Työnantaja, nämä asiat muuttuvat vuonna 2025
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Vuosi 2025 tuo työnantajille muutoksia Kelan etuuksiin ja niiden hakemiseen. Myös työnantajien maksuihin tulee muutoksia.
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu korvasi Työnantajan asiointipalvelun joulukuun alussa. Suomi.fi-valtuudet säilyvät samana, mutta kannattaa tarkistaa, ovatko määräaikaiset valtuudet voimassa vielä vuodenvaihteen jälkeen.
Lokakuun 2025 alusta alkaen Kelan tukia ei voi enää hakea eSARA-tiedostoina, joten e-SARA-tiedostojen käyttäjien pitää siirtyä hakemaan etuuksia tulorekisterissä. Tätä varten palkkaohjelma kannattaa pian laittaa kuntoon.
Vuosi 2025 tuo muutoksia myös sairaus- ja osasairauspäivärahaan ja kuntoutusrahaan. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen, jonka mukaan näiden etuuksien laskukaava muuttuu, mikä monessa tapauksessa pienentää myös työnantajille maksettavan etuuden määrää.
Tammikuusta alkaen työterveyshuollon korvausten edellytyksenä oleva työpaikkaselvitys voidaan tehdä myös etänä. Jatkossa myös kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista pitää ilmoittaa korvaushakemukseen toimintatiedot ja kustannukset.
Muutoksia etuuksien hakemiseen
Uusi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu sujuvoittaa asiointia
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu otettiin käyttöön joulukuun alussa. Uusi palvelu korvasi Työnantajan asiointipalvelun. Päiväraha- ja korvauspalvelun kehittäminen jatkuu vuonna 2025. Kevään aikana palveluun tulee myös mahdollisuus lähettää liitteitä.
Lue lisää Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelusta
Tutustu Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun ohjeisiin
Määräaikaiset Suomi.fi-valtuudet täytyy tarkistaa ja tarvittaessa uusia
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalveluun käyvät samat Suomi.fi-valtuudet kuin aiempaan asiointipalveluun. Nyt kannattaa kuitenkin tarkistaa, ovatko määräaikaiset valtuudet vielä voimassa vuodenvaihteen jälkeen.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksien uusimisesta
Tulorekisteri korvaa eSARA-tiedostoilla hakemisen
Ilmoitin.fi-palvelun kautta lähetettävien eSARA-tiedostojen käyttö päättyy vanhenevan tekniikan vuoksi 30.9.2025. Työnantajat, jotka hakevat Kelan etuuksia eSARA-tiedostoina, täytyy siirtyä hakemaan niitä tulorekisterissä. Tähän tarvitaan palkkaohjelma, josta voi lähettää palkkatietojen lisäksi myös poissaolotietoja tulorekisteriin. Palkkaohjelma kannattaa hoitaa nyt kuntoon.
Lue lisää etuuksien hakemisesta tulorekisterissä
Osasairauspäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta voi ensi vuonna hakea tulorekisterissä
Tulorekisterissä voi hakea yhä useampaa Kelan etuutta. Tammikuun alusta alkaen tulorekisterissä voi hakea myös osasairauspäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta. Näihin etuuksiin liittyvät ilmoitukset voi tehdä tulorekisteriin aikaisintaan 1.1.2025. Vuoden 2024 puolella tulorekisterissä tehdyt näiden etuuksien hakemukset eivät välity Kelaan.
Lue lisää näiden etuuksien hakemisesta tulorekisterissä
Muutoksia etuuksiin
Sairauspäivärahojen ja kuntoutusrahan laskukaava muuttuu
Sairaus- ja osasairauspäivärahan ja kuntoutusrahan laskukaava muuttuu 1.1.2025. Muutos pienentää myös työnantaja-asiakkaille maksettavien päivärahojen määrää silloin, kun työntekijän vuositulot ovat suuremmat kuin 28 241 euroa.
Lue lisää laskukaavan muutoksesta
Sairauspäivärahojen ja kuntoutusrahojen ikäraja nousee
Sairauspäivärahan, osasairauspäivärahan ja kuntoutusrahan alaikärajat nousevat 16 vuodesta 18 vuoteen vuoden 2025 alussa. Muutos koskee myös kuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä, osakuntoutusrahaa ja nuoren kuntoutusrahaa.
Lue lisää ikärajojen muutoksesta
Lue myös nuorten ammatilliseen kuntoutukseen tulevista muutoksista
Työpaikkaselvityksen voi tehdä myös etänä – jatkossa kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista ilmoitetaan kustannukset ja toimintatiedot
Tammikuun 2025 alusta alkaen Kela hyväksyy myös etäpalveluna suoritetun työpaikkaselvityksen. Jatkossa myös kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista pitää korvaushakemuksessa ilmoittaa kustannukset ja toimintatiedot.
Lue lisää työterveyshuollon korvauksiin tulevista muutoksista
Työterveyshuollon korvausten uudet laskennalliset enimmäismäärät on vahvistettu
Kela on vahvistanut työterveyshuollon korvausten laskennalliset enimmäismäärät työnantajille vuodelle 2024 ja yrittäjille vuodelle 2025. Nyt vahvistettuja enimmäismääriä käytetään työnantajan tilikauden 2024 korvaushakemusten ratkaisuissa. Yrittäjien uusia enimmäismääriä käytetään, kun korvataan yrittäjille vuonna 2025 syntyneitä työterveyshuollon kustannuksia.
Työterveyshuollon korvauksia kannattaa hakea alkuvuodesta, koska silloin välttää syksyn käsittelyruuhkan.
Lue lisää yrittäjän itselleen järjestämän työterveyshuollon korvauksen määrästä
Lue lisää työnantajan työntekijöilleen järjestämän työterveyshuollon korvauksen määrästä
Muutoksia työnantajan maksuihin
Sairausvakuutusmaksut nousevat
Työnantajan sairausvakuutusmaksu on 1,87 prosenttia vuonna 2025. Maksu on 0,71 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2024.
Lue lisää vuoden 2025 sairausvakuutusmaksuista (stm.fi)
Työeläkevakuutusmaksuihin korotus
Työnantajan keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu vuonna 2025 on 17,38 prosenttia. Vuonna 2020 työeläkevakuutusmaksun tasoa alennettiin koronaepidemian vuoksi poikkeuksellisesti kesken vuotta. Työeläkemaksun alennuksesta syntynyt vaje maksukertymään kompensoidaan korottamalla työnantajan työeläkevakuutusmaksua vuosina 2022─2025. Vuonna 2025 keskimääräinen työnantajan maksu sisältää tilapäisen alennuksen takaisinmaksusta aiheutuvaa korotusta 0,45 prosenttiyksikköä.
Lue lisää vuoden 2025 työeläkevakuutusmaksuista (stm.fi)
Ajankohtaista tietoa työnantajille
Työnantajainfosta ajankohtaista tietoa
Kela julkaisee noin 11 kertaa vuodessa Työnantajainfo-uutiskirjeen. Uutiskirje tarjoaa ajankohtaista tietoa Kelan etuuksista ja palveluista työnantajille ja niiden palveluntuottajille. Uutiskirjeessä on myös ruotsinkielinen osio.
Tilaa Työnantajainfo-uutiskirje
Neuvontaa työnantajille
Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajia puhelimitse ja chatissä. Jos asia ei ole kiireellinen, voi neuvoa kysyä myös suojatulla sähköpostilla.
Työnantajalinja
puh. 020 692 241
ma–pe klo 9–15
Työterveyshuollon korvaukset
puh. 020 634 4907
ma klo 12–16 ja ti–pe klo 9–12
Kansainväliset tilanteet
puh. 020 634 0200
ma–pe klo 10–15
Tekninen tuki
puh. 020 634 7787
ma–pe klo 7–17
Joulun ja uudenvuoden aukioloajat
Kelan asiakaspalvelu on joulun ja uudenvuoden aikaan normaalisti auki arkena. Poikkeuksena on uudenvuodenaatto 31.12., jolloin asiakaspalvelu on auki seuraavasti:
Työnantajalinja klo 9–13
Kansainväliset tilanteet klo 10–13
Tekninen tuki klo 7–13
Asiakaspalvelu on suljettu 24.–26.12.2024 ja 1.1.2025 ja 6.1.2025.
Lue lisää asiakaspalvelusta työnantajille
Mukavaa joulua ja onnea vuoteen 2025!
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin12.5.2025 10:17:47 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme