Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa
Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.

”Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä ihmisille. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa hyvä onnistuminen. Asiakkaat olivat selvästi odottaneet kampanjaa ja hankintoja keskitettiin - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Tuotteita hankittiin paljon koteihin ja yhteiseen käyttöön”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Kotoilutrendi näkyi: isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit myyntikärjessä
Arkea helpottavat, kotiin toimivuutta ja viihtyisyyttä lisäävät laitteet erottuivat Black Fridayssa. Edellisvuoden kampanjaan verrattuna pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 26 %, robotti-imureiden 22 %, ja airfryer-tuotteet tuplasivat kappaleissa myyntinsä. Isojen televisioiden trendi jatkui, eniten kasvoi 65–75-tuumaisten menekki. Myös pienemmät televisiot nostivat päätään HD-siirtymän ansiosta.
”Ostetuin tuoteryhmämme olivat puhelimet, sitten televisiot ja kolmanneksi siivous, mikä sisältä muun muassa yhden tämän Black Fridayn hiteistä, robotti-imurin. Myös puettavien älylaitteiden suosio jatkoi nousuaan: aikuiset panostivat älysormuksiin, kun taas lapsille hankittiin runsaasti kellopuhelimia. Kotoilun ohella hyvinvointiin ja terveyteen satsataan vahvasti”, taustoittaa Sandström.
Asiakastyytyväisyyden arviointi entistä tarkempaa myymälä- ja myyjätasolla
Gigantin asiakastyytyväisyys Black Fridayna pysyi vilkkaasta kaupankäynnistä huolimatta erittäin hyvällä tasolla. NPS-mittauksen (Net Promoter Score) mukaan ostajien tyytyväisyys oli myymälöissä 76, kun yli 50 edustaa asteikolla erinomaista tulosta. Kansainvälisesti käytetty NPS-mittaus arvioi asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä kysymällä asiakkailta eri muodoissaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä muille.
”Iso kiitos kaikille asiakkaillemme sekä Black Fridayta uurastaneelle henkilökunnallemme. Arvostamme palautteita ja seuraamme asiakastyytyväisyyttä myymälöiden ohella verkkokaupassa, huoltopalveluissa ja kotiinkuljetuksissa. Siirryimme keväällä asiakastyytyväisyyden kattavampaan seurantaan NPS:n avulla, minkä ansiosta pääsemme myös reagoimaan nopeammin palautteeseen ja kontaktoimaan asiakkaat, jotka ovat antaneet esimerkiksi korjaavaa palautetta”, Sandström kuvailee.
Viralliset jälleenmyyjät ja laadukkaat laitteet ovat osa vastuullista valintaa
”Tarjoushinnat aiheuttavat aina Black Fridayn aikaan julkista keskustelua. Kehotamme jatkossakin hyödyntämään puolueettomia hintaseurantasivustoja. Kodinkone- ja elektroniikka-alalla on kovaa hintakilpailua ja tarkkaa julkista seurantaa, mikä suosii kuluttajia. Vastuullisempia valintoja ovat myös virallisilta jälleenmyyjiltä ostettavat, kestävät ja pitkäikäiset laatutuotteet”, Sandström summaa.
Gigantti on tehostanut valmistajavastuullisuuden arviointia esimerkiksi kansainvälisellä EcoVadis-luokittelulla, jota pääsee käyttämään nettikaupan työkaluna hankintoja tehdessään. EcoVadis arvioi 12 maassa 90 000 yrityksen tuottajia ympäristö-, hankinta-, ihmisoikeus- ja yhteiskuntavastuun perusteella ja luokittelee valmistajat neljään vastuullisuustasoon. Gigantti itse noudattaa toiminnassaan sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä- että ISO 9001 -laatustandardeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko SandströmGigantti Oy Ab / toimitusjohtaja
Puh:+358 40 848 9950niko.sandstrom@gigantti.fiKuvat

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 38 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantilta 40 000 € valtakunnalliseen Joulupuu-toimintaan – 28 myymälää mukana, pääkumppanuus jatkuu myös 20263.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Gigantti suuntaa perinteikkään joululahjoituksensa eriarvoisessa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi valtakunnallisen Joulupuu-keräyksen kautta. Samalla Gigantti lähtee Joulupuun pääyhteistyökumppaniksi, jatkaen kumppanuutta myös vuoteen 2026. Lahjoituksen kokonaisarvo 2025 on 40 000 euroa, ja siihen osallistuvat 28 Gigantti-myymälää ympäri Suomen.
Gigantin Black Fridaysta ennätyskampanja – kokonaismyynnistä historian suurin2.12.2025 10:00:32 EET | Tiedote
Gigantin Black Friday 14.11.–1.12.2025 kasvoi ennätysmittoihin sekä kuluttaja- että yritysmyynnin puolella. Kampanja oli myynnillisesti +7 % edellisvuotta suurempi ja samalla koko yrityksen historian suurin. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella robotti-imurit, tietokoneet, pelikonsolit, pelitietokoneiden komponentit ja älysormukset. Kappalemääräisen myynnin kärkituotteita olivat PlayStation-konsolit sekä Legot, ja yksittäisistä tuotekategorioista suurin kasvu oli tietokoneissa sekä Epoq-keittiöissä.
Gigantin marraskuun telecom-katsaus: Premium-puhelimet nousivat Black Fridayn suosikeiksi – ostokäyttäytymisessä näkyivät harkitut valinnat1.12.2025 09:53:11 EET | Tiedote
Black Friday ravisteli marraskuun myydyimpien listaa, kun premium-puhelimet nousivat vahvasti esiin ja puettavan teknologian myynti rikkoi ennätyksiä. Ouran nousu jatkuu ja älysormus jopa kolminkertaisti viime vuoden myyntinsä. Asiantuntijamme näkee marraskuun kokonaiskuvassa harkitumpia valintoja ja nostaa esiin trendin, joka saattaa näkyä joulun lahjapaketeissa.
Uusi Gigantti nousee Kuopioon – Vuoden Myymälä avaa syksyllä 2026 entistä ehommissa puitteissa24.11.2025 10:18:52 EET | Tiedote
Kuopion Gigantissa eletään poikkeuksellisen innostavaa aikaa. Vuosien odotus palkitaan, kun uusi, aiempaa elämyksellisempi ja palvelutehokkaampi myymälä nousee Kuopion Haapaniemen alueelle, Teollisuuskadulle syksyllä 2026.
Gigantin Black Friday alkaa – "Robotti-imurit valloittavat lopullisesti suomalaiskodit"12.11.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Gigantti käynnistää Black Friday -myyntinsä perjantaina 14.11.2025. Myynti alkaa verkossa kello 0.01 ja myymälöissä kello 9.00. Joulukauden avaavan kampanjan kärkihiteiksi povataan erityisesti robotti-imureita ja Windows-tietokoneita. Vuoden kohokohtaan on valmistauduttu monipuolisesti kouluttautumalla, kehittämällä toimituksia sekä varmistamalla varastosaatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme