Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, FPAs, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.

– Det här är en ändring som intressebevakarna länge önskat. Även om en privat intressebevakare skulle ha haft i uppgift att sköta sin huvudmans skatteärenden, har beslutet om förordnande av intressebevakare inte tidigare automatiskt möjliggjort digital ärendehantering, förklarar ledande sakkunnig Jani Saarela vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som bakgrund.
Nu kan man uträtta ärenden i alla de digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning från Suomi.fi-fullmakter. Det behövs alltså inte längre någon separat fullmakt.
Bakom ändringen finns det nya registret över förmynderskapsärenden, där Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i realtid och på ett tillförlitligt sätt. Registret upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och innehåller person- och behörighetsuppgifter om intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare.
Du kan skaffa rättigheter för flera ärenden med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan kan göras utan digitala färdigheter
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan fortfarande inte uträtta ärenden för personens räkning i digitala tjänster som gäller personens hälsoärenden och andra personliga ärenden.
Intressebevakaren, en intressebevakningsfullmäktig eller en annan förtroendeperson kan uträtta ärenden till exempel på MittKanta när hen först har fått Suomi.fi-fullmakt för detta. Fullmaktsgivaren behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn.
Separata fullmakter behövs fortfarande i många tjänster
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan inte på motsvarande sätt uträtta ärenden i sådana digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel har banker och försäkringsbolag sin egen praxis för uträttandet av ärenden för andra.
I ärendetjänsternas egna anvisningar kan man kontrollera hur man kan uträttar ärenden för en annan person i tjänsten.
Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter
Suomi.fi-fullmakter är en säker och tillförlitlig nationell lösning för att uträtta ärenden digitalt för privatpersoner och företag.
Företaget eller en privatperson kan ge någon annan fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. En betydande del av uträttandet av ärenden sker automatiskt från medborgarens synvinkel när rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar kan kontrolleras snabbt och tillförlitligt i registeruppgifterna. Därför behöver till exempel intressebevakare eller företags och föreningars namntecknare inte separata Suomi.fi-fullmakter, utan deras rätt att uträtta ärenden kontrolleras i realtid i registren.
– Suomi.fi-fullmakter är i bästa fall något som osynligt gör vardagen smidigare genom att automatiskt kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i befolkningsdatasystemet, företags- eller föreningsregistret och nu även i det nya registret över förmynderskapsärenden, beskriver Tuuli Krekelä, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Kontakter
Suomi.fi-fullmakter: ledande sakkunnig Tuuli Krekelä, p. 0295 535 020, tuuli.krekela@dvv.fi
Intressebevakning: ledande sakkunnig Jani Saarela, p. 0295 538 121, jani.saarela@dvv.fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Datautbytet om flyttningar mellan Finland och Estland har inletts – 13 266 personer har adress i båda länderna17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Det automatiska datautbytet om personer som flyttar mellan Finland och Estland inleddes den 2 december 2025. När någon flyttar från det ena landet till det andra meddelar inflyttningsstaten detta till utflyttningsstaten, som då i sitt eget befolkningsregister antecknar personen som utflyttad. Då upphör personens adress och hemkommun i utflyttningsstaten.
Suomen ja Viron välinen muuttotietojen vaihto käynnistyi – 13 266 henkilöllä osoite kahdessa maassa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomen ja Viron välillä muuttavien henkilöiden muuttotietojen automaattinen vaihto käynnistyi 2.12.2025. Henkilön muuttaessa asumaan toiseen maahan tulovaltio ilmoittaa tästä muuttajan lähtövaltiolle, joka merkitsee henkilön väestörekisterissä maasta muuttaneeksi. Tällöin muuttajan osoite ja kotikunta lähtövaltiossa lakkaa olemasta voimassa.
Exchange of migration data between Finland and Estonia begins – 13 266 persons have an address in both countries17.12.2025 08:00:00 EET | Press release
Automatic exchange of migration data for people who move between Finland and Estonia began on 2 December 2025. When someone moves to the other country, the country of entry reports this to the country of origin, who then registers them as an emigrant. This marks their address and municipality of residence as expired in the country of origin.
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum