Kreate Group Oyj

Kreate Skanskan kumppaniksi rakentamaan Koskelan varikkoa – toteutusvaiheen sopimuksen arvo lähes 58 miljoonaa euroa

Jaa

Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa hankkeen rata- ja sähköratatyöt, vaihteiden ohjausjärjestelmän sekä kiertotalouden ratkaisut. Koskelan varikko on Kreaten ensimmäinen raitiotiehanke, mikä vahvistaa yhtiön tavoitetta kasvattaa raideympäristössä tehtävän liiketoiminnan osuutta kokonaisliikevaihdosta.

Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa lähes 58 miljoonan euron arvoisen toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Havainnekuva Koskelan uudesta varikosta. Kuva: Arkkitehtityöhuone APRT
Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa lähes 58 miljoonan euron arvoisen toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Havainnekuva Koskelan uudesta varikosta. Arkkitehtityöhuone APRT

Kilpailutus- ja kehitysvaiheessa hyvin sujunut yhteistyö saa jatkoa, kun Kreate allekirjoitti Koskelan varikkohankkeen päätoteuttaja Skanskan kanssa 58 miljoonan euron arvoisen toteutusvaiheen sopimuksen. Kumppanuus rata- ja sähköratarakentamisen sekä kiertotalouden osalta jatkuu suunnitellusti.

– Rakennamme reippaat 5 300 raidemetriä ja 50 vaihdetta rakennekerroksineen paalulaatasta ylöspäin. Lisäksi hankimme varikolle tarvittavat laitteet, kuten pyöräsorvin, pyörien mittalaitteen sekä upotettavat vaununostimet raitiovaunujen huoltoa varten. Urakkaan kuuluu myös tietoliikenneverkon laitteiden hankintaa ja asentamista. Meidän osaava ja innostunut porukkamme odottaa jo sormet syyhyten rakentamisvaiheen käynnistymistä, kertoo Kreaten urakkaosuuden työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen.

Kreaten osuus Koskelan varikkohankkeen sähköradan rakentamisesta on merkittävä. Se pitää sisällään ajolankajärjestelmän rakentamisen koko varikon alueella, tasasähkökojeiston toteuttamisen varikon ja linjan sähkönsyöttöön, ratasähkön syöttö- ja paluuvirtakaapeloinnit sekä ratajohdonohjausjärjestelmän toteuttamisen.

– Koskelan varikkohanke nousee sähköratarakentamisen ykköskohteeksemme, sillä se on ensimmäinen näin laaja ja kokonaisvaltainen sähkörataurakka Kreaten historiassa. Valintamme laajentua sähkörata- ja turvalaitepuolelle sekä vahvistaa tätä osaamista määrätietoisesti on osoittautunut oikeaksi, linjaa Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström.

Rakentaminen käynnistyy purkutöillä – materiaalit hyötykäyttöön

Hankkeelle on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, joiden saavuttamista myös Kreate omalta osaltaan edesauttaa. Allianssiurakassa on asetettu ympäristötavoitteet Kreaten urakkaan kuuluvan kiertotalouden lisäksi hiilipäästöille, energiaratkaisuille ja ympäristösertifioinnille. Yksi kestävää kehitystä edistävä osa-alue on kierrätysmateriaalien ja purkujätteen hyötykäyttö. Kreaten kiertotalouskokonaisuus sisältää myös vanhan Koskelan varikon purkutyöt, joten vaikutusmahdollisuudet ovat korkealla.

– Aloitamme purkutyöt heti tammikuussa, ja tavoitteenamme on hyödyntää purkumateriaalit mahdollisimman laajasti hankkeella. Murskaamme esimerkiksi betonin paikan päällä ja käytämme sen rakennekerroksissa sekä toimitamme teräkset uusiokäyttöön, Aaltonen luettelee.

Purku- ja rakennustyöt alkavat tehokkaasti ja töitä tehdään kokonaisaikataulun mukaisesti lohkoittain.

– Meillä on paljon tekemistä, mutta meillä on omat selkeät raot, joissa teemme työt, ja ne etenevät lohkoittain rungon rakentamisen kanssa. Ei aikaakaan, kun pääsemme täyttö- ja putkitustöihin sekä rakentamaan rataa päälle, Aaltonen tuumaa.

Koskelan uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.

Raideosaaminen avaa ovia muulle liiketoiminnalle

Kreate linjasi keväällä uudessa strategiassaan yhdeksi kasvusuunnakseen raideympäristössä tehtävät työt, jotka sisältävät ratarakentamisen lisäksi muun muassa pohjarakentamista, siltoja, väyliä sekä asemainfraa.

– Rata- ja raideliiketoimintamme strateginen kasvattaminen ja henkilöstömme kehittäminen ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti. Vahva osaaminen mahdollistaa myös laajemman raideympäristöliiketoiminnan kasvattamisen. Vihreän siirtymän myötä rata- ja raiderakentamisen tulevaisuus näyttää valoisalta. Olemme ehdottomasti oikealla raiteella, kuvailee ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen Kreatelta.

Koskelan varikon allianssiurakka kehitysvaiheineen on Kreatelle merkittävä kokonaisuus, joka kasvattaa yhtiön kilpailukykyä myös tulevaisuuden rata- ja raitiotiehankkeissa. Kulman takana odottaa myös toinen merkittävä raitiotiehanke, Vantaan ratikka, jonka itäosan toteuttajaksi valittiin Kreaten ja GRK Suomen ryhmittymä. Vantaan ratikan itäosan hankkeessa on parhaillaan käynnissä kehitysvaihe, ja toteutusvaiheen arvioidaan alkavan keväällä 2025.

Kreate kirjaa Koskelan varikkohankkeen urakan vuoden 2024 viimeisen neljänneksen tilauskantaansa.

Koskelan varikko pähkinänkuoressa:

  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy solmi elokuussa 2023 sopimuksen Koskelan varikkohankkeen kehitysvaiheesta Akseli-ryhmittymän kanssa. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin maanantaina 2.12.2024.
  • Akseli-allianssiryhmittymään kuuluvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne, päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
  • Kreate jatkaa kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
  • Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -sertifiointia, mikä tukee hankkeen kestävän kehityksen tavoitteita.
  • Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa. Kreaten sopimuksen arvo on 58 miljoonaa euroa.
  • Koskelan varikon rakentaminen alkaa tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella. Uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Porvoon historiallinen silta uudistui etuajassa – Kreate rakensi puolet sillasta erikoisvalmistellulta lautalta käsin19.12.2025 13:00:33 EET | Tiedote

Porvoossa vuosisatoja palvellut siltayhteys jatkuu uudessa muodossa, kun Kreate uusi historiallisen Vanhan kaupungin sillan. Teknisesti haastava kohde yhdistää eri materiaalit ja rakentamisen lajit, ja hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä muun muassa Porvoon museon ja arkeologien kanssa. Työskenteleminen erikoisvalmisteiselta lautalta käsin nopeutti toteutusta, joten uusi silta pääsi palvelemaan kaupunkilaisia ja matkailijoita lähes puoli vuotta suunniteltua aiemmin.

Kreaten loppuvuosi jatkuu vahvana: noin 40 miljoonan euron urakka Helsinki–Riihimäki-hankkeelta tilauskantaan18.12.2025 11:42:48 EET | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 40 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Järvenpään Purolan ja Tuusulan Nuppulinnan välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kuudelle aikaisemmalle, joita Kreate on rakentanut Keravan ja Järvenpään välisellä rataosuudella. Uudessa urakassa on rata- ja sähköratatöiden lisäksi vaativia kalliolouhintoja. Kreaten Helsinki–Riihimäki-hankkeelta voitettujen urakoiden yhteisarvo nousee jo lähes 100 miljoonaan euroon.

Kirjalansalmen sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa – näin mestariteos toteutettiin12.12.2025 11:41:52 EET | Tiedote

Marraskuussa liikenteelle avattu Kirjalansalmen vinoköysisilta ei ole ainoastaan näyttävä. Sen yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Kaikki työvaiheet kuormien hallinnasta köysien jännitykseen vaativat äärimmäistä tarkkuutta suunnittelusta toteutukseen. Poikkeuksellinen silta onkin tarjonnut Kreatelle sekä muille maan johtaville silta-asiantuntijoille ainutlaatuisen näköalapaikan.

Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea10.12.2025 08:30:38 EET | Tiedote

Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.

Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote

Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye