Voivatko kestävyys ja kansainvälinen kasvu kulkea käsi kädessä?
Kansainvälinen kestävä yrittäjyys osoittaa, että liiketoiminnalla voi saada aikaan paljon hyvää. Kansainvälistyminen saattaa kuitenkin haastaa yrityksen alkuperäisen mission. S M Feroj Mahmood tarkastelee Vaasan yliopistoon tekemässään kansainvälisen markkinoinnin väitöskirjassa, miten yhteiskunnalliset yritykset mukauttavat liiketoimintamallejaan kansainvälisen kasvun saavuttamiseksi.

Yhteiskunnalliset yritykset asettavat liiketoiminnassaan yhteiskunnalliset ja ympäristölliset tavoitteet etusijalle voiton maksimoinnin sijaan. S M Feroj Mahmood tutkii väitöskirjassaan, miten tämänkaltaiset yritykset voivat muokata liiketoimintamallejaan kansainvälisen laajentumisen mahdollistamiseksi menettämättä sitoutumistaan kestävyyteen.
– Kasvaakseen kansainvälisesti yhteiskunnallisten yritysten täytyy ymmärtää syvällisesti paikallisia markkinoita, mukauttaa jakelutapojaan ja luoda vahvoja kumppanuuksia. Kulttuuriset erot ja geopoliittiset jännitteet tekevät kansainvälistymisestä monimutkaista, kertoo Vaasan yliopistossa 11. joulukuuta väittelevä Mahmood.
Tutkimus tarjoaa käytännön ohjeita päätöksentekijöille, sijoittajille ja alan toimijoille kestävän kansainvälisen liiketoiminnan edistämiseksi. Näkökulmia on kerätty haastattelemalla johtajia neljästä kansainvälisesti toimivasta suomalaisesta yhteiskunnallisesta yrityksestä.
– Yksi yrityksistä tekee yhteistyötä naisartesaanien kanssa Kenian, Ghanan ja Tansanian maaseudulla. Yhteistyön tuloksena syntyy käsintehtyjä koreja, laukkuja ja sisustusesineitä. Näitä tuotteita viedään Pohjoismaihin, Yhdysvaltoihin, Sveitsiin, Saksaan, Australiaan, Japaniin ja moniin muihin maihin ympäri maailmaa. Hanke tukee paikallisia yhteisöjä tarjoamalla vakautta työllisyyteen ja tuloihin sekä edistäen naisten voimaannuttamista ja hyvinvointia, Mahmood kertoo.
Tasapaino kestävyyden ja kannattavuuden välillä
Vaikka yhteiskunnallisten yritysten päätavoitteena on hyödyttää yhteiskuntaa, niiden täytyy myös tuottaa riittävästi voittoa toimintansa ylläpitämiseksi. Mukauttamalla liiketoimintamalliaan kansainvälistymistä varten yhteiskunnalliset yritykset voivatkin kasvattaa yhteiskunnallista vaikutustaan silti säilyttäen taloudelliset edellytyksensä.
– Ennen tutkimuksen aloittamista pohdin yhteiskunnallisten yritysten luonnetta ja kyseenalaistin oletuksen, että ne toimisivat voittoa tuottamatta. Huomasin, että vaikka niiden ensisijainen painopiste on yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, kannattavuus on välttämätöntä liiketoiminnan ylläpitämiseksi. Kansainvälisten yhteiskunnallisten yritysten menestys piilee niiden kyvyssä sopeutua menettämättä ydinarvojaan, Mahmood sanoo.
Väitöskirja yhdistää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen 134 tieteellisestä artikkelista ja bibliometrisen analyysin 60 426 viittauksesta Web of Science -tietokannasta (WOS). Lisäksi Mahmood toteutti 14 syvähaastattelua, joihin osallistui perustajia, toimitusjohtajia ja talousjohtajia neljästä suomalaisesta yhteiskunnallisesta yrityksestä. Haastattelut tarjosivat empiiristä näyttöä siitä, miten liiketoimintamallit kehittyvät kansainvälistymisen aikana.
Väitöstilaisuus
MBA S M Feroj Mahmoodin väitöstutkimus “Essays on Extant Knowledge in International Sustainable Entrepreneurship and Internationalization of Social Ventures” tarkastetaan keskiviikkona 11.12.2024 klo 12 Vaasan yliopiston Nissi-auditoriossa.
Väitöstilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteyden kautta:
https://uwasa.zoom.us/j/66959303009?pwd=Xc1yXEI6qKU5adKL5WWgl8DyMSMI8a.1
(salasana: 340134)
Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Antonella Zucchella (University of Pavia) ja kustoksena professori Peter Gabrielsson.
Väitöskirja
S M Feroj Mahmood (2024) Essays on Extant Knowledge in International Sustainable Entrepreneurship and Internationalization of Social Ventures. Doctoral dissertation. University of Vaasa.
Lisätiedot
S M Feroj Mahmood, +358 44 230 2147, s.mahmood@uwasa.fi
S M Feroj Mahmood on syntynyt vuonna 1986 Dhakassa Bangladeshissa. Hän on suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon Dhakan yliopistossa vuonna 2010 ja työskentelee tällä hetkellä tohtorikoulutettavana Vaasan yliopistossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S M Feroj Mahmood, +358 44 230 2147, s.mahmood@uwasa.fi
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Puutteellinen uni ei saisi olla tabu työpaikoilla – uusi tutkimus antaa työkaluja unen huomioimiseen johtamisessa1.4.2025 09:26:11 EEST | Tiedote
Puutteellisesta unesta johtuva väsymys on yleinen ja kasvava ongelma työikäisten keskuudessa, mutta univajetta ei usein uskalleta ottaa työelämässä puheeksi. Työpaikoilla tulisikin paitsi luoda avoimempi keskustelukulttuuri unen suhteen, myös kehittää yhdessä keinoja väsymyksen tuomista haasteista selviytymiseen, esittää Jenni Tuomilehto Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa.
Tekoälystä tehokas apu yritysten raportoinnin tutkimiseen31.3.2025 09:35:48 EEST | Tiedote
Koneoppimismenetelmät mahdollistavat yritysraporttien suuren datamäärän tehokkaan louhinnan. Essi Nousiainen esittää Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa, kuinka hänen muodostamillaan uusilla koneoppimispohjaisilla menetelmillä voidaan tutkia yritysten raportointia liittyen muun muassa vastuullisuuteen, innovatiivisuuteen sekä lohkoketjuihin.
Yhteishaku houkutteli ennätysmäärän hakijoita Vaasan yliopistoon25.3.2025 17:34:00 EET | Tiedote
Vaasan yliopistoon tuli tänään 25. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 10 689 hakemusta, mikä kertoo kasvavasta kiinnostuksesta yliopiston koulutustarjontaa kohtaan. Sekä kandidaatti- että maisteriohjelmien suosio jatkoi kasvuaan.
Muna vai kana -ongelman ylittäminen – uusia näkökulmia digitaalisten alustaliiketoimintamallien piileviin haasteisiin24.3.2025 09:41:49 EET | Tiedote
Osa maailman arvokkaimmista yrityksistä on saavuttanut menestyksensä digitaalisten alustojen avulla. Miksi monet muut yritykset kuitenkin epäonnistuvat yrittäessään seurata näiden yritysten jalanjälkiä? Vaasan yliopiston strategisen johtamisen väitöskirjassaan Khaled Abed Alghani kokoaa yhteen alustaliiketoiminnan palapelistä puuttuvia palasia.
Apulaisprofessori Henna Syrjälä palkittiin Vaasan yliopiston Vuoden tiedeviestijänä20.3.2025 12:38:22 EET | Tiedote
Vaasan yliopisto on nimennyt markkinoinnin apulaisprofessorin Henna Syrjälän yliopiston Vuoden tiedeviestijäksi. Tämän lisäksi Vaasan yliopisto antoi kaksi kunniamainintaa hyvästä tiedeviestinnästä julkisjohtamisen emeritusprofessorille Ari Salmiselle ja energiatekniikan professorille Maciej Mikulskille. Palkinnot jaettiin Vaasan yliopiston järjestämässä Research Exhibition on Energy -tiedenäyttelyssä keskiviikkona 19. maaliskuuta. Tapahtuma oli osa Vaasassa järjestettävää EnergyWeekiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme