Keskuskauppakamari: Suomen tulisi ottaa käyttöön B-ajokortin jakeluautopoikkeus pikaisesti
Ruotsin ja Tanskan esimerkkiä seuraten Suomessa tulisi pikaisesti toteuttaa muutos ajokorttisääntelyyn siten, että B-kortilla olisi mahdollista kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 4 250 kg:n vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa ajoneuvoa. Jakeluyritykset ovat jo pitkään esittäneet poikkeuksen käyttöönottoa myös Suomessa, jotta sähköistyminen etenisi myös kevyemmässä jakeluautokannassa.

Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Hanna Kalenojan mukaan muutos vähentäisi jakeluautojen kuljettajapulaa ja parantaisi kuljetusyritysten kilpailukykyä.
”Ennen kaikkea se lisäisi yritysten mahdollisuuksia investoida vähäpäästöiseen jakelukalustoon ja näin vähentäisi kuljetusten päästöjä ja energiankulutusta. Muutos ei aiheuta valtiolle kustannuksia, joten se soveltuisi myös julkisen talouden säästöpaineiden alla nopealla aikataululla toteutettavaksi päästövähennystoimeksi”, Kalenoja sanoo.
B-ajokortin poikkeuksesta on saatu lupaavia tuloksia Ruotsissa, jossa poikkeus tuli käyttöön kesällä. Ruotsissa B-kortilla saa tietyin rajauksin kuljettaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaa massaltaan enimmillään 4 250 kg:n kevytkuorma-autoa hakemalla yrityskohtaisen poikkeusluvan.
”Kokeilu on ollut odotettua suositumpi. Ruotsin liikenneviraston mukaan tähän mennessä poikkeusluvan saaneita yrityksiä on 117. Ajokorttisäädöksestä hyötyvien sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen määrä on kuitenkin huomattavasti tätä suurempi, sillä lupa koskee yritysten kaikkia sähkö- ja kaasuautoja, jotka täyttävät painokriteerit”, Kalenoja sanoo.
Kalenojan mukaan Ruotsin lupaavan esimerkin pitäisi kannustaa Suomeakin toimimaan samoin.
”Nykyinen ajokorttivaatimus hidastaa jakeluautokannan sähköistymistä. Monet yritykset valitsevat kevyeksi tavara-autoksi samasta kantavuusluokasta mieluummin dieselpakettiauton kuin sähkökäyttöisen kevyen kuorma-auton, sillä C-korttia ja ammattipätevyyttä koskevat vaatimukset rajaavat ajoneuvon käyttöä kuljetustehtävissä ja vaikeuttavat kuljettajapulaa”, Kalenoja sanoo.
Ajokorttidirektiivin uudistuksessa niin sanottu massapoikkeus on tulossa EU-laajuiseksi käytännöksi viimeistään vuonna 2027. Kalenojan mukaan tätä ei kannata jäädä odottelemaan, vaan EU:n sallima poikkeus tulisi hyödyntää mahdollisimman ripeästi.
”Ei ole mitään estettä, miksi Suomi ei voisi ottaa tätä poikkeusta käyttöön jo nyt. Se auttaisi jakeluautokantaa sähköistymään nopeammin ja vähentäisi kuljetuksista aiheutuvia päästöjä”, Kalenoja sanoo.
Yhteyshenkilöt
Hanna KalenojaJohtava liikenneasiantuntija
Puh:050 534 4750hanna.kalenoja@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Puoliväliriihestä tärkeitä linjauksia rahoitusmarkkinoiden kehittämiseksi25.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Hallituksen puoliväliriihessä tehdyt linjaukset tukevat yritysten kasvun ja investointien rahoitusta sekä tukevat suomalaisten rahoitusmarkkinoiden kehitystä ja kansainvälistä kilpailukykyä. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että tehdyt linjaukset toteutetaan ripeästi.
Keskuskauppakamari: Puhtaiden investointien verohyvityksen jatko tervetullut kasvun ja ilmaston kannalta24.4.2025 13:40:37 EEST | Tiedote
Hallitus linjasi puoliväliriihessä valmiudesta jatkaa puhtaan siirtymän investointien verohyvitystä, jos EU:n valtiontukipoikkeukset jatkuvat. Nyt verohyvitys on päättymässä vuoden 2025 lopussa. Keskuskauppakamarin mielestä verohyvityksen jatko on tarpeen investointien kotiuttamiseksi ja Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Keskuskauppakamari: Kaivattuja askelia osaamisen ja koulutuksen vahvistamiseen – sävy kuitenkin ristiriitainen24.4.2025 09:33:38 EEST | Tiedote
Hallitus teki puoliväliriihessään useita myönteisiä päätöksiä osaamisen ja koulutuksen kehittämiseksi. Avoimen korkeakoulutuksen laajentaminen tutkintotavoitteiseen jatkuvaan oppimiseen ja maksuttomat opinnot avoimessa korkeakoulussa toisen asteen jälkeen ovat tärkeitä keinoja vastata koulutuskysyntään. Samalla kokonaisuutta hämmentävät korkeakoulutukseen kohdistuvat leikkaukset sekä epäselvä rahoitus uusille aloituspaikoille.
Pääekonomisti: Työttömyyden hyytävä nousu jatkuu – luvut ovat murheellisia, mutta työllisyyskehitys luo toivoa24.4.2025 09:08:58 EEST | Tiedote
Maaliskuun työllisyystilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen. Myönteistä oli työvoiman kasvu, joka tuki työllisyyttä. Samalla työttömyyden huolestuttava nousu kuitenkin jatkui: työttömyysluvut ovat murheellisia.
Keskuskauppakamari: Veronkevennykset kääntävät Suomen suunnan kasvuun23.4.2025 22:44:42 EEST | Tiedote
Yhteisöveron laskeminen 18 prosenttiin sekä työn verotuksen keventäminen ovat hallitukselta erinomainen, kasvua ja Suomen kilpailukykyä tukeva päätös. Päätökset muuttavat verotuksen rakennetta oikeaan, paremmin kasvua synnyttävään suuntaan. Ylimpien tuloluokkien marginaaliverojen reipas pudotus on kauan odotettu toimenpide työn tuottavuuden ja osaamisen kehittämisen kannustamiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme