Maanantai, tiistai ja keskiviikko ovat terveellisen ruoan ykköspäivät – Hampurilainen maistuu silloinkin
Foodoran tilatuimmat annokset ovat pizzat ja hampurilaiset, mutta tilastoissa näkyy mielenkiintoisia havaintoja viikon alkupuolelta: osa kuluttajista suosii terveellisempää ruokaa keskiviikkoon saakka, kun taas toisille maistuu herkullinen pikaruoka.

Foodora tarkasteli dataansa selvittääkseen, millaista kulutuskäyttäytymistä on havaittavissa maanantaista sunnuntaihin. Viikonloppuisin kuluttajat tilaavat erityisesti comfort food -annoksia, kuten pizzaa ja kebabia, mutta viikon alkupuolella halutaan monipuolisuutta ja terveellisempiä vaihtoehtoja.
Maanantaista keskiviikkoon on havaittavissa selkeä piikki salaattien, keittojen, sushien ja bowlien suosion kasvussa. Yllättäen myös pikaruokaravintoloiden hampurilaiset ovat erityisen suosittuja maanantaista keskiviikkoon.
– Tämä on mielenkiintoinen havainto. Se voi kertoa kuluttajien terveystietoisuudesta ja halusta syödä arkisin kevyemmin, mutta samalla myös siitä, että pikaruoka voi olla houkutteleva ja edullinen vaihtoehto. Aiemman datamme perusteella hampurilaisia syövät erityisesti miehet, kun taas naiset suosivat useammin terveellisempiä vaihtoehtoja, kertoo Foodoran toimitusjohtaja Einar Toivonen.
Myös jäätelö on suosionsa huipulla maanantaista keskiviikkoon, usein hampurilaisaterian lisukkeena.
Torstaista eteenpäin herkutellaan
Torstaina alkaa herkuttelun aika. Pizzat ja kebabit nousevat suosioon ja ovat viikonloppuisin tilatuimpien ruokien joukossa, vaikka hampurilaisetkin pitävät pintansa kärkikahinoissa edelleen.
– Hampurilainen on ehdoton klassikko, joka pizzan ohella maistuu lähes kaikille. Pizzassa tilauspiikki on erityisesti lauantaina, eikä suinkaan perjantaina. Kebabia syödään taas eniten sunnuntaisin, kertoo Toivonen.
Vaikka tilastoista voi havaita selkeitä trendejä, on tärkeää muistaa, että ihmisten ruokailutottumukset vaihtelevat suuresti. Jokaisella on omat suosikkinsa ja tapansa syödä.
Ravintola-annoksia tilataan erityisesti ennen joulua sekä uudenvuoden aikaan. Ruokaa on helppo tilata nopeasti kotiin, kun jouluvalmistelut vievät aikaa. Joulu sen sijaan on usein hiljaista aikaa, kun kuluttajat siirtyvät syömään joulupöytien ääreen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat

Tietoa julkaisijasta
foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. foodora toimii kuudessa maassa Euroopassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. foodora haluaa mahdollistaa kaikille enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa; asiakkaille, yrityksille ja läheteille. foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Pikakuljetuspalvelut muuttivat kuluttajien arjen18.6.2025 11:36:15 EEST | Tiedote
Kuljetuspalvelut ovat mullistaneet suomalaisten kulutuskäyttäytymisen. Ruokaa ja päivittäistavaroita tilataan yhä enemmän kotiin. Kymmenen vuotta Suomessa toimineella foodoralla on suomalaiset juuret.
Karkkitilauksissa korostuu edullisuus – näitä hittimakeisia tilataan nyt foodorasta8.5.2025 08:44:41 EEST | Tiedote
Foodora on koonnut yhteenvedon suomalaisten suosikkimakeisista, joita tilataan eniten foodoran kautta Alepa- ja Sale-myymälöistä. Kuluttajille maistuvat erityisesti Coop- ja Xtra-merkkien tuotteet. Somehitti komeilee listan kirkkaana ykkösenä.
140 rekkalastillista – Näin paljon suomalaiset ovat syöneet kebabia 10 vuodessa25.4.2025 10:40:58 EEST | Tiedote
Foodora täyttää tänä vuonna 10 vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi selvitettiin kuinka paljon suomalaiset ovat kuluttaneet kebabia tuona aikana.
foodora haluaa edistää toimialan hinnoittelun läpinäkyvyyttä7.4.2025 15:50:51 EEST | Tiedote
foodora haluaa sitoutua yhä vahvemmin hinnoittelun läpinäkyvyyteen. Tästä syystä uusia parannuksia on jo otettu käyttöön foodoran sovelluksessa maaliskuun lopussa. Näin asiakkaita voidaan palvella yhä paremmin.
Kampaaja foodoran kautta – 80% suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän kasvavan3.4.2025 11:12:01 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kiinnostuneita pikakuljetuksista. Eniten kysyntää olisi reseptilääkkeille, siivouspalveluillle, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle, kierrätyspalvelulle tai koti-avustajille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme