Finanssiala ry:n Huijarille luu kurkkuun -kampanja nappasi viestintäpalkinnon – keskisormi pystyyn huijareille
- Finanssiala ry:n huijausten torjuntakampanja Huijarille luu kurkkuun on saanut viestinnän ammattilaisten ProCom ry:n Oma media -kilpailun pääpalkinnon.
- Tuomariston mukaan kokonaisuus tavoittelee uutta kohderyhmää onnistuneesti ja tekee monikanavaista viestintää esimerkillisesti.
- Kansalaisille suunnatun kampanjan tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä huijauksista
- Kampanja on näkynyt keväällä ja syksyllä FA:n omien kanavien lisäksi muun muassa mediassa, bussipysäkeillä, television mainoskatkoilla ja Finnkinon elokuvateattereissa.

Finanssiala ry:n (FA) viestintäkampanja Huijarille luu kurkkuun on voittanut pääpalkinnon viestinnän ammattilaisten ProCom ry:n Oma media -kilpailussa. Kampanja oli ensimmäinen kerta, kun FA teki viestintää laajalla skaalalla suoraan kansalaisille.
”Kampanjan tyyli perustuu tarinallisuuteen, jossa retrot ja modernit elementit yhdistyvät kuvastamaan päähenkilön kohtaamia huijauksia elämänsä varrella. Tavoitteena on ollut tehdä aihe helposti ymmärrettäväksi ja lähestyttäväksi ja muistuttaa, että huijarit vaanivat kaikkia ja kaikkialla”, sanoo kampanjan ilmeestä vastannut FA:n visuaalisen viestinnän asiantuntija Jarkko Louhelainen.
Kampanja toteutettiin lähes kokonaan FA:n omin voimin. Kampanjan keulakuvana toimii muun muassa Salattujen elämien Ulla Taalasmaana tunnettu näyttelijä Maija-Liisa Peuhu. Mainoskuvissa ja -videossa Peuhu näyttää huijareille tylysti keskisormea. Kampanjan slogan on Huijarille luun kurkkuun – tunnista huijaukset ennen kuin ne tunnistavat sinut.
”Peuhun tähdittämän videon ja siitä johdettujen mainoskuvien lisäksi muun muassa julkistimme pankeilta selvitettyjä huijauslukuja, teetimme kyselytutkimuksia ja tarjosimme mediaan julkaistavaksi asiantuntijoidemme huijausaiheisia kirjoituksia, kertoo kampanjaa koordinoinut FA:n yhteiskuntasuhteiden asiantuntija Emilia Peikola.
ProComin tuomariston perusteluiden mukaan monimediakokonaisuus erottui edukseen innovatiivisuudellaan ja rohkeudellaan. Kokonaisuus on yhteiskunnallisesti vaikuttava sekä ajoitukseltaan ja strategialtaan onnistunut. Kokonaisuus tavoittelee uutta kohderyhmää onnistuneesti ja tekee monikanavaista viestintää esimerkillisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko LouhelainenVisuaalisen viestinnän asiantuntija
Puh:+358 20 793 4280jarkko.louhelainen@finanssiala.fiEmilia PeikolaYhteiskuntasuhteiden asiantuntija
Puh:+358 20 793 4239emilia.peikola@finanssiala.fiLisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI
020 793 4240
http://www.finanssiala.fi
Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry
Elli Aaltonen FA:n webinaarissa: Omaisuutta ei pitäisi huomioida hoivamaksuissa, Ahosniemi samoilla linjoilla3.12.2025 15:35:47 EET | Tiedote
Kelan entinen pääjohtaja Elli Aaltonen tyrmää ajatukset varallisuuden huomioinnista vanhusten hoivamaksuissa. Aaltosen mukaan omaisuuden huomioinnilla olisi vaikutusta muun muassa veronmaksuhalukkuuteen, sijoitusintoon ja se edesauttaisi kahden kerroksen väen syntymistä vanhusten hoivaan. Finanssiala ry yhtyy Aaltosen näkemyksiin ja kannattaa sen sijaan oman varallisuuden vapaaehtoista käyttöä hoivaan. Millaiseen hoivaan suomalaiset ovat tulevaisuudessa oikeutettuja? Onko hoivan laatu ja saatavuus yhdenvertaista eri puolilla maata? Kuka maksaa – ja miten – kun hoivan tarve kasvaa mutta maksajia on yhä vähemmän? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Finanssiala ry:n webinaarissa. Elli Aaltonen toimi tilaisuuden alustajana.
Pankkibarometri: Odotukset kotitalouksien luotonkysynnästä heikentyneet – säästövakuutuksiin sijoittaminen kasvussa2.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Kotitaloudet ovat kysyneet luottoja loppuvuoden 2025 aikana jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, selviää Finanssiala ry:n Pankkibarometrista. Odotukset lainanottohalukkuudesta maltillistuneet selvästi edelliseen kyselyyn verrattuna. Yritykset ovat kysyneet luottoja jonkin verran enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, ja odotukset yritysten luotonkysynnälle vuoden 2026 alussa ovat varsin positiiviset. Barometrin mukaan yritysten odotetaan kysyvän luottoa erityisesti investointeihin.
Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimus: Suomalainen sijoittaja arvostaa vaivattomuutta ja tuottoa29.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Sijoituskohdetta valittaessa suomalaisille tärkeimmät kriteerit ovat vaivattomuus ja hyvät tuotot. Asia selviää Finanssiala ry:n teettämästä Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimuksesta. 64 prosenttia vastaajista sanoo, että vaivattomuudella on paljon vaikutusta sijoituskohteen valintaan. Tuotosta näin vastaa 63 prosenttia. Vähäisin painoarvo sijoittajille on sijoituskohteen eettisyydellä ja vastuullisuudella sekä ekologisuudella ja ympäristöarvojen huomioinnilla.
Miljardivoitot ja nollavastuu eivät sovi yhteen – EU vetää alustajättejä vastuuseen huijausten mahdollistamisesta28.11.2025 12:22:50 EET | Tiedote
Sosiaalisen median yritysten on jatkossa korvattava pankeille digihuijausten uhreille maksetut hyvitykset, jos käy ilmi, että alustat eivät ole poistaneet huijaukseksi ilmoitettua mainosta. Tämä perustuu uuteen EU:n maksusääntelyyn, josta Euroopan parlamentti ja Eurooppa-neuvosto sopivat. Uudet säännöt pohjautuvat EU:n digipalveluasetukseen (Digital Services Act, DSA) ja digimarkkinasäädökseen (Digital Markets Act, DMA), jotka rajoittavat laittoman sisällön leviämistä sekä estävät muun muassa Googlen, Amazonin ja Metan kaltaisia suuria verkkoalustoja kasvattamasta vaikutusvaltaansa kohtuuttomasti. Vuonna 2024 suomalaisilta huijattiin rahaa yli 107 miljoonan euron arvosta. Pankit saivat pysäytettyä ja palautettua 44 miljoonaa euroa. Palautettujen varojen määrä kasvoi edellisvuodesta 35 prosentilla. Verkkorikollisten kynsiin jäi silti lähes 63 miljoonaa euroa. Verkkoalustat saavat petosrikollisten maksamista mainoksista merkittävät tulot. Meta arvioi, että jopa 10 prosenttia sen vuoden 2
Kutsu: Talouden pyöreä pöytä: Suomi ikääntyy, väki vähenee – kuka maksaa ja miten? 2.12.202526.11.2025 09:51:49 EET | Tiedote
Suomalaisten elinikä pitenee, väestö ikääntyy ja hoivan tarve kasvaa. Samaan aikaan valtio velkaantuu yhä nopeammin. Miten turvaamme laadukkaan ja inhimillisen vanhuuden, kun julkinen talous on tiukemmalla?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme