Soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa
Älä tule turhaan terveyskeskukseen jonottamaan, vaan soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa. Hoidon tarpeen arvioinnissa arvioidaan, millaista apua tarvitset ja kuinka pian.
Tällä hetkellä monet asiakkaat tulevat jonottamaan terveyskeskuksiin turhaan, vaikka heidän kiireettömät asiansa olisi voitu hoitaa puhelimitse tai chatissa. Esimerkiksi reseptin uusiminen tai pitkään jatkunut polvikipu ovat kiireettömiä asioita.
– Vaikka meillä on välillä ruuhkaa hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelussa, silti asiakas saa todennäköisemmin nopeammin palvelua puhelimitse kuin odottamalla terveyskeskuksessa. Pahimmillaan asiakas on odottanut vuoroaan terveyskeskuksessa kolme tuntia, kuvailee osastonhoitaja Marlene Vägar.
Terveyskeskus toimii ajanvarausperiaatteella. Ilman ajanvarausta voit palauttaa tai hakea lomakkeita tai käydä allekirjoittamassa pyydettyjä lomakkeita. Kaikki muut yhteydenotot tulee hoitaa puhelimen, chatin tai sähköisen ajanvarauksen kautta.
– Soita aina ensin tai laita viestiä chatin kautta, jotta ammattilaisemme voi arvioida tilanteesi. Tilannettasi selvitetään tarkentavilla kysymyksillä. Saat joko itsehoitohoito-ohjeita tai sinulle varataan aika ammattilaiselle, joka auttaa tilanteessasi, kertoo osastonhoitaja Erja Lahti.
Chattiin pääset klikkaamalla verkkosivujen oikeasta alareunasta chatbot-kuvaketta. Chatin kautta voi keskustella hoitajan kanssa Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Pietarsaaressa, Pedersöressä ja Luodossa.
Vaasassa, Vähässäkyrössä, Laihialla, Pietarsaaressa, Pedersöressä, Luodossa ja Uudessakaarlepyyssä voit varata digitaalisesti puhelinajan hoidon tarpeen arviointiin.
– Hoitaja soittaa sinulle varattuna aikana ja riippuen tilanteestasi, sinulle voidaan varata vastaanottoaika, hoitaja voi konsultoida lääkäriä tai tehdä vaikka laboratoriolähetteen, kertoo Vägar.
Näin otat yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin
Hoidon tarpeen arviointi 06 218 9000, Kristiinankaupungissa 06 218 6019.
Avoinna ma–to klo 8–15 ja pe 8–14. Jonotusaika puhelimessa vaihtelee päivittäin. Voit jättää myös takaisinsoittopyynnön ma–to klo 13 ja pe klo 12 mennessä.
Hoidon tarpeen arvioinnin puhelinajan varaaminen digitaalisesti (Vaasa, Vähäkyrö, Laihia, Pietarsaari, Pedersöre, Luoto ja Uusikaarlepyy): https://pohjanmaanhyvinvointi.fi/digitaalinen-ajanvaraus/
Iltaisin ja viikonloppuisin soita 116 117, kun harkitset lähtöä päivystykseen tai tarvitset kiireellistä terveydenhuollon neuvontaa. Hätätilanteessa soita aina 112.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marlene VägarOsastonhoitaja
Puh:040 358 2480marlene.vagar@ovph.fiErja LahtiOsastonhoitaja
Puh:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Österbottens välfärdsområde inleder samarbetsförhandlingar för hela personalen15.9.2025 14:15:00 EEST | Pressmeddelande
I budgeten för år 2026 eftersträvas en besparing på 15 miljoner euro i personalkostnaderna. Samarbetsförhandlingarnas del av denna summa är 4,3 miljoner euro.
Pohjanmaan hyvinvointialue aloittaa koko henkilöstöä koskevat YT-neuvottelut15.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2026 talousarviossa tavoitellaan 15 miljoonan euron säästöä henkilöstökuluista. Yhteistoimintaneuvottelujen osa tästä on 4,3 miljoonaa euroa.
Stärkt tillit i fokus i den nya strategin15.9.2025 13:10:43 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde vill att befolkningen i Österbotten ska vara den mest välmående och ha den bästa funktionsförmågan i Finland. Den nya strategin fortsätter på den väg som den tidigare strategin stakade ut. Under våren och sommaren har både invånare, personal, intressentgrupper och förtroendevalda deltagit i beredningen av strategin. Strategiutkastet förs nu från styrelsen till fullmäktige för godkännande.
Luottamuksen vahvistaminen uuden strategian ytimessä15.9.2025 13:10:29 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue haluaa, että Pohjanmaan väestö on tulevaisuudessa Suomen hyvinvoivinta ja toimintakykyisintä. Uusi strategia jatkaa entisen strategian viitoittamalla tiellä. Kevään ja kesän aikana strategian valmisteluun on osallistunut sekä asukkaita, henkilöstöä, sidosryhmiä että luottamushenkilöitä. Strategialuonnos etenee nyt hallitukselta valtuuston hyväksyttäväksi.
Kompletterande ansökan om partnerskapsbidrag är nu öppen10.9.2025 15:25:07 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde söker nya partnerskap med föreningar och organisationer för att främja välmående och hälsa. Skicka in din ansökan om partnerskapsbidrag mellan 10.9–30.9.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme