Väitös: Oman äidinkielen opettajien osaamista ei arvosteta riittävästi
Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii on tarkastellut monikielisen oppilaan oman äidinkielen opettajan työtä osana kouluyhteisöä ja niitä resursseja, joita oman äidinkielen opettajat tarjoavat kouluille ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että oman äidinkielen opettajat tukevat oppilaidensa kotoutumista ja haluavat vahvistaa inklusiivista yhteiskuntaa monin eri tavoin.

Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii tarkastelee monikielisen oppilaan oman äidinkielen (OÄK) opettajien työtä osana suomalaista koulutusjärjestelmää. OÄK-opettajat ovat ammattiryhmä, joka on toisaalta varsin keskeinen osa kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulua, mutta joka toisaalta sijoittuu usein sekä arjessa että koulutusjärjestelmässä marginaaliin.
Yli-Jokipii pohtii väitöstutkimuksessaan myös sitä, miten koulutusjärjestelmää voisi kehittää tulevaisuuden oppijoita ja yhteiskuntaa paremmin tukevaksi. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä tämän syksyn aikana julkisuudessa on keskusteltu paljon erityisesti PISA-tulosten yhteydessä monikielisten oppilaiden muita oppilaita heikommasta lukutaidosta.
Tutkimuksessaan Yli-Jokipii selvittää, millaisia resursseja OÄK-opettajat tuovat koulujärjestelmäämme ja millaisia koulutus- ja ammatillisia tarpeita heillä on. OÄK-opettajilla on esimerkiksi sellaista kielellistä ja kulttuurista osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän. Yli-Jokipii käsittelee myös OÄK-opettajien kokemuksia työyhteisöönsä kuulumisesta.
– Koulujen sisällä näyttää edelleen olevan jakoja niihin, jotka katsotaan kuuluvan kouluun ja niihin, jotka jäävät marginaaliin. Eräs haastateltava kertoi, että yhdessä koulussa OÄK-opettajille ei haluttu antaa lainkaan koulun avaimia, vaan heitä kehotettiin joukolla menemään bussipysäkille odottelemaan, että joku päästää heidät sisään, Maija Yli-Jokipii toteaa.
OÄK-opettajien osaaminen on alikäytetty voimavara
Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että OÄK-opettajat ja heidän osaamisensa on toistaiseksi alikäytetty voimavara koulujen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tuomien haasteiden ratkaisemisessa.
Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat oppilaat kaipaavat tukea erityisesti oman perheen kulttuurin ja ympäröivän yhteiskunnan kulttuurin törmäyspisteissä, jotta he voivat kokea kuuluvansa molempiin yhteisöihin ja rakentaa tasapainoista identiteettiä. Oman äidinkielen opettajilla on näiden törmäysten ja niiden taustalla olevien syiden selvittelyssä keskeinen rooli ja osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
OÄK-opettajat myös tiedostavat, että kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voi tuottaa yhteiskunnallista epävakautta ja he pyrkivät ratkomaan kulttuurien välisiä jännitteitä.
– Monet OÄK-opettajat kantavat päivittäin vastuuta suomalaisen yhteiskunnan kehittämisestä, Yli-Jokipii korostaa.
Yli-Jokipiin väitöstutkimus on ensimmäinen kattava suomenkielinen tutkimus OÄK-opettajien työstä. Se on samalla ensimmäinen laaja suomalaistutkimus pääosin kieli- kulttuurivähemmistöjä edustavien opettajien kokemuksista.
Laaja ja ainutlatuinen haastatteluaineisto sekä kyselyaineisto tukevat tutkimuksen vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä. Väitöstutkimus nostaa esiin vähän tunnetun ja helposti marginaaliin jäävän ammattiryhmän, joka pyrkii tavoitteellisesti rakentamaan sekä omaa ammattikuvaansa että kehittämään suomalaista yhteiskuntaa kohti yhdenvertaisempaa ja kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullisempaa toimintakulttuuria.
Maija Yli-Jokipii (os. Lukander) on käynyt koulunsa Pirkanmaalla, valmistunut filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan suomen kieli ja työskentelee tällä hetkellä Suomen kielen ja kulttuurin vierailevana lehtorina Tallinnan yliopistossa.
Väitöstilaisuus lauantaina 7. joulukuuta
Filosofian maisteri Maija Yli-Jokipiin kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Oman äidinkielen opettaja osana kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulutusjärjestelmää tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa lauantaina 7.12.2024 kello 12 Tampereen yliopiston Päätalon auditoriossa D11 (Kalevantie 4, Tampere). Vastaväittäjänä toimii dosentti Maria Ahlholm Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Inkeri Rissanen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta Tampereen yliopisto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Teollinen resurssienhallinta on kyvykkyyksien, ei materiaalien hallintaa24.10.2025 15:53:44 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Jarmo Uusikartano tarkastelee teollisen resurssienhallinnan määritelmää uudesta näkökulmasta. Tällöin resurssi ei viittaa yksittäisiin esineisiin tai asioihin, vaan ihmisten ja luonnon väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tutkimus tuo esiin nykyisen resurssienhallinnan käsitteistön puutteet ja ehdottaa resurssienhallinnalle uutta määritelmää, joka huomioi ympäristöllisen kestävyyden resurssienhallinnalle asettamat reunaehdot.
Väitös: Digitaaliset työkalut vahvistavat arvonluontia kuntien, yritysten ja asukkaiden kesken kaupunkikehitysprojekteissa24.10.2025 13:45:38 EEST | Tiedote
Kaupunkikehitysprojektien alkuvaiheet ovat usein haastavia: eri sidosryhmillä on monia, jopa ristiriitaisia näkemyksiä projektin lopputuloksista, mutta samalla päätöksiä on tehtävä projektin etenemiseksi. Diplomi-insinööri Sebastian Toukolan väitöstutkimus tarjoaa ratkaisuja siihen, miten kunnat, yritykset ja asukkaat voivat luoda arvoa yhdessä. Lisäksi tutkimus osoittaa, miten digitaaliset työkalut, rakennustietomallinnuksesta sosiaalisen median alustoihin, tukevat yhteistyötä ja arvonluontia projektien alkuvaiheissa.
Tutkimus esittää suosituksia kuntayhtiöiden hallitusten asiantuntemusvaatimusten täyttämiseksi24.10.2025 12:21:47 EEST | Tiedote
Tampereen yliopiston tutkimushankkeessa syvennyttiin kuntayhtiöiden asiantuntemusvaatimuksen sisältöön, soveltamisalaan ja tosiasialliseen soveltamiseen kunnissa. Vaikka myönteistä kehitystä hallitusvalintojen valmistelussa on tapahtunut, tuoreessa tutkimuksessa yli puolessa kunnista ei erikseen arvioida kuntalain asiantuntemusvaatimuksen täyttymistä. Tutkimuksessa esitetään useita käytännön toimintasuosituksia siihen, miten hallitusten valintaprosesseja tulisi parantaa asiantuntemusvaatimuksen täyttämiseksi. Lisäksi ehdotetaan säännöksen soveltamisalan laajentamista.
Väitös: Kunnat kehittävät maaseutua valikoivasti ja tukeutuvat siinä mielellään Leader-ohjelmaan24.10.2025 12:07:28 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan MMM Ella Mustakangas tutki kuntien maaseudun kehittämistä ja sitä, millaista hallinnan tapaa se edustaa. Kuntien keskeisiä välineitä maaseudun kehittämisessä ovat kuntastrategia ja hankkeet, jotka molemmat edellyttävät kunnissa yhteistyötä ja panostamista toimijoiden väliseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoittaa, että kunnat ovat maaseudun kehittämistoimissaan varovaisia, eivätkä rakenna hallinnan verkostoja maaseudulla mitenkään systemaattisesti.
Kutsu: Pelikulttuuristrategiapäivässä 5. marraskuuta kehitetään kestävämpää pelikulttuuria21.10.2025 09:40:00 EEST | Tiedote
Jotta pelien yhteiskunnalliset mahdollisuudet tunnistettaisiin ja hyödynnettäisiin täysin, pelikasvattajien mukaan tarvitaan kansallista pelikulttuuristrategiaa. Marraskuun 5. päivänä Tampereen yliopiston Paidia-tilassa järjestettävä Pelikulttuuristrategiapäivä kokoaa yhteen Suomen johtavat pelikulttuurin parissa työskentelevät toimijat keskustelemaan kestävän pelikulttuurin kehittämisestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme