Huomautus annettu Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueille muistutusten käsittelyn viiveistä
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvonta-asioita koskevissa päätöksissään antanut huomautuksen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle sosiaalihuollon muistutuksista ja Satakunnan hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon muistutuksista. Asiakkaan tai potilaan tekemään kirjalliseen muistutukseen tulisi vastata kuukaudessa.

Huhtikuussa 2024 Lounais-Suomen aluehallintovirasto otti käsiteltäväkseen valvonta-asioina Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueiden epäkohdat muistutuksiin vastaamisessa.
Sosiaalihuollon asiakas tai terveydenhuollon potilas voi tehdä kirjallisen muistutuksen palveluntarjoajalle asiassa, jossa hän kokee olevan epäkohtia. Jos hän on tyytymätön saamaansa muistutusvastaukseen, hän voi tehdä aluehallintovirastolle kantelun ja liittää muistutusvastauksen kanteluunsa.
Lain mukaan toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti, ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta sillä tarkoitetaan yleensä yhdestä neljään viikkoa.
”Ainoastaan poikkeustapauksissa muistutusvastauksen voi antaa yli kuukauden jälkeen, ja silloinkin korkeintaan kahden kuukauden kuluessa”, toteaa sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen Lounais-Suomen aluehallintovirastosta.
Seuratessaan muistutusten käsittelyn tilannetta Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueilla aluehallintovirasto havaitsi merkittäviä viiveitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeviin muistutuksiin annetuissa vastauksissa. Muistutusvastaukset eivät myöskään ole olleet kaikilta osin asianmukaisia tai riittäviä. Asian selvittämiseksi aluehallintovirasto pyysi molemmilta hyvinvointialueilta selvitystä muistutusten käsittelyistä.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella sosiaalihuollon ja terveydenhuollon muistutusten vastausajoissa eroja
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen antamasta selvityksestä käy ilmi, että parhaimmillaankin sosiaalihuollossa vain runsas puolet muistutusvastauksista on valmistunut kuukauden sisällä. Esimerkiksi elokuussa 2024 vain 28 % vastauksista asiakkaiden tekemiin muistutuksiin valmistui kuukauden sisällä. Sosiaalihuollon muistutuksiin vastaaminen kesti pisimillään neljä kuukautta.
Saadun selvityksen mukaan terveydenhuollon puolella tilanne vaihtelee Varsinais-Suomessa eri palvelualueiden välillä. Viiveet vastauksissa ovat kuitenkin yleisesti lyhyempiä kuin sosiaalihuollossa. Esimerkiksi elokuussa 2024 valmistuneista terveydenhuollon muistutusvastauksista parhaimmillaan 83 % valmistui kuukauden sisällä.
Satakunnan hyvinvointialueella puutteita niin sosiaalihuollon kuin terveydenhuollon muistutusten vastausajoissa
Satakunnan hyvinvointialueen selvityksen mukaan elokuussa 2024 valmistuneista sosiaalihuollon muistutusvastauksista neljäsosa valmistui kuukaudessa. Joka neljännen vastauksen valmistuminen kesti yli kaksi kuukautta.
Satakunnassa terveydenhuollon muistutusvastauksista elokuussa 2024 noin kolmasosa valmistui alle kuukaudessa ja kolmasosa yli yhden, mutta alle kahden kuukauden välillä. Kolmasosa muistutusvastauksista valmistui vasta yli kahden kuukauden kuluttua.
Muistutusten käsittely on osa omavalvontaa
Käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi aluehallintovirasto kiinnittää päätöksillään molempien hyvinvointialueiden huomiota muun muassa siihen, että muistutusten käsittely ja niistä aiheutuneet toimenpiteet tilanteen kehittämiseksi ja korjaamiseksi ovat osa hyvinvointialueen omavalvontaa.
Hyvinvointialueiden omavalvonta on keskeistä sote-palveluiden kehittämisessä, ja epäkohtiin puuttuminen on kaikkien osapuolten etu. Hyvinvointialueiden on varmistettava omavalvonnallaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien lainmukainen hoitaminen.
Oman palvelutuotantonsa valvonnan lisäksi hyvinvointialueen omavalvontaan kuuluu valvoa yksityisiä palveluntuottajia, joilta se hankkii sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjata ja valvoa niiden omavalvontaa.
Lisätietoa
Yhteydenotto sähköpostin ja vaihteen kautta: etunimi.sukunimi(at)avi.fi, puh. 0295 016 000
- sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen
- aluehallintoylilääkäri Susanna Melkas
Finlex
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
Avainsanat
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Bibliotekens verksamhetsstatistik för 2024 har publicerats - lånerekord slogs på nytt1.4.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Den nyligen publicerade statistiken över bibliotekens verksamhet 2024 visar på en ökning i alla centrala mätare över biblioteksanvändningen. Även 2024 sattes några lånerekord, och antalet evenemang och deltagarna i dem var rekordmånga. Det slopade inköpsstödet påverkade antalet inköp och bokbussarna blev färre.
Kirjastojen toimintatilastot 2024 julkaistu – lainausennätyksiä rikottiin tänäkin vuonna1.4.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Juuri julkaistuissa kirjastojen 2024 toimintatilastoissa kaikki keskeiset kirjaston käytön mittarit ovat noususuuntaisia. Tänäkin vuonna tehtiin muutamia lainausennätyksiä, lisäksi tapahtumat ja niiden osallistujamäärät nousivat huippulukemiin. Ostotuen lakkautus vaikutti hankintamääriin ja kirjastoautot vähenivät.
Itä-Suomen aluehallintovirastosta nettonollateollisuuden asetuksen mukaisten hankkeiden yhteyspisteviranomainen1.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Itä-Suomen aluehallintovirasto toimii nettonollateollisuuden asetuksen mukaisena kansallisena yhteyspisteviranomaisena 1.4.2025 lähtien. Yhteyspisteviranomainen koordinoi hankkeen edellyttämiä lupamenettelyjä ja seuraa menettelyjen määräaikoja. Tehtävä siirtyy lupa- ja valvontavirastoon vuodesta 2026 alkaen.
Regionförvaltningsverket i Östra Finland blir kontaktpunktsmyndighet för projekt enligt förordningen om nettonollindustrin1.4.2025 08:01:00 EEST | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Östra Finland är nationell kontaktpunktsmyndighet enligt förordningen om nettonollindustrin från och med 1 april 2025. Kontaktpunktsmyndigheten samordnar tillståndsprocesserna som projektet förutsätter och följer upp tidsfristerna för processerna. Uppdraget överförs till Tillstånds- och tillsynsverket från och med år 2026.
Rovaniemellä pidettiin laaja-alaisen vaikuttamisen opetustilaisuus torstaina 27.3.31.3.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Laaja-alainen vaikuttaminen kohdistuu koko yhteiskuntaan. Siksi viranomaisten tulee varautua siihen ja harjoitella vastatoimenpiteitä. Rovaniemellä pidetty opetustilaisuus on osa Lapin aluehallintoviraston järjestämää Lappi25-valmiusharjoitusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme