Oma Häme

Ikäihmisten keskitetystä ensilinjasta on saatu hyviä kokemuksia

Jaa

Keskitetty puhelinasiointi ikäihmisten ensilinjaan on vapauttanut työntekijöiltä aikaa. Asiakkailta on tullut positiivista palautetta.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasohjauksessa lokakuun alussa käyttöönotettu ensilinja on jo vakiinnuttanut paikkansa asiakkaiden käytössä. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana ensilinjaan on tullut soittoja viikoittain noin 350–450, joista osa samasta numerosta. Viikon aikana keskimäärin 50 puhelua jää takaisinsoittoon seuraavalle arkipäivälle. Keskimäärin asiakkaalle soitetaan takaisin viimeistään viiden tunnin päästä ensimmäisestä soitosta. Noin 36 % puheluista on pystytty vastaamaan suoraan sekä loka- että marraskuussa. 

Ensilinjan tarkoituksena on palvella asiakkaita ns. yhdenluukun periaatteella, eli he saavat ratkaisun itseään askarruttaviin kysymyksiin, joko suoraan ensilinjan työntekijältä tai heihin ottaa yhteyttä ammattilainen, jolle ensilinja on yhteydenottopyynnön osoittanut. Yhteydenottojen keskittämisellä on pyritty varmistamaan työrauhaa ja vapauttamaan aikaa muuhun työhön asiakasohjauksen työntekijöille. 7. lokakuuta käyttöön otettu keskitetty puhelinnumero korvasi aiemmat seutukohtaiset numerot.   

– Asiakkailta on jo tullut paljon positiivista palautetta siitä, että on yksi numero, johon soittaa. Samalla palveluohjaajilla on vapautunut aikaa muuhun työhön, kun puhelut on keskitetty, sanoo ensilinjan lähijohtaja Peija Heikkinen.  

Toimintaa kehitetään edelleen  

Oma Häme kehittää edelleen ensilinjan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi saadun palautteen ja tiedon pohjalta. Ohjaamisen ja neuvonnan sujuvoittamiseksi kerätään muun muassa tietoa alueen eri toimijoista. Kanta-Hämeessä on vielä paljon erilaisia toimintamalleja eri alueilla, jotka vaativat yhdenmukaistamista. Talven aikana ikäihmisten keskitetty asiakasohjas ottaa käyttöön myös chat-palvelun, jonka käyttöönotosta tiedotetaan erikseen.  

Ikäihmisten yhteinen asiakasohjauksen ja neuvonnan puhelinnumero on 03 629 6620. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15. Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollista ottaa yhteyttä puhelimitse, esimerkiksi puhe- tai kuulovamman vuoksi, hän voi lähettää tekstiviestin numeroon 040 629 6202. Tekstiviestitse voi ilmoittaa myös tulkkauksen tarpeesta.  

Palveluaikojen ulkopuolella sekä ruuhkatilanteissa puhelut ohjautuvat takaisinsoittojärjestelmään, josta asiakkaalle soitetaan takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yhteyttä voi siis ottaa itselle sopivana ajankohtana. Myös joulunpyhinä ensilinjaan voi jättää takaisinsoittopyyntöjä, vaikka asiakaspalvelu ei ole avoinna.  

Sähköpostitse ensilinjan tavoittaa osoitteesta ensilinja.ikaihmiset@omahame.fi    

Ikäihmisten ensilinjasta saa tietoa muun muassa seuraavista asioista:    

•    ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen  

•    varhaisen tuen palvelut, esimerkiksi asiakkaan ohjaaminen kolmannen sektorin (mm. yhdistykset) toimintaan mukaan 

•    kotiin saatavat tukipalvelut  

•    kotihoito  

•    asumisen palvelut  

•    omaishoito  

Keskitetyssä asiakasohjauksessa palvelee ikäihmisten palveluohjaajia, joilla on vankka osaaminen alueen ikäihmisten palveluista ja kyky tehdä alustavaa arviointia ikäihmisten tuen ja palveluiden tarpeesta. Tarvittaessa palveluohjaajat varaavat jatkoajan laajemman palvelutarpeen arvioinnin tekemiseksi.    

Oma Hämeessä on käynnissä suurempi muutos, jossa eri palvelujen puhelinpalveluita kehitetään asiakasystävällisemmiksi vähentämällä paikkakuntakohtaisia puhelinnumeroita ja korvaamalla niitä keskitetyillä puhelinnumeroilla. Kaikki Ensilinjapalvelut ovat nähtävissä ajantasaisina osoitteessa: Neuvonta ja ohjaus - Oma Häme  

null

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Aluehallitus hyväksyi vuoden 2024 tilinpäätöksen1.4.2025 15:17:34 EEST | Uutinen

Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli hyvinvointialueen vuoden 2024 tilinpäätöstä. Oma Hämeen tilinpäätös vuodelle 2024 osoittaa, että hyvinvointialue on saanut käännettyä talouskehityksensä kohti parempaa haasteellisista olosuhteista ja valtion rahoitusjärjestelmän ongelmista huolimatta. Alijäämä vuoden 2024 tilinpäätöksessä on 47,1 miljoonaa euroa, mikä on 11,4 miljoonaa euroa vähemmän kuin tammikuun tilinpäätösennusteessa. Alijäämän pienenemiseen vaikuttivat muun muassa tietyt kertaluontoiset erät, luottotappioiden pienentyminen sekä kunnilta saadut vuokrapalautukset. Aluehallitus saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmisteluun ja esittää aluevaltuustolle, että tilikauden tulos siirretään taseen edellisten tilikausien alijäämätilille. Aluevaltuusto vahvistaa tilinpäätöksen kokouksessaan toukokuun lopulla. Lisäksi aluehallitus merkitsi tiedoksi talouden tasapainottamisohjelmien 1 ja 2 tilanteen ja toimittaa ne tiedoksi aluevaltuustolle. Vuonna 2024 ei toteutunut yh

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye