Santa’s Break -brändistä liikkeellä väärennöksiä: ”Surullista ja imartelevaa”
Joulumakeisista tunnetun brändin tuotteet ehtivät olla kaupoissa noin kuukauden ennen kuin brändin nimi ja kuvitukset väärennettiin. Kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa väärennöksiä, mutta yksi tuote paljastaa plagiaatin sadan prosentin varmuudella.

Joulumakeisista tunnettu kotimainen Santa’s Break -brändi on joutunut plagioinnin kohteeksi. Jälleenmyyjille on kaupiteltu brändin nimellä ja kuvilla varusteltuja tuotteita, joilla ei ole brändin kuvittaja ja toimitusjohtaja Miika Aallon mukaan mitään tekemistä brändin todellisten tuotteiden kanssa.
Asia ilmeni, kun Santa’s Break alkoi saada jälleenmyyjiltä turhautuneita yhteydenottoja eri osoitteista toimitetuista mainosmateriaaleista. Väärennösten varjolla kauppoihin on myyty suklaita ja energiajuomaa. Lisäksi Santa’s Break -brändin nimissä on avattu useita brändin nimeen viittaavia verkkosivuja, jotka on nyt saatu suljettua.
Santa’s Break on tehnyt asiasta rikosilmoituksen ja tiedottanut keskeisimpiä yhteistyökumppaneita. On kuitenkin mahdollista, että väärennöksiä on ehtinyt jo kauppojen hyllyille ympäri Suomea.
Kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa väärennettyjä tuotteita. Aalto kuvailee väärennösten pakkausten olevan todennäköisesti pahvisia ja painojäljeltään heikkolaatuisia. Brändin nimellä myytävät energiajuomat ovat varman päälle väärennöksiä, sillä brändillä ei ole energiajuomia tuotekatalogissaan.
Santa’s Break -tuotemerkki on laajasti suojattu ja se käyttää makeisissaan Orklan ja Brunbergin sertifioituja tuotteita. Väärennösten tuotteiden alkuperä ei ole tiedossa.
”Surullista ja imartelevaa”
Aalto pohtii, voisiko kyseessä olla jonkinlainen plagioinnin Suomen ennätys. Santa’s Break -brändin ensimmäiset tuotteet tulivat kauppoihin marraskuussa ja jo kuukauden sisällä oli liikkeellä brändin nimeä ja kuvituksia luvatta hyödyntäviä väärennöksiä.
Aalto kertoo käyttäneensä brändin kuvitusten ja yleisilmeen hiomiseen todella paljon aikaa. Tarkoitus ei ole ollut jäädä pelkäksi makeisbrändiksi, vaan Santa’s Breakista on muun muassa julkaistu mobiilipeli, joka on ollut omassa kategoriassaan yksi Suomen ladatuimpia.
”Tämä on ollut samaan aikaa surullista ja imartelevaa”, Aalto toteaa. ”Koko jupakka tuli täysin puun takaa ja siitä on koitunut maine- ja taloushaittaa sekä meille että jälleenmyyjille. Samaan aikaan on ihan imartelevaakin, että joku on nähnyt brändissä niin paljon potentiaalia, että sitä on kannattanut alkaa systemaattisesti väärentää.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Juri Kaskela
+358 50 374 2374
juri.kaskela@santasbreak.com
Kuvat
Linkit
Santa’s Break on tarina siitä mitä joulupukki tekee, kun joulupukki ei tee töitä. Haluamme muistuttaa levon tärkeydestä, luonnon kauneudesta, pohjoisesta elämäntavasta sekä joulun taiasta. Santa’s Break:n maailma on kuvitettu kertomus maailman tunnetuimmasta hahmosta. Brändin ydinajatus kiteytyy sloganiin: ”Everybody needs a break” – jokainen tarvitsee hetken hengähdystauon. Vuonna 2024 perustettu brändi myy itse kaikki tuotteensa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Santas Break Company Oy
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme