Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa
Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.

”Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä ihmisille. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa hyvä onnistuminen. Asiakkaat olivat selvästi odottaneet kampanjaa ja hankintoja keskitettiin - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Tuotteita hankittiin paljon koteihin ja yhteiseen käyttöön”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Kotoilutrendi näkyi: isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit myyntikärjessä
Arkea helpottavat, kotiin toimivuutta ja viihtyisyyttä lisäävät laitteet erottuivat Black Fridayssa. Edellisvuoden kampanjaan verrattuna pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 26 %, robotti-imureiden 22 %, ja airfryer-tuotteet tuplasivat kappaleissa myyntinsä. Isojen televisioiden trendi jatkui, eniten kasvoi 65–75-tuumaisten menekki. Myös pienemmät televisiot nostivat päätään HD-siirtymän ansiosta.
”Ostetuin tuoteryhmämme olivat puhelimet, sitten televisiot ja kolmanneksi siivous, mikä sisältä muun muassa yhden tämän Black Fridayn hiteistä, robotti-imurin. Myös puettavien älylaitteiden suosio jatkoi nousuaan: aikuiset panostivat älysormuksiin, kun taas lapsille hankittiin runsaasti kellopuhelimia. Kotoilun ohella hyvinvointiin ja terveyteen satsataan vahvasti”, taustoittaa Sandström.
Asiakastyytyväisyyden arviointi entistä tarkempaa myymälä- ja myyjätasolla
Gigantin asiakastyytyväisyys Black Fridayna pysyi vilkkaasta kaupankäynnistä huolimatta erittäin hyvällä tasolla. NPS-mittauksen (Net Promoter Score) mukaan ostajien tyytyväisyys oli myymälöissä 76, kun yli 50 edustaa asteikolla erinomaista tulosta. Kansainvälisesti käytetty NPS-mittaus arvioi asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä kysymällä asiakkailta eri muodoissaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä muille.
”Iso kiitos kaikille asiakkaillemme sekä Black Fridayta uurastaneelle henkilökunnallemme. Arvostamme palautteita ja seuraamme asiakastyytyväisyyttä myymälöiden ohella verkkokaupassa, huoltopalveluissa ja kotiinkuljetuksissa. Siirryimme keväällä asiakastyytyväisyyden kattavampaan seurantaan NPS:n avulla, minkä ansiosta pääsemme myös reagoimaan nopeammin palautteeseen ja kontaktoimaan asiakkaat, jotka ovat antaneet esimerkiksi korjaavaa palautetta”, Sandström kuvailee.
Viralliset jälleenmyyjät ja laadukkaat laitteet ovat osa vastuullista valintaa
”Tarjoushinnat aiheuttavat aina Black Fridayn aikaan julkista keskustelua. Kehotamme jatkossakin hyödyntämään puolueettomia hintaseurantasivustoja. Kodinkone- ja elektroniikka-alalla on kovaa hintakilpailua ja tarkkaa julkista seurantaa, mikä suosii kuluttajia. Vastuullisempia valintoja ovat myös virallisilta jälleenmyyjiltä ostettavat, kestävät ja pitkäikäiset laatutuotteet”, Sandström summaa.
Gigantti on tehostanut valmistajavastuullisuuden arviointia esimerkiksi kansainvälisellä EcoVadis-luokittelulla, jota pääsee käyttämään nettikaupan työkaluna hankintoja tehdessään. EcoVadis arvioi 12 maassa 90 000 yrityksen tuottajia ympäristö-, hankinta-, ihmisoikeus- ja yhteiskuntavastuun perusteella ja luokittelee valmistajat neljään vastuullisuustasoon. Gigantti itse noudattaa toiminnassaan sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä- että ISO 9001 -laatustandardeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko SandströmGigantti Oy Ab / toimitusjohtaja
Puh:+358 40 848 9950niko.sandstrom@gigantti.fiKuvat

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 38 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti sulkee Redin myymälänsä lokakuussa15.9.2025 13:20:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy sulkee lokakuun puolivälissä Helsingissä sijaitsevan, Redin kauppakeskuksen myymälänsä. Myymälähenkilöstö siirtyy sulkemisen jälkeen Gigantin muihin myymälöihin.
Gigantti ja HIFK jatkavat kumppanuutta - yhteistyö laajenee myös Auroraliigan puolelle4.9.2025 18:45:28 EEST | Tiedote
Gigantti ja HIFK ovat solmineet jatkosopimuksen, joka käynnistää yhteistyön 25. kerran kaudella 2025–2026. Kumppanuus näkyy HIFK:n ottelutapahtumissa ja fanisisällöissä, sekä laajenee ensimmäistä kertaa myös Auroraliigaan: merkittävä osa Gigantin tuesta ohjataan Stadin Gimmojen toimintaan.
Gigantin elokuun myydyimmät puhelimet top 10 – Regulaatiomuutokset muokkaavat markkinaa, useiden valmistajien uudet lippulaivamallit saapuvat kauppoihin1.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Elokuun myydyimpien puhelinten listaa hallitsevat odotetut mallit ilman suuria yllätyksiä. EU:n regulaatiomuutokset ovat nostaneet valmistuskustannuksia ja vähentäneet edullisimpien puhelinten tarjontaa, mikä ohjaa kysyntää kohtuuhintaisten mutta laadukkaiden mallien suuntaan. Kuun myydyin on suomalaisten vakiintunut suosikki hyvällä hinta-laatusuhteella. Syksy on uutuuksien aikaa, myös puhelinkaupoilla.
Riku Kuusisto Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi - ”Kun teknologia toimii, arki toimii”28.8.2025 11:00:33 EEST | Tiedote
Gigantti Oy Ab:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Riku Kuusisto, joka aloittaa tehtävässään 1. tammikuuta 2026. Kuusisto siirtyy uuteen rooliinsa kansainvälisen vähittäiskaupan ja kuluttajaliiketoiminnan johtotehtävistä, joista hänellä on yli 20 vuoden kokemus.
Gigantin elokuun uutiskirje: Päivityssyksy ja pelikonebuumi – mitä PC-markkinoilla tapahtuu juuri nyt?15.8.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Syksy tuo mukanaan merkittävän muutoksen PC-käyttäjille, kun Windows 10:n tuki päättyy lokakuussa, mikä tarkoittaa monelle uuden tietokoneen hankintaa. Pelikoneiden komponenttimyynti on kasvanut vuodessa räjähdysmäisesti, samalla kun uudet tekoäly-PC:t tekevät tuloaan kuluttajien arkeen. Gigantin teknologiakategorian myyntipäällikkö Sami Kinnunen avaa ajankohtaisia trendejä ja antaa käytännön vinkit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme