Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.

Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Väylävirasto aloittivat vuonna 2018 tutkimushankkeen, jonka tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteisiin ja käyttöön talvella. Tutkimuskohteeksi valittiin seututien 110 varren jalankulun ja pyöräliikenteen väylät Turun ja Kaarinan välisellä noin viiden kilometrin osuudella. Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa: ennen-tutkimus (2018), ensimmäinen jälkiseuranta ja talviolosuhteiden optimointi (2021) ja viimeisenä vaiheena (2024) tehty toinen jälkiseuranta ja harjahiekoituksen arviointi lumenpoiston ja liukkaudentorjunnan menetelmänä.
Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita on parannettu useilla toimenpiteillä
Tutkimuksen aikana vuosina 2018–2024 seututien 110 jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita on parannettu useilla toimenpiteillä. Väylien päällyste on uusittu kokonaan. Pohjoispuolen väylää parannettiin merkittäväksi, kun väylä tehtiin yhtenäiseksi ja sitä levennettiin vuonna 2021. Väylien varustelua on myös parannettu, kun väylille on lisätty pyöräliikenteen opasteita ja nojauskaiteita.
Myös talvikunnossapidon toimenpiteitä ja laatutasoa on nostettu suositusten mukaisiksi. Kunnossapidon toimenpiteitä on ajoitettu työmatkaliikennettä edeltäviin ajankohtiin, jolloin väylää käytetään eniten. Pohjoisella väylällä on pilotoitu myös harja-hiekotusmenetelmää lumenpoistossa ja liukkaudentorjunnassa. Talvihoidon kalusto on myös optimoitu sopimaan tähän kohteeseen.
Tutkimustulosten mukaan valtaosa pyöräilijöistä tyytyväisiä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin
Tehtyjen parannusten myötä pyöräilijät ilmoittivat olleensa nykytilassa erittäin tyytyväisiä seututien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylään – vähintään 75 % vastaajista antoi kaikille osa-alueille arvosanan melko hyvä tai todella hyvä. Pyöräilijöiden havaittiin olevan myös jalankulkijoita tyytyväisempiä tutkimuskohteen olosuhteisiin. Jalankulkijoistakin yli puolet olivat tyytyväisiä väylään. Parannuksia jalankulkijat ja pyöräilijät kaipasivat kuitenkin lumenpoistoon, polanteiden poistoon, alikulkujen kunnossapitoon sekä valaistuksen lisäämiseen.
Kyselyyn vastanneista pyöräilijöistä kaksi kolmasosaa ilmoitti lisänneensä pyöräilyä. Jalankulkijat arvioivat myös talvikunnossapidon toimenpiteiden lisänneet heidän kävellen tekemiään matkoja. Tämä ei kuitenkaan erityisesti näy väylän pyöräliikennemäärien mittaustuloksissa. Talviaikana pyöräilijöiden määrä painottuu eteläiselle väylälle, jonka lumenpoisto hoidetaan perinteisesti auraamalla. Talviaikana etelä- ja pohjoispuolisen väylän käytön eroa kesäaikaan nähden selittää todennäköisimmin puutteellisesti hoidetut alikulut.
Parannustoimet ovat vastaajien mukaan lisänneet sekä jalan että pyörällä tehtyjen matkojen määrää jonkin verran, mutta pyöräliikenteen kausivaihtelu on edelleen suurta talvihoidon laadun parantamistoimista huolimatta. Tutkimuskohteessa pyöräilymäärät kasvoivat selvästi ensimmäisestä vaiheesta (2018) toiseen vaiheeseen (2021), mutta vuosien 2021 ja 2024 määrissä ei ole havaittu selkeää eroa.
Sää ja keli vaikuttavat vahvasti liikkumisen määrän
Sää, keli ja liikkumisolosuhteet vaikuttavat tutkitusti lihasvoimaisen liikkumisen määrään. Noin 10–20 % väylää käyttävistä pyöräilijöistä liikkuu pyörällä päivittäin myös talvella, mikä asettaa vaatimuksia talvihoidolle.

Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa seurattiin lumensyvyyden, sademäärän ja keskilämpötilan vaikutuksia liikkujien määrään. Lämpötilan nousu lisää pyöräilijöiden määrää erityisesti keväällä, mutta jossain määrin myös talvella. Talviaikana lämpötilaa merkittävämpi pyöräilymääriä selittävä tekijä on lumena tulevan sateen määrä ja liukkaus, joka näyttää tutkimuksen perusteella vaikuttavan eniten pyöräliikenteen määrään. Liukkaus on jalankulkijalle merkittävämpi haaste kuin pyöräilijälle. Harjahiekoituksen on koettu lisänneen erityisesti jalan tehtäviä matkoja. Jalankulkijat arvioivat liukkaudentorjunnan kohteessa onnistuneeksi. Eniten kehitettävää on liukkaudentorjunnan ajoituksessa.
Tutkimustulosten perusteella jalankulku- ja pyöräilyväylien käyttöä ei nykytilanteessa voida merkittävästi talviaikana lisätä olosuhteita parantamalla. Käyttöä näyttää selittävän olosuhteita merkittävämmin sää ja keli.
Suositukset jatkotoimille
Tutkimustulosten perusteella erityisesti alikulkujen huolellista ja oikea-aikaista talvihoitoa suositellaan parannettavaksi jatkossa merkittävästi nykyisestä. Lisäksi sulamisvesien hallintaa tulee parantaa, jotta väylän kuivatus toimii nykyistä paremmin. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan edelleen parantaa väylien käytettävyyttä ja turvallisuutta talvella. Tutkimushankkeen tulokset voidaan yleistää ja siirtää muualle Suomeen, ja erityisesti maantieympäristöihin.
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, puh. 0400 824 207, jaakko.klang@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote
ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme