Hoidon jatkuvuusmalli Haukiputaan sosiaali- ja terveyskeskuksessa
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta ja saatavuutta perusterveydenhuollossa. Hoidon jatkuvuutta on edistetty Haukiputaan sosiaali- ja terveyskeskuksessa nimeämällä alueen asukkaille omalääkärit syksyllä 2024.

Kehittämistyön kohderyhmänä ovat etenkin paljon palveluja tarvitsevat potilaat, monisairaat ja ikäihmiset. Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton myötä potilaiden palvelukanavat eivät muutu, vaan yhteydenotto sosiaali- ja terveyskeskukseen tapahtuu entiseen tapaan puhelimen ja digitaalisten palvelujen kautta.
Omalääkärien nimeäminen Haukiputaan sosiaali- ja terveyskeskuksessa
Omalääkäreitä nimettäessä mahdolliset aikaisemmat pitkäaikaiset hoitosuhteet on pyritty pitämään voimassa. Jokaisella lääkärillä on työparinaan sairaanhoitaja. Työpareille on järjestetty yhteistä aikaa, jolloin hoitaja voi konsultoida lääkäriä potilaan asioista. Yhteisvastaanotot ovat myös mahdollisia.
Hoidon jatkuvuusmalli koskee vain kiireetöntä hoitoa, kuten oireajat, perussairauksien määräaikaiskontrollit tai jos potilaan voinnissa tapahtuu muutoksia. Kiireellisessä vastaanottotyössä kiirevastaanotolla potilaan ja ammattilaisen välistä hoidon jatkuvuutta ei pystytä aina huomioimaan, vaan siinä hoito tapahtuu jatkossakin potilaskohtaisesti oikean ammattilaisen toimesta.
Hoidon tarpeen arvion kautta potilas ohjautuu oikealle ammattilaiselle
Potilaan ottaessa yhteyttä sosiaali- ja terveyskeskukseen sairaanhoitaja tekee huolellisen hoidon tarpeen arvioinnin. Hoidon tarpeen arvioinnissa selvitetään yhteydenoton syy, sairauden oireet ja niiden vaikeusaste sekä hoidon kiireellisyys. Hoidon tarpeen arviointi on tärkeä vaihe hoitoketjussa ja se käynnistää hoitoprosessin jo ensikontaktissa.
Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella suunnitellaan potilaalle tarvittava hoito ja palvelut. Tarvittava hoito voi olla esimerkiksi ohjaus oireiden hoitoon kotona tai vastaanottokäynti, konsultaatio tai ajanvaraus tarvetta vastaavalle ammattilaiselle. Jos hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen päädytään varaamaan kiireetön aika lääkärille tai hoitajalle, pyritään se ensisijaisesti järjestämään omalle lääkärille tai omalle hoitajalle. Tämä pyritään huomioimaan etenkin hoidon jatkuvuudesta eniten hyötyvien potilaiden kohdalla.
Pyrimme kiinnittämään huomiota koko väestön hoidon jatkuvuuteen ja kehittämään ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytäntöjä hoidon jatkuvuus huomioiden. Tavoitteena on myös tiivistää kuntoutus-, mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluiden sekä terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden yhteistyötä sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Uusilla toimintamalleilla tavoitellaan sujuvampaa moniammatillista yhteistyötä, tiimityön hyötyjä ja parempaa diagnostiikan ja hoidon koordinaatiota.
Lisätietoja Suomen kestävän kasvun ohjelmasta
RRP2-hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman jatkumoa, jolla pyritään tukemaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Suomen kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi JärvinenProjektipäällikkö / RRP2-hanke
Puh:050 3080720Essi.Jarvinen@pohde.fiPäivi HarjuPalvelualuejohtaja, vastaanotto ja infektioiden torjunta, terveyden ja sairaanhoidon palvelut, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Puh:044 703 6422paivi.harju@pohde.fiKuvat
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme