Den politiska styrningen fastställer målen och riktningen för det förvaltningsöverskridande samarbetet
Gemensamma strukturer på statsrådsnivå stöder inte nödvändigtvis styrningen av förvaltningsöverskridande helheter. Det förvaltningsöverskridande samarbetet förutsätter en egen fungerande styrstruktur för helheten. En enskild minister kan ha stor inverkan på samarbetet över förvaltningsgränserna och på styrningen av förvaltningsöverskridande helheter inom förvaltningen.

För att lösa svåra och komplicerade samhälleliga problem krävs åtgärder av flera olika förvaltningsområden och samarbete för att koordinera åtgärderna. Det förvaltningsöverskridande samarbetet kräver i regel stöd av en anteckning i regeringsprogrammet och politiskt engagemang.
Enligt Statens revisionsverk beaktas det inom statsförvaltningen dock inte alltid tillräckligt att det förvaltningsöverskridande samarbetet också kräver bestående strukturer för att fungera. Revisionsverkets revision visar att en enskild ministers särskilda insats kan främja det förvaltningsöverskridande samarbetet betydligt. Detta gäller i synnerhet om det förekommer problem i samarbetet mellan förvaltningsområdena.
Statsrådets gemensamma strukturer på allmän nivå har inte stött styrningen av de förvaltningsöverskridande helheter som revisionen gällde. Antalet ministerarbetsgrupper är begränsat och de behandlar ofta ett mycket stort antal olika teman. Även om ministerarbetsgruppen skulle ha tillsatts kring en förvaltningsöverskridande helhet stöder den inte nödvändigtvis förvaltningen tillräckligt när det gäller att dra upp strategiska riktlinjer för helheten och främja helhetsmålen.
Statsrådets kansli samordnar inkluderingen av förvaltningen för att fastställa åtgärderna om regeringen beslutar om inkluderingen. Samordningen sker dock ministerievis och inte enligt förvaltningsöverskridande ämneshelheter.
Revisionen gällde de styrmedel och -strukturer som staten tillämpar i förvaltningsöverskridande åtgärdshelheter. Revisionen genomfördes både med hjälp av en allmän, högre nivå granskning av förvaltningen och genom en fallgranskning. Fallgranskningen gällde styrstrukturerna och -förfarandena för stadspolitiken, bekämpningen av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet, främjandet av cirkulär ekonomi samt främjandet av barns och barnfamiljers välbefinnande.
Läs publikationen: Styrning av förvaltningsöverskridande åtgärdshelheter
Nyckelord
Kontakter
Johanna SalmiLedande effektivitetsrevisor
Tel:050 518 7025etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Försörjningsberedskapen kan tryggas även i fortsättningen genom att säkerställa en hållbar och transparent finansieringsbas10.12.2025 06:40:07 EET | Pressmeddelande
Försörjningsberedskapens mål och resurser möts för närvarande inte. Aktörerna inom näringslivet har en betydande roll i upprätthållandet av Finlands nationella försörjningsberedskap. Statsrådet ska säkerställa näringslivets förutsättningar och åtagande att upprätthålla försörjningsberedskapen också i framtiden.
Huoltovarmuus voidaan turvata myös jatkossa varmistamalla rahoituspohjan kestävyys ja läpinäkyvyys10.12.2025 06:40:07 EET | Tiedote
Huoltovarmuuden tavoitteet ja resurssit eivät tällä hetkellä kohtaa. Elinkeinoelämän toimijoilla on Suomen kansallisen huoltovarmuuden ylläpitämisessä merkittävä rooli. Valtioneuvoston on varmistettava elinkeinoelämän edellytykset ja sitoutuminen huoltovarmuuden ylläpitoon myös tulevaisuudessa.
Klimatpolitikens kunskapsunderlag är bristfälligt4.12.2025 06:45:00 EET | Pressmeddelande
De klimatpolitiska planernas kunskapsunderlag har inte varit tillräckligt för ett kostnadseffektivt val av klimatåtgärder och planberedningen stöder inte i tillräcklig utsträckning uppnåendet av målet om kolneutralitet.
Ilmastopolitiikan tietoperusta on puutteellinen4.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Ilmastopolitiikan suunnitelmien tietoperusta ei ole ollut riittävä kustannustehokkaaseen ilmastotoimien valintaan ja suunnitelmien valmistelu ei tue riittävästi hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista.
Polisens tillståndsförvaltning fungerar men kräver en flexiblare resursallokering2.12.2025 06:55:00 EET | Pressmeddelande
Inga kundservice- eller kvalitetsmål har ställts upp för polisens tillståndsförvaltning. Med ett mer centraliserat nätverk och en flexiblare resursallokering kunde tjänsterna inom tillståndsförvaltningen produceras effektivare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum