Soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa
Älä tule turhaan terveyskeskukseen jonottamaan, vaan soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa. Hoidon tarpeen arvioinnissa arvioidaan, millaista apua tarvitset ja kuinka pian.
Tällä hetkellä monet asiakkaat tulevat jonottamaan terveyskeskuksiin turhaan, vaikka heidän kiireettömät asiansa olisi voitu hoitaa puhelimitse tai chatissa. Esimerkiksi reseptin uusiminen tai pitkään jatkunut polvikipu ovat kiireettömiä asioita.
– Vaikka meillä on välillä ruuhkaa hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelussa, silti asiakas saa todennäköisemmin nopeammin palvelua puhelimitse kuin odottamalla terveyskeskuksessa. Pahimmillaan asiakas on odottanut vuoroaan terveyskeskuksessa kolme tuntia, kuvailee osastonhoitaja Marlene Vägar.
Terveyskeskus toimii ajanvarausperiaatteella. Ilman ajanvarausta voit palauttaa tai hakea lomakkeita tai käydä allekirjoittamassa pyydettyjä lomakkeita. Kaikki muut yhteydenotot tulee hoitaa puhelimen, chatin tai sähköisen ajanvarauksen kautta.
– Soita aina ensin tai laita viestiä chatin kautta, jotta ammattilaisemme voi arvioida tilanteesi. Tilannettasi selvitetään tarkentavilla kysymyksillä. Saat joko itsehoitohoito-ohjeita tai sinulle varataan aika ammattilaiselle, joka auttaa tilanteessasi, kertoo osastonhoitaja Erja Lahti.
Chattiin pääset klikkaamalla verkkosivujen oikeasta alareunasta chatbot-kuvaketta. Chatin kautta voi keskustella hoitajan kanssa Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Pietarsaaressa, Pedersöressä ja Luodossa.
Vaasassa, Vähässäkyrössä, Laihialla, Pietarsaaressa, Pedersöressä, Luodossa ja Uudessakaarlepyyssä voit varata digitaalisesti puhelinajan hoidon tarpeen arviointiin.
– Hoitaja soittaa sinulle varattuna aikana ja riippuen tilanteestasi, sinulle voidaan varata vastaanottoaika, hoitaja voi konsultoida lääkäriä tai tehdä vaikka laboratoriolähetteen, kertoo Vägar.
Näin otat yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin
Hoidon tarpeen arviointi 06 218 9000, Kristiinankaupungissa 06 218 6019.
Avoinna ma–to klo 8–15 ja pe 8–14. Jonotusaika puhelimessa vaihtelee päivittäin. Voit jättää myös takaisinsoittopyynnön ma–to klo 13 ja pe klo 12 mennessä.
Hoidon tarpeen arvioinnin puhelinajan varaaminen digitaalisesti (Vaasa, Vähäkyrö, Laihia, Pietarsaari, Pedersöre, Luoto ja Uusikaarlepyy): https://pohjanmaanhyvinvointi.fi/digitaalinen-ajanvaraus/
Iltaisin ja viikonloppuisin soita 116 117, kun harkitset lähtöä päivystykseen tai tarvitset kiireellistä terveydenhuollon neuvontaa. Hätätilanteessa soita aina 112.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marlene VägarOsastonhoitaja
Puh:040 358 2480marlene.vagar@ovph.fiErja LahtiOsastonhoitaja
Puh:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi5.11.2025 09:50:19 EET | Tiedote
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme