Huomautus annettu Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueille muistutusten käsittelyn viiveistä
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvonta-asioita koskevissa päätöksissään antanut huomautuksen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle sosiaalihuollon muistutuksista ja Satakunnan hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon muistutuksista. Asiakkaan tai potilaan tekemään kirjalliseen muistutukseen tulisi vastata kuukaudessa.

Huhtikuussa 2024 Lounais-Suomen aluehallintovirasto otti käsiteltäväkseen valvonta-asioina Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueiden epäkohdat muistutuksiin vastaamisessa.
Sosiaalihuollon asiakas tai terveydenhuollon potilas voi tehdä kirjallisen muistutuksen palveluntarjoajalle asiassa, jossa hän kokee olevan epäkohtia. Jos hän on tyytymätön saamaansa muistutusvastaukseen, hän voi tehdä aluehallintovirastolle kantelun ja liittää muistutusvastauksen kanteluunsa.
Lain mukaan toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti, ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta sillä tarkoitetaan yleensä yhdestä neljään viikkoa.
”Ainoastaan poikkeustapauksissa muistutusvastauksen voi antaa yli kuukauden jälkeen, ja silloinkin korkeintaan kahden kuukauden kuluessa”, toteaa sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen Lounais-Suomen aluehallintovirastosta.
Seuratessaan muistutusten käsittelyn tilannetta Varsinais-Suomen ja Satakunnan hyvinvointialueilla aluehallintovirasto havaitsi merkittäviä viiveitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeviin muistutuksiin annetuissa vastauksissa. Muistutusvastaukset eivät myöskään ole olleet kaikilta osin asianmukaisia tai riittäviä. Asian selvittämiseksi aluehallintovirasto pyysi molemmilta hyvinvointialueilta selvitystä muistutusten käsittelyistä.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella sosiaalihuollon ja terveydenhuollon muistutusten vastausajoissa eroja
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen antamasta selvityksestä käy ilmi, että parhaimmillaankin sosiaalihuollossa vain runsas puolet muistutusvastauksista on valmistunut kuukauden sisällä. Esimerkiksi elokuussa 2024 vain 28 % vastauksista asiakkaiden tekemiin muistutuksiin valmistui kuukauden sisällä. Sosiaalihuollon muistutuksiin vastaaminen kesti pisimillään neljä kuukautta.
Saadun selvityksen mukaan terveydenhuollon puolella tilanne vaihtelee Varsinais-Suomessa eri palvelualueiden välillä. Viiveet vastauksissa ovat kuitenkin yleisesti lyhyempiä kuin sosiaalihuollossa. Esimerkiksi elokuussa 2024 valmistuneista terveydenhuollon muistutusvastauksista parhaimmillaan 83 % valmistui kuukauden sisällä.
Satakunnan hyvinvointialueella puutteita niin sosiaalihuollon kuin terveydenhuollon muistutusten vastausajoissa
Satakunnan hyvinvointialueen selvityksen mukaan elokuussa 2024 valmistuneista sosiaalihuollon muistutusvastauksista neljäsosa valmistui kuukaudessa. Joka neljännen vastauksen valmistuminen kesti yli kaksi kuukautta.
Satakunnassa terveydenhuollon muistutusvastauksista elokuussa 2024 noin kolmasosa valmistui alle kuukaudessa ja kolmasosa yli yhden, mutta alle kahden kuukauden välillä. Kolmasosa muistutusvastauksista valmistui vasta yli kahden kuukauden kuluttua.
Muistutusten käsittely on osa omavalvontaa
Käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi aluehallintovirasto kiinnittää päätöksillään molempien hyvinvointialueiden huomiota muun muassa siihen, että muistutusten käsittely ja niistä aiheutuneet toimenpiteet tilanteen kehittämiseksi ja korjaamiseksi ovat osa hyvinvointialueen omavalvontaa.
Hyvinvointialueiden omavalvonta on keskeistä sote-palveluiden kehittämisessä, ja epäkohtiin puuttuminen on kaikkien osapuolten etu. Hyvinvointialueiden on varmistettava omavalvonnallaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien lainmukainen hoitaminen.
Oman palvelutuotantonsa valvonnan lisäksi hyvinvointialueen omavalvontaan kuuluu valvoa yksityisiä palveluntuottajia, joilta se hankkii sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjata ja valvoa niiden omavalvontaa.
Lisätietoa
Yhteydenotto sähköpostin ja vaihteen kautta: etunimi.sukunimi(at)avi.fi, puh. 0295 016 000
- sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen
- aluehallintoylilääkäri Susanna Melkas
Finlex
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
Avainsanat
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Kalanviljelylaitokselle väliaikainen oikeus poiketa alimmista vedenkorkeuksista Pohjois-Karjalassa15.9.2025 13:15:00 EEST | Tiedote
Itä-Suomen aluehallintovirasto on antanut kalanviljelylaitokselle väliaikaisen oikeuden poiketa alimmista vedenkorkeuksista Pitkälampi -järvessä Kontiolahdella. Tavoitteena on vähentää kuivuudesta kalanviljelylle aiheutuvia vahinkoja.
Övervakning av sommarjobb: 23 lättföretagare var i ett anställningsförhållande15.9.2025 09:59:54 EEST | Pressmeddelande
Arbetarskyddsmyndigheten inspekterade sommaren 2025 sammanlagt cirka 200 sommarjobb på olika håll i Finland. Inspektionerna gällde bland annat kaféer, kiosker, snabbmatsrestauranger, butiker och bärförsäljningsstånd. Flest brister observerades i ordnandet av företagshälsovård och i arbetsavtalen. Vid inspektionerna övervakades också lättföretagarnas ställning.
Kesätyöpaikkojen valvonta: 23 kevytyrittäjän tapauksessa kyse oli työsuhteesta15.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Työsuojeluviranomainen tarkasti kesällä 2025 yhteensä noin 200 kesätyöpaikkaa eri puolella Suomea. Tarkastusten kohteina oli muun muassa kahviloita, kioskeja, pikaruokaloita, kauppoja ja marjanmyyntikojuja. Eniten puutteita havaittiin työterveyshuollon järjestämisessä ja työsopimuksissa. Tarkastuksilla valvottiin myös kevytyrittäjien asemaa.
Eläinten hyvinvointilaki säätää - koirilla oltava jatkuvasti puhdasta juomavettä11.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Eläinten hyvinvointilain mukaan koirilla pitää olla juomavettä jatkuvasti, ympäri vuoden. Koiran pysyvässä pitopaikassa, esimerkiksi kotipihalla olevassa aitauksessa, on oltava juomavettä koko ajan. Jatkuvan vedensaannin vaatimuksesta voidaan poiketa ainoastaan poikkeuksena erityisissä tilanteissa ammattimaisilla rekikoiratarhoilla pakkassäällä.
Lagen om djurvälfärd - hundar ska alltid ha tillgång till rent dricksvatten11.9.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt lagen om djurvälfärd ska hundar alltid ha tillgång till dricksvatten, oberoende av årstid. I permanenta djurhållningsplatser för hundar, till exempel en inhägnad på gården, ska det hela tiden finnas dricksvatten. Undantag från kravet på att hundar alltid ska ha tillgång till vatten kan endast göras i särskilda situationer på yrkesmässiga draghundsgårdar i samband med köldgrader.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme