Helsinki aloittaa 15 varhaiskasvatuksen opettajan rekrytoinnin Espanjasta suomenkielisiin päiväkoteihin
Rekrytointiprosessi on jatkumoa tänä vuonna toteutetulle pilotille, jossa kaupungin ruotsinkielisiin päiväkoteihin rekrytoitiin Espanjasta kuusi opettajaa. Helsingin kaupunkistrategian mukaisena tavoitteena on tunnistaa ulkomailla hankittu koulutus ja kokemus nykyistä paremmin.

Rekrytointiin valittavat varhaiskasvatuksen opettajat käyvät noin 9–10 kuukautta kestävän suomen kielen koulutuksen, jonka aikana he perehtyvät myös suomalaiseen varhaiskasvatukseen ja elämään Suomessa. Työskentely päiväkodeissa alkaa loppuvuodesta 2025 tai alkuvuodesta 2026.
Mukana vapaaehtoisia varhaiskasvatusyksiköitä
Prosessissa on mukana vapaaehtoisia varhaiskasvatusyksiköitä. Rekrytointikriteereitä ja ulkomailta rekrytoinnissa huomioitavia asioita on pohdittu ja määritelty yhdessä päiväkodin johtajien kanssa.
Rekrytointiprosessissa painotetaan erityisesti hakijoiden motivaatiota, pedagogista osaamista ja henkilökohtaisia ominaisuuksia kuten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Päiväkodin johtajat haastattelevat hakijat itse ja valitsevat lähtömaakoulutukseen etenevät henkilöt.
Kieli kehittyy työn arjessa
Ruotsinkielisiin päiväkoteihin keskittyneen pilotin tavoitteena oli rekrytoida 5–8 varhaiskasvatuksen opettajaa Espanjasta Suomeen.
Kuusi opettajaa aloitti työnsä ruotsinkielisissä päiväkodeissa elokuussa. Kielikoulutus on jatkunut Suomessa. Myös työyhteisöissä ja työpaikalla tapahtuvalla vuorovaikutuksella sekä kielitietoisilla käytännöillä on merkittävä rooli kielen jatkuvan oppimisen tukemisessa.
– Uudet työntekijämme ovat olleet todella sinnikkäitä, ja heillä on vahva motivaatio kielen opiskeluun, sanoo HR-projektipäällikkö Kati Mhone.
Kielen oppimista voidaan tukea kieli- ja kulttuuritietoisilla käytänteillä, joita voidaan oppia ja ottaa käyttöön jokaisessa työyhteisössä.
– Tällaiset käytännöt eivät hyödytä ainoastaan ulkomailta rekrytoituja henkilöitä, vaan laajemminkin meidän jo olemassa olevia monikielisiä ja -kulttuurisia työyhteisöjä, Mhone sanoo.
Tavoitteena monimuotoisuus
Kaupunkistrategiansa mukaisesti Helsinki panostaa henkilöstön saatavuuteen entistä enemmän yhteiskunnallisen vaikuttamistyön, muuta kuin suomea ja ruotsia puhuvien työntekijöiden rekrytoinnin sekä monimuotoisuuden lisäämisen näkökulmasta.
Yhtenä tavoitteena on edistää työperäistä maahanmuuttoa ja tunnistaa ulkomailla hankittu koulutus ja kokemus nykyistä paremmin. Espanjassa suoritettava varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto vastaa pitkälti suomalaista tutkintoa.
Rekrytointi noudattaa Helsingin ulkomailta rekrytoinnin eettisiä periaatteita, ja rekrytoidessa huomioidaan esimerkiksi lähtömaan työvoimatilanne. Espanjassa on ylitarjontaa koulutetuista varhaiskasvatuksen opettajista.
Kotouttamiseen panostetaan entisestään
Helsinki kehittää rekrytointiprosessia pilotin arvioinnista saatavien tulosten pohjalta ja tukee ulkomailta tulevien työntekijöiden kotoutumista hyödyntäen sekä kaupungin sisäisiä että ulkoisia verkostoja.
– Keskitymme entistäkin enemmän prosessissa mukana olevien henkilöiden sitouttamiseen ja tuemme työyhteisöön juurtumista yhä vahvemmin, Mhone kertoo.
– Panostamme jatkossakin kieli- ja kulttuuritietoisten käytänteiden kehittämiseen. Haluamme tarjota jokaiselle mukaan valitulle opettajalle erinomaisen kokemuksen ja sujuvan sopeutumisen uuteen ympäristöön.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kati MhoneHR-projektipäällikkö
Puh:09 310 31738kati.mhone@hel.fiKasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Det nya läsåret börjar: Skolorna begränsar användningen av mobila enheter, förnyar stödet för lärande och ökar undervisningen i modersmål och matematik i årskurserna 1–36.8.2025 08:50:00 EEST | Pressmeddelande
Stadens svensk- och finskspråkiga grundskolor inleder läsåret 2025–2026 på torsdagen den 7 augusti. Det finns över 48 000 elever i Helsingfors grundskolor.
Uusi lukuvuosi alkaa: kouluissa rajoitetaan mobiililaitteiden käyttöä, uudistetaan oppimisen tukea sekä lisätään 1.–3. luokilla äidinkielen ja matematiikan opetusta6.8.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Lukuvuosi 2025–2026 alkaa kaupungin suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa torstaina 7. elokuuta. Helsingin peruskouluissa oppijoita on yli 48 000.
Helsinki daycare centres to take a firmer stand against bullying5.8.2025 12:49:17 EEST | Tiedote
All city departments will adopt a coherent approach to prevent and address bullying when the early childhood education and pre-primary education term starts in August.
Helsingfors småbarnspedagogik ingriper i mobbning allt starkare4.8.2025 12:52:38 EEST | Pressmeddelande
Stadens samtliga enheter arbetar för att förebygga och ingripa i mobbning enligt en gemensam verksamhetsmodell när småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens verksamhetsperiod inleds augusti.
Helsingin varhaiskasvatuksessa puututaan entistä vahvemmin kiusaamiseen4.8.2025 12:50:48 EEST | Tiedote
Kaikki kaupungin yksiköt ehkäisevät kiusaamista ja puuttuvat siihen yhtenäisellä toimintamallilla, kun varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintakausi alkaa elokuussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme