Kuluttajatutkimus: Heräteostoksia tehdään aiempaa enemmän – nuorten aikuisten perintätapaukset kasvaneet kiihtyvällä tahdilla
Luotonhallintayhtiö Intrumin tutkimukset paljastavat huolestuttavia ilmiöitä nuorten maksu- ja ostokäyttäytymisessä. Yhtiön tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti kertoo nuorten tekevän aiempaa enemmän heräteostoksia ja olevan erityisen alttiita somemainonnalle. Perintätietoon pohjautuvan analyysin perusteella nuorten aikuisten velkaantuminen on kasvanut kiihtyvällä tahdilla jo useana vuonna peräkkäin.

Nuorista aikuisista puolet (50 prosenttia) kertoo tekevänsä nyt enemmän heräteostoksia verkossa kuin kaksi vuotta sitten ja 39 prosenttia ostaa enemmän kuin mihin heillä olisi varaa, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kaikissa ikäryhmissä heräteostoksia verkossa tekee aiempaa enemmän 31 prosenttia ja yli varojensa verkko-ostoksia tekee 26 prosenttia kuluttajista. Suomalaisista kuluttajista 39 prosenttia on tehnyt heräteostoksia nähtyään tuotteen tai palvelun mainoksen sosiaalisessa mediassa. Huolestuttavaa on, että 18-27-vuotiaiden vastaajien, eli Z-sukupolven ikäryhmässä luku nousee 60 prosenttiin, mikä on enemmän kuin samassa ikäryhmässä Euroopassa keskimäärin (51 prosenttia). Intrumin perintädatan analyysin mukaan samaan aikaan, kun harkitsemattomien hankintojen määrä on lisääntynyt myös nuorten 18-24-vuotiaiden aikuisten perintään siirtyvien maksujen määrä on kasvanut.
– Harkitsemattomat hankinnat voivat olla yksi syy, miksi nuorten aikuisten perintään siirtyvien maksujen määrä on kasvanut. Hetken mielijohteesta tehdyt ostokset lisäävät riskiä joutua velkakierteeseen, josta voi olla vaikeaa päästä eroon. Luottokauppaa tekeville yrityksille tilanne puolestaan näkyy maksujen viivästymisinä ja kasvavina luottotappioina, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.

Toisaalta koko Euroopan tuloksiin verrattuna suomalaiset tekevät muita vähemmän ostoksia, joihin heillä ei ole varaa. Tämä viittaa siihen, että suomalaisten talousosaaminen on eurooppalaisittain keskimääräistä paremmalla tasolla. Toisaalta Suomessa talous ja erityisesti nuorten aikuisten ostovoima eivät ole kehittyneet samaa tahtia kuin muualla Euroopassa.
Nopean ja helpon ostamisen mahdollistavat digitaaliset teknologiat, kuten verkkokauppa ja sosiaalisen median alustat, vahvistavat harkitsemattomien hankintojen tekemistä. Lisäksi osta nyt, maksa myöhemmin -maksutapojen käyttö voi hämärtää oman maksukyvyn arviointia. Nuoret ovat etevämpiä digitaalisten palvelujen ja alustojen käytössä, jolloin niissä tehtävät hankinnat kohdistuvat väistämättä enemmän nuorempien aikuisten ikäryhmään. Intrumin tutkimus tukee näkemystä, että sosiaalinen media ja verkko-ostaminen ovat kaksi suurinta liialliseen kulutukseen vaikuttavaa tekijää. Statistan mukaan sosiaalisen median mainontaan käytetyn rahan ennustetaan nousevan lähes 220 miljardiin dollariin vuonna 2024. Samaan aikaan ylikuluttaminen näyttää pahenevan.
– Yli neljännes alle 40-vuotiaista suomalaisista kuluttajista sanoo ostavansa verkosta useita tuotteita aikomuksenaan palauttaa ainakin yksi myöhemmin, mikä lisää ympäristön kuormitusta sekä hankaloittaa yritysten kassanhallintaa ja tuo uusia haasteita toimitusketjuun, Lehessaari sanoo ja jatkaa painottaen vastuullisuutta niin ostopäätöksissä kuin luotonhallinnassa.
– Ylivelkaantumisen torjuminen vaatii yhteisiä ponnisteluja. Vaikka kuluttajilla on vastuu oman taloutensa hallinnassa, päättäjät ja yritykset ovat keskeisessä roolissa talousosaamisen vahvistamisessa, vastuullisen mainonnan sekä turvallisten ja läpinäkyvien työkalujen tarjoamisessa ostamiseen ja oman talouden hallintaan. Yhteisillä ponnisteluilla voimme vähentää heräteostosten ja hallitsemattoman luotonoton vaikutuksia sekä luoda oikeudenmukaisemman ja kestävämmän taloudellisen ympäristön.
Tietoja Eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2024
Luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2024 (European Consumer Payment Report 2024) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 4.7.-25.8.2024. Lataa Suomea koskeva raportti ja Euroopan laajuinen raportti. Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 16. marraskuuta.
Lataa European Consumer Payment Report 2024
Lähteet:
OliverWyman: How Gen Z Shops And Pays
Statista: Social Media Advertising - Global | Market Forecast
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta LehessaariIntrum Oy, perintäpalvelujen osastopäällikkö
Puh:+358407360452reetta.lehessaari@intrum.comMediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Tutkimus: Suomalaiset valmiita käyttämään enemmän rahaa vapaa-aikaan – kaikilla ei ole varaa2.12.2025 07:56:00 EET | Tiedote
Kuluttajat selviytyvät aiempaa paremmin välttämättömistä kuluista ja ovat aiempaa valmiimpia käyttämään rahaa luksukseen, elämyksiin ja lomiin, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin vuosittain julkaisema Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuskyselyyn osallistuneista aiempaa useampi arvioi voivansa käyttää rahaa sosiaalisen elämän viettämiseen sekä tuotteisiin ja palveluihin, jotka eivät ole välttämättömyyksiä. Suuntaus lisää toivoa Suomen talouden virkistymisestä ja lupaa hyvää yritysten juhlasesongin myynnille. Taloudellisen hyvinvoinnin vahvistuminen ei kuitenkaan tunnu kaikkien kuluttajien taloudessa ja hyvästä kehityksestä huolimatta monella pienituloisella tilanne voi olla aiempaa heikompi.
Tutkimus: Suomalaisten luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta eriarvoisuus syvenee27.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta taloudellinen eriarvoisuus kasvaa, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kuluttajista 70 prosenttia maksaa nyt laskunsa ajallaan, mikä on suurin osuus vuoden 2019 jälkeen. Kolikon kääntöpuolena maksun myöhästyminen on aiempaa suuremmalla osalla toistuvaa ja syynä on yhä useammalla rahan puute. Vuotta aiemmin maksun viivästyminen oli yleisemmin satunnainen unohdus.
Yritysten ja kuluttajien maksukyky kohentui – maksumuistutuksia silti aiempaa enemmän20.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Intrumin tuoreen Insight-katsauksen mukaan yritysten ja kuluttajien maksukyky on perintäonnistumien perusteella parantunut alkuvuoteen verrattuna. Kuluttajaperinnän onnistumat kohenivat maltillisemmin kuin yritysperinnän, mutta suunta on hyvä ja antaa viitteitä kuluttajien maksukyvyn kohenemisesta, vaikka taloustilanne jatkuukin epävarmana. Intrumin laskunvälityksen tiedoista ilmenee, että maksumuistutusten määrät kääntyivät nousuun alkuvuoteen verrattuna, mutta muistutetuista laskuista aiempaa harvempi siirtyi perintään.
Kuluttajien ja yritysten maksukyky heikkeni – käänne parempaan voi olla luvassa1.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten ja kuluttajien maksukyky heikkeni alkuvuoden aikana, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus. Erityisesti yritysten maksukyky heikkeni roimasti, mistä kertoo myös maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden kasvu vuoden alussa sekä toisella vuosineljänneksellä. Yhtiön laskunvälityspalveluista saatujen tietojen mukaan yhä useampi lasku siirtyi perintään vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Maksuista jouduttiin kuitenkin muistuttamaan hieman aiempaa vähemmän, mikä voi ennakoida positiivista virettä loppuvuoteen.
Yhä useampi velkaantuu asumismaksujen vuoksi ja saa häätöhaasteen27.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore katsaus asumisen maksuvaikeuksista johtuvasta kuluttajien velkaantumisesta. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut vuoden 2021 jälkeen. Asumismaksuista myös muistutetaan aiempaa enemmän, mikä voi puolestaan ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä ja häätöjen määriä. Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

