Euroopan laajuista liikenteen TEN-T ydinverkkoa. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme