Väitös: Oman äidinkielen opettajien osaamista ei arvosteta riittävästi
Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii on tarkastellut monikielisen oppilaan oman äidinkielen opettajan työtä osana kouluyhteisöä ja niitä resursseja, joita oman äidinkielen opettajat tarjoavat kouluille ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että oman äidinkielen opettajat tukevat oppilaidensa kotoutumista ja haluavat vahvistaa inklusiivista yhteiskuntaa monin eri tavoin.

Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii tarkastelee monikielisen oppilaan oman äidinkielen (OÄK) opettajien työtä osana suomalaista koulutusjärjestelmää. OÄK-opettajat ovat ammattiryhmä, joka on toisaalta varsin keskeinen osa kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulua, mutta joka toisaalta sijoittuu usein sekä arjessa että koulutusjärjestelmässä marginaaliin.
Yli-Jokipii pohtii väitöstutkimuksessaan myös sitä, miten koulutusjärjestelmää voisi kehittää tulevaisuuden oppijoita ja yhteiskuntaa paremmin tukevaksi. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä tämän syksyn aikana julkisuudessa on keskusteltu paljon erityisesti PISA-tulosten yhteydessä monikielisten oppilaiden muita oppilaita heikommasta lukutaidosta.
Tutkimuksessaan Yli-Jokipii selvittää, millaisia resursseja OÄK-opettajat tuovat koulujärjestelmäämme ja millaisia koulutus- ja ammatillisia tarpeita heillä on. OÄK-opettajilla on esimerkiksi sellaista kielellistä ja kulttuurista osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän. Yli-Jokipii käsittelee myös OÄK-opettajien kokemuksia työyhteisöönsä kuulumisesta.
– Koulujen sisällä näyttää edelleen olevan jakoja niihin, jotka katsotaan kuuluvan kouluun ja niihin, jotka jäävät marginaaliin. Eräs haastateltava kertoi, että yhdessä koulussa OÄK-opettajille ei haluttu antaa lainkaan koulun avaimia, vaan heitä kehotettiin joukolla menemään bussipysäkille odottelemaan, että joku päästää heidät sisään, Maija Yli-Jokipii toteaa.
OÄK-opettajien osaaminen on alikäytetty voimavara
Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että OÄK-opettajat ja heidän osaamisensa on toistaiseksi alikäytetty voimavara koulujen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tuomien haasteiden ratkaisemisessa.
Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat oppilaat kaipaavat tukea erityisesti oman perheen kulttuurin ja ympäröivän yhteiskunnan kulttuurin törmäyspisteissä, jotta he voivat kokea kuuluvansa molempiin yhteisöihin ja rakentaa tasapainoista identiteettiä. Oman äidinkielen opettajilla on näiden törmäysten ja niiden taustalla olevien syiden selvittelyssä keskeinen rooli ja osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
OÄK-opettajat myös tiedostavat, että kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voi tuottaa yhteiskunnallista epävakautta ja he pyrkivät ratkomaan kulttuurien välisiä jännitteitä.
– Monet OÄK-opettajat kantavat päivittäin vastuuta suomalaisen yhteiskunnan kehittämisestä, Yli-Jokipii korostaa.
Yli-Jokipiin väitöstutkimus on ensimmäinen kattava suomenkielinen tutkimus OÄK-opettajien työstä. Se on samalla ensimmäinen laaja suomalaistutkimus pääosin kieli- kulttuurivähemmistöjä edustavien opettajien kokemuksista.
Laaja ja ainutlatuinen haastatteluaineisto sekä kyselyaineisto tukevat tutkimuksen vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä. Väitöstutkimus nostaa esiin vähän tunnetun ja helposti marginaaliin jäävän ammattiryhmän, joka pyrkii tavoitteellisesti rakentamaan sekä omaa ammattikuvaansa että kehittämään suomalaista yhteiskuntaa kohti yhdenvertaisempaa ja kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullisempaa toimintakulttuuria.
Maija Yli-Jokipii (os. Lukander) on käynyt koulunsa Pirkanmaalla, valmistunut filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan suomen kieli ja työskentelee tällä hetkellä Suomen kielen ja kulttuurin vierailevana lehtorina Tallinnan yliopistossa.
Väitöstilaisuus lauantaina 7. joulukuuta
Filosofian maisteri Maija Yli-Jokipiin kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Oman äidinkielen opettaja osana kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulutusjärjestelmää tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa lauantaina 7.12.2024 kello 12 Tampereen yliopiston Päätalon auditoriossa D11 (Kalevantie 4, Tampere). Vastaväittäjänä toimii dosentti Maria Ahlholm Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Inkeri Rissanen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta Tampereen yliopisto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Kieli- ja viestintätieteiden yleisöluentosarja Sopii kysyä! alkaa tammikuussa16.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Lääkärissä käyminen, verkkokeskusteluun osallistuminen, generatiivisen tekoälyn kanssa asioiminen, mainokset, sopimustekstit ja lemmikille lepertely – kieli ja viestintä liittyvät kaikkeen. Muun muassa näistä aiheista puhutaan Sopii kysyä! -luentosarjassa Tampereella pääkirjasto Metsossa.
Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 400 tutkinto-opiskelijaa11.12.2025 11:10:00 EET | Tiedote
Tampereen yliopistosta valmistuu tänä vuonna reilusti yli 4000 tutkinto-opiskelijaa. Määrä kasvoi viime vuoteen nähden noin kahdellasadalla. 51 prosenttia valmistuneista suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon, eli arkkitehdin, diplomi-insinöörin, lääketieteen lisensiaatin tai maisterin tutkinnon.
Tutkijat seurasivat vuoden yläkoulun valmistavaa opetusta: Vasta maahan muuttaneiden kielitaito kehittyy odotusten mukaisesti, mutta tavoite on liian matala11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tutkimus selvitti ensimmäistä kertaa laajasti valmistavaa opetusta suomalaisissa yläkouluissa. Vuoden seuranta paljastaa, että useimmat oppilaat saavuttavat vuoden aikana valmistavalle opetukselle asetetut tavoitteet: lähes yhdeksän kymmenestä ylitti luetun ymmärtämisen tavoitetason, kuullun ymmärtämisessä tavoitetason ylitti neljä viidestä. Kirjoittaminen kehittyi muita taitoja hitaammin. Tavoitetaso ei kuitenkaan välttämättä riitä yläkoulussa pärjäämiseen.
Perla teko -palkinto väkivaltaa koskevalle tutkimukselle, koulutukselle ja vaikuttamistyölle10.12.2025 13:09:13 EET | Tiedote
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus (Perla) myönsi vuosittaisen Perla teko -palkinnon vaikuttavasta työstä lapsuuden, nuoruuden ja perheen alueella. Vuonna 2025 palkinnon teemana oli ajankohtainen ilmiö tai teema. Palkinto myönnettiin Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Marita Hussolle väkivaltaa koskevasta tutkimuksesta, koulutuksesta ja vaikuttamistyöstä.
Teollisen myynnin hanke juhlistaa yritysyhteistyötä – koulutus jo hyvässä vauhdissa10.12.2025 12:26:39 EET | Tiedote
Tampereen yliopisto alkoi tänä vuonna kouluttaa diplomi-insinöörejä myyntiosaajiksi. Investointituotteiden ja teknologiapalveluiden koulutus- ja tutkimuskokonaisuus käynnistyi työelämäprofessuurilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme