Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa
Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.

”Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä ihmisille. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa hyvä onnistuminen. Asiakkaat olivat selvästi odottaneet kampanjaa ja hankintoja keskitettiin - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Tuotteita hankittiin paljon koteihin ja yhteiseen käyttöön”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Kotoilutrendi näkyi: isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit myyntikärjessä
Arkea helpottavat, kotiin toimivuutta ja viihtyisyyttä lisäävät laitteet erottuivat Black Fridayssa. Edellisvuoden kampanjaan verrattuna pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 26 %, robotti-imureiden 22 %, ja airfryer-tuotteet tuplasivat kappaleissa myyntinsä. Isojen televisioiden trendi jatkui, eniten kasvoi 65–75-tuumaisten menekki. Myös pienemmät televisiot nostivat päätään HD-siirtymän ansiosta.
”Ostetuin tuoteryhmämme olivat puhelimet, sitten televisiot ja kolmanneksi siivous, mikä sisältä muun muassa yhden tämän Black Fridayn hiteistä, robotti-imurin. Myös puettavien älylaitteiden suosio jatkoi nousuaan: aikuiset panostivat älysormuksiin, kun taas lapsille hankittiin runsaasti kellopuhelimia. Kotoilun ohella hyvinvointiin ja terveyteen satsataan vahvasti”, taustoittaa Sandström.
Asiakastyytyväisyyden arviointi entistä tarkempaa myymälä- ja myyjätasolla
Gigantin asiakastyytyväisyys Black Fridayna pysyi vilkkaasta kaupankäynnistä huolimatta erittäin hyvällä tasolla. NPS-mittauksen (Net Promoter Score) mukaan ostajien tyytyväisyys oli myymälöissä 76, kun yli 50 edustaa asteikolla erinomaista tulosta. Kansainvälisesti käytetty NPS-mittaus arvioi asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä kysymällä asiakkailta eri muodoissaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä muille.
”Iso kiitos kaikille asiakkaillemme sekä Black Fridayta uurastaneelle henkilökunnallemme. Arvostamme palautteita ja seuraamme asiakastyytyväisyyttä myymälöiden ohella verkkokaupassa, huoltopalveluissa ja kotiinkuljetuksissa. Siirryimme keväällä asiakastyytyväisyyden kattavampaan seurantaan NPS:n avulla, minkä ansiosta pääsemme myös reagoimaan nopeammin palautteeseen ja kontaktoimaan asiakkaat, jotka ovat antaneet esimerkiksi korjaavaa palautetta”, Sandström kuvailee.
Viralliset jälleenmyyjät ja laadukkaat laitteet ovat osa vastuullista valintaa
”Tarjoushinnat aiheuttavat aina Black Fridayn aikaan julkista keskustelua. Kehotamme jatkossakin hyödyntämään puolueettomia hintaseurantasivustoja. Kodinkone- ja elektroniikka-alalla on kovaa hintakilpailua ja tarkkaa julkista seurantaa, mikä suosii kuluttajia. Vastuullisempia valintoja ovat myös virallisilta jälleenmyyjiltä ostettavat, kestävät ja pitkäikäiset laatutuotteet”, Sandström summaa.
Gigantti on tehostanut valmistajavastuullisuuden arviointia esimerkiksi kansainvälisellä EcoVadis-luokittelulla, jota pääsee käyttämään nettikaupan työkaluna hankintoja tehdessään. EcoVadis arvioi 12 maassa 90 000 yrityksen tuottajia ympäristö-, hankinta-, ihmisoikeus- ja yhteiskuntavastuun perusteella ja luokittelee valmistajat neljään vastuullisuustasoon. Gigantti itse noudattaa toiminnassaan sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä- että ISO 9001 -laatustandardeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko SandströmGigantti Oy Ab / toimitusjohtaja
Puh:+358 40 848 9950niko.sandstrom@gigantti.fiKuvat

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 38 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantin tammikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – kampanjamallit porskuttivat1.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Tammikuun alekampanjoiden vaikutus näkyi Gigantin myydyimpien puhelimien listalla. OnePlus-malleja nousi listalle poikkeuksellisen monta.
Gigantin tavoitteena on kasvattaa kiertotaloutta tukevien ratkaisujen osuus liiketoiminnastaan 10 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä24.1.2025 12:45:00 EET | Tiedote
24. tammikuuta vietetään kansainvälistä elektroniikan kiertotalouspäivää. ”Suojaa, vakuuta, huolla, kierrätä, osta käytettynä”, summaa Gigantin kestävämmän kulutuksen keinovalikoimaa jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja Raul Friman. Maan laajimman kodinkone- ja elektroniikkajälleenmyyjän tavoitteena on kasvattaa kiertotalousratkaisujen osuus liiketoiminnastaan 10 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä.
Gigantin tammikuun uutiskirje: Älysormukset vietiin alkuvuodesta käsistä – ohittivat ensimmäistä kertaa urheilukellot22.1.2025 11:31:55 EET | Tiedote
Älysormukset kasvattavat suosiotaan – millaisista hyödyistä hype kertoo? Kaikki puhuvat tekoälystä, mutta mitä se puhelimissa tarkoittaa? Pukki toi uuden luurin, miten hyötyä vanhasta? Kokosimme yhteen kiinnostavimmat telecom-ilmiöt asiantuntijamme Jyri Helistön johdolla. Gigantin uutiskirjeissä otamme kuukausittain katseen uuteen tuotekategoriaan ja tarjoamme katsauksen ajankohtaisiin suosikkeihin, trendeihin ja käytännön vinkkeihin.
Uudistunut Gigantti Itis veti lähes 10 tuhatta ihmistä avajaisviikonloppuun Helsingissä20.1.2025 14:40:10 EET | Tiedote
Itis Gigantin puolen vuoden uudistusprojekti sai huipennuksensa 16.1.2025, kun myymälä uudelleenavasi ovensa Helsingissä. Asiakkaita kiinnostivat avajaisviikonloppuna etenkin tv- ja keittiöosasto sekä puhelimet, tietokoneet ja imurit. Tavaratalopäällikkö Sarem Lotfollahi iloitsi hyvän tunnelman ohella erityisesti asiakastyytyväisyysluvuista, jotka pomppasivat koko Gigantti-ketjun keulaan.
Edulliset Android-puhelimet olivat joulukaupan hitti, yhä useampi hyödyntää tekoälyä puhelimissa vuonna 20251.1.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Joulukuussa Gigantista ostettiin tavallista enemmän tarjoushinnoilla varusteltuja Android-puhelimia. Puhelinkaupan kirkkain tähti oli joulukuussa keskihintainen Samsung Galaxy A55, kun taas koko vuoden 2024 myydyin puhelin oli edullisemman hintaluokan OnePlus Nord CE3 Lite -älypuhelin. Vuonna 2025 telecom-markkinassa nähdään yhä enemmän tekoälyominaisuuksia sekä lisää puettavia laitteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme