Oma Hämeen terveydenhuollossa otetaan käyttöön digitaalinen esitietokysely 9.12. alkaen
Uudistuksella halutaan vähentää päällekkäistä lomakkeiden täyttöä ja aktivoida asiakkaita ylläpitämään omia yleisiä terveystietojaan.

Uudistuksen ensi vaiheessa digitaalinen esitietokysely tulee täytettäväksi kaikille terveydenhuollon ajanvarauksen saaville asiakkaille, pois lukien äitiysneuvolan, neuvoloiden sekä muiden palveluiden alle 18-vuotiaat asiakkaat. Heidän kohdallaan esitietojen keruu jatkuu ennallaan.
Mistä esitietokysely löytyy?
Esitietokysely löytyy Oma Häme -sovelluksesta ja tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Kirjautumisnappi löytyy sivuston oikeasta yläkulmasta.
Kysely tulee ensisijaisesti täyttää joko sovelluksen tai asiointipalvelun kautta, mutta tarvittaessa kyselyn voi täyttää myös paikan päällä ennen vastaanottoa. Kysely löytyy 9.12. alkaen myös tulostettavana versiona osoitteesta omahame.fi/lomakkeet.
Kysely tulee täytettäväksi 30 vuorokautta ennen vastaanottoaikaa. Asiakas saa asiasta tiedon tekstiviestillä. Esitietokysely on avoinna vastaanottoaikaan asti.
Asiakas saa muistutustekstiviestin viikkoa ennen vastaanottoaikaa, jos kysely on yhä täyttämättä.
Täytetyt tiedot siirtyvät ammattilaisten luettavaksi potilastietojärjestelmään, ja ovat siellä vastaanottoa valmistelevien ammattilaisten hyödynnettävissä.
Mitä esitietokyselyssä kysytään?
Esitietokysely on laaja kokonaisuus yleiseen terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä kysymyksiä. Ensimmäisellä kerralla niiden täyttämiseen kannattaa varata hieman enemmän aikaa. Seuraavien ajanvarausten yhteydessä asiakkaalle tulee näkyviin jo aiemmin täytetyt tiedot.
Tietoja tarvitsee tarkistaa ja päivittää vain, jos ne ovat muuttuneet. Jos asiakkaalla on toistuvia ajanvarauksia, kysely aktivoituu vain, jos sitä ei ole täytetty viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Yhteyshenkilöt
Johanna RauhalaICT-palvelupäällikkö
Puh:040-7076347johanna.rauhala@omahame.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Muutos vaatii aikaa: työvuorosuunnittelun uudistus etenee vaiheissa henkilöstöä kuunnellen28.11.2025 15:45:25 EET | Uutinen
Oma Hämeessä on käynnissä laaja työvuorosuunnittelun uudistus, jonka tavoitteena on varmistaa palvelujen laatu ja henkilöstöresurssien kestävä käyttö myös tulevaisuudessa. Väestön palvelutarpeen kasvaessa ja ammattilaisten määrän vähentyessä tarvitaan ratkaisuja, jotka tukevat sekä henkilöstöä että asiakastyötä pitkäjänteisesti. Uuden Numeron- työvuorosuunnittelujärjestelmän toimivuudesta on ollut viime päivinä paljon keskustelua julkisuudessa. Työnantajana Oma Häme haluaa muistuttaa, että suurissa muutoksissa syntyy aina haasteita. Kokemukset Numeronin käytöstä ovat olleet pääosin hyviä – keskussairaalan päivystys on yksikkö, jossa työvuorosuunnittelu on suuren henkilöstömäärän ja työn erityispiirteiden vuoksi merkittävä kokonaisuus. Numeron otettiin käyttöön Oma Hämeessä helmikuun alussa. Uudistuksella vahvistetaan henkilöstöresurssien suunnittelua ja kohdentamista niin nykyhetken kuin tulevien vuosien tarpeisiin. Tavoitteena on, että työvoimatarve ja asiakastarve saadaan aiempaa täs
KokoOma-hanke rakentaa lastensuojelun osallisuutta uudella tavalla Kanta-Hämeessä – mukana vahvasti myös kokemusasiantuntija28.11.2025 13:21:39 EET | Artikkeli
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kehitetään uudenlaista toimintakulttuuria lastensuojeluun. Tavoitteena on juurruttaa arkeen käytäntöjä, joissa lastensuojelun ammattilaiset ja asiakkaat voivat oppia toisiltaan.
Oma Häme suunnittelee rakennuskauppoja alueen kuntien kanssa27.11.2025 09:47:34 EET | Tiedote
Hyvinvointialue on neuvotellut kuntien kanssa rakennuksista.
Markkinaoikeus kumosi Oma Hämeen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankintapäätöksen26.11.2025 11:47:27 EET | Uutinen
Nykyisten järjestelmien käyttö jatkuu, eikä päätöksellä ole vaikutusta asiakkaiden palveluihin.
Aluevaltuusto keskusteli vilkkaasti lähipalvelumallista ja Diabeteskeskuksen asiakasmaksuista25.11.2025 21:10:19 EET | Uutinen
Kokouksessa käsiteltiin myös tarkastuslautakunnan väliarviointiraporttia ja taloutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


