Finanssiala ry

Finanssiala ry:n Huijarille luu kurkkuun -kampanja nappasi viestintäpalkinnon – keskisormi pystyyn huijareille

Jaa
  • Finanssiala ry:n huijausten torjuntakampanja Huijarille luu kurkkuun on saanut viestinnän ammattilaisten ProCom ry:n Oma media -kilpailun pääpalkinnon.
  • Tuomariston mukaan kokonaisuus tavoittelee uutta kohderyhmää onnistuneesti ja tekee monikanavaista viestintää esimerkillisesti.
  • Kansalaisille suunnatun kampanjan tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä huijauksista
  • Kampanja on näkynyt keväällä ja syksyllä FA:n omien kanavien lisäksi muun muassa mediassa, bussipysäkeillä, television mainoskatkoilla ja Finnkinon elokuvateattereissa.
Huijauskampanjan tiimistä Tuomo Yli-Huttula (kuvassa vas.), Johannes Palmgren, Emilia Peikola, Jarkko Louhelainen ja Marjo Lapatto esittelevät yhtä kampanjan tunnuksista: keskisormea.
Huijauskampanjan tiimistä Tuomo Yli-Huttula (kuvassa vas.), Johannes Palmgren, Emilia Peikola, Jarkko Louhelainen ja Marjo Lapatto esittelevät yhtä kampanjan tunnuksista: keskisormea.

Finanssiala ry:n (FA) viestintäkampanja Huijarille luu kurkkuun on voittanut pääpalkinnon viestinnän ammattilaisten ProCom ry:n Oma media -kilpailussa. Kampanja oli ensimmäinen kerta, kun FA teki viestintää laajalla skaalalla suoraan kansalaisille.

”Kampanjan tyyli perustuu tarinallisuuteen, jossa retrot ja modernit elementit yhdistyvät kuvastamaan päähenkilön kohtaamia huijauksia elämänsä varrella. Tavoitteena on ollut tehdä aihe helposti ymmärrettäväksi ja lähestyttäväksi ja muistuttaa, että huijarit vaanivat kaikkia ja kaikkialla”, sanoo kampanjan ilmeestä vastannut FA:n visuaalisen viestinnän asiantuntija Jarkko Louhelainen.

Kampanja toteutettiin lähes kokonaan FA:n omin voimin. Kampanjan keulakuvana toimii muun muassa Salattujen elämien Ulla Taalasmaana tunnettu näyttelijä Maija-Liisa Peuhu. Mainoskuvissa ja -videossa Peuhu näyttää huijareille tylysti keskisormea. Kampanjan slogan on Huijarille luun kurkkuun – tunnista huijaukset ennen kuin ne tunnistavat sinut.

”Peuhun tähdittämän videon ja siitä johdettujen mainoskuvien lisäksi muun muassa julkistimme pankeilta selvitettyjä huijauslukuja, teetimme kyselytutkimuksia ja tarjosimme mediaan julkaistavaksi asiantuntijoidemme huijausaiheisia kirjoituksia, kertoo kampanjaa koordinoinut FA:n yhteiskuntasuhteiden asiantuntija Emilia Peikola.

ProComin tuomariston perusteluiden mukaan monimediakokonaisuus erottui edukseen innovatiivisuudellaan ja rohkeudellaan. Kokonaisuus on yhteiskunnallisesti vaikuttava sekä ajoitukseltaan ja strategialtaan onnistunut. Kokonaisuus tavoittelee uutta kohderyhmää onnistuneesti ja tekee monikanavaista viestintää esimerkillisesti.

Kampanjavideo

Tutustu kampanjasivustoon huijaamaton.fi

ProComin tiedote

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240
http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Mahdollisuus hoivan täydentämiseen ei saa jäädä vain varakkaiden yksinoikeudeksi8.12.2025 09:55:22 EET | Tiedote

Vanhushoivan nykytilanne on kestämätön. Suomessa väki vähenee ja harmaantuu. Meillä on yhä vähemmän työikäisiä, jotka rahoittavat hyvinvointiyhteiskuntaa ja toisaalta vanhushoivaa tarvitsevien määrä kasvaa. Samaan aikaan julkisen sektorin kustannukset ovat kasvussa ja jotkut hyvinvointialueet suoranaisen kriisin partaalla. Hoivan piiriin voi olla vaikea päästä, ja hoivapalveluiden määrä ja taso vaihtelevat hyvinvointialueittain. Myös vaatimalla on mahdollista saada enemmän ja parempaa hoivaa kuin naapurinsa. Näin kirjoittaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi kolumnissaan.

YEL:n uudistamisessa on pidettävä pää kylmänä – kyse on yrittäjien sosiaaliturvasta5.12.2025 12:39:39 EET | Tiedote

”Yrittäjien eläkevakuutuksen uudistamisessa on pidettävä pää kylmänä, mikäli haluamme säilyttää yrittäjien eläkevakuutuksen (YEL) sosiaaliturvan kivijalkana yrittäjille”, Finanssiala ry:n (FA) eläkeasioista vastaava johtaja Mikko Kuusela muistuttaa. Julkisessa keskustelussa usein unohdetaan, että YEL:n tehtävänä on turvata myös yrittäjän toimeentuloa monissa elämäntilanteissa. YEL-työtulo vaikuttaa vanhuuseläkkeen lisäksi työttömyysturvaan, sairauspäivärahaan, vanhempainetuuksiin ja perhe-eläkkeeseen.

Elli Aaltonen FA:n webinaarissa: Omaisuutta ei pitäisi huomioida hoivamaksuissa, Ahosniemi samoilla linjoilla3.12.2025 15:35:47 EET | Tiedote

Kelan entinen pääjohtaja Elli Aaltonen tyrmää ajatukset varallisuuden huomioinnista vanhusten hoivamaksuissa. Aaltosen mukaan omaisuuden huomioinnilla olisi vaikutusta muun muassa veronmaksuhalukkuuteen, sijoitusintoon ja se edesauttaisi kahden kerroksen väen syntymistä vanhusten hoivaan. Finanssiala ry yhtyy Aaltosen näkemyksiin ja kannattaa sen sijaan oman varallisuuden vapaaehtoista käyttöä hoivaan. Millaiseen hoivaan suomalaiset ovat tulevaisuudessa oikeutettuja? Onko hoivan laatu ja saatavuus yhdenvertaista eri puolilla maata? Kuka maksaa – ja miten – kun hoivan tarve kasvaa mutta maksajia on yhä vähemmän? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Finanssiala ry:n webinaarissa. Elli Aaltonen toimi tilaisuuden alustajana.

Pankkibarometri: Odotukset kotitalouksien luotonkysynnästä heikentyneet – säästövakuutuksiin sijoittaminen kasvussa2.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Kotitaloudet ovat kysyneet luottoja loppuvuoden 2025 aikana jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, selviää Finanssiala ry:n Pankkibarometrista. Odotukset lainanottohalukkuudesta maltillistuneet selvästi edelliseen kyselyyn verrattuna. Yritykset ovat kysyneet luottoja jonkin verran enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, ja odotukset yritysten luotonkysynnälle vuoden 2026 alussa ovat varsin positiiviset. Barometrin mukaan yritysten odotetaan kysyvän luottoa erityisesti investointeihin.

Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimus: Suomalainen sijoittaja arvostaa vaivattomuutta ja tuottoa29.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Sijoituskohdetta valittaessa suomalaisille tärkeimmät kriteerit ovat vaivattomuus ja hyvät tuotot. Asia selviää Finanssiala ry:n teettämästä Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimuksesta. 64 prosenttia vastaajista sanoo, että vaivattomuudella on paljon vaikutusta sijoituskohteen valintaan. Tuotosta näin vastaa 63 prosenttia. Vähäisin painoarvo sijoittajille on sijoituskohteen eettisyydellä ja vastuullisuudella sekä ekologisuudella ja ympäristöarvojen huomioinnilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye