Poliittinen ohjaus antaa tavoitteet ja suunnan poikkihallinnolliselle yhteistyölle
Valtioneuvostotason yhteiset rakenteet eivät välttämättä tue poikkihallinnollisten kokonaisuuksien ohjaamista. Poikkihallinnollinen yhteistyö edellyttää kokonaisuudelle omaa toimivaa ohjausrakennetta. Yksittäisellä ministerillä voi olla suuri vaikutus hallinnonalarajat ylittävään yhteistyöhön ja poikkihallinnollisten kokonaisuuksien ohjaamiseen hallinnossa.

Vaikeiden ja monimutkaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisu edellyttää usean eri hallinnonalan toimenpiteitä ja yhteistyötä niiden koordinoimiseksi. Poikkihallinnollinen yhteistyö vaatii pääsääntöisesti tuekseen hallitusohjelmakirjauksen ja poliittista sitoutumista.
Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) mukaan valtionhallinnossa ei aina kuitenkaan riittävästi huomioida sitä, että poikkihallinnollinen yhteistyö vaatii toimiakseen myös pysyväisluonteisia rakenteita. VTV:n tarkastuksesta käy ilmi, että yksittäisen ministerin erityinen panostus voi merkittävästi edistää poikkihallinnollisen yhteistyön toteutumista. Erityisesti näin on silloin, jos hallinnonalojen välisessä yhteistyössä on ongelmia.
Valtioneuvoston yhteiset yleisen tason rakenteet eivät ole tukeneet tarkastettujen poikkihallinnollisten kokonaisuuksien ohjaamista. Ministerityöryhmiä on rajattu määrä ja niiden aihepiiri on usein varsin laaja. Vaikka ministerityöryhmä olisi perustettu yhden poikkihallinnollisen kokonaisuuden ympärille, se ei välttämättä tue riittävästi hallintoa kokonaisuuden strategisessa linjaamisessa ja kokonaistavoitteiden edistämisessä.
Valtioneuvoston kanslia koordinoi hallinnon osallistamista toimenpiteiden määrittelyssä, jos hallitus päättää osallistamisesta. Koordinointi kuitenkin tapahtuu ministeriöittäin eikä hallinnonalarajat ylittävien asiakokonaisuuksien mukaan.
Tarkastuksen kohteena olivat ohjauskeinot ja -rakenteet, joita valtiolla on käytössä poikkihallinnollisissa toimenpidekokonaisuuksissa. Tarkastus toteutettiin sekä hallinnon yleis- ja ylätason tarkasteluna että tapaustarkastuksen avulla. Tapaustarkastuksen kohteina olivat kaupunkipolitiikan, harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan, kiertotalouden edistämisen sekä lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisen ohjausrakenteet ja
-menettelyt.
Tutustu julkaisuun: Poikkihallinnollisten toimenpidekokonaisuuksien ohjaus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna SalmiJohtava tuloksellisuustarkastaja
Puh:050 518 7025etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Försörjningsberedskapen kan tryggas även i fortsättningen genom att säkerställa en hållbar och transparent finansieringsbas10.12.2025 06:40:07 EET | Pressmeddelande
Försörjningsberedskapens mål och resurser möts för närvarande inte. Aktörerna inom näringslivet har en betydande roll i upprätthållandet av Finlands nationella försörjningsberedskap. Statsrådet ska säkerställa näringslivets förutsättningar och åtagande att upprätthålla försörjningsberedskapen också i framtiden.
Huoltovarmuus voidaan turvata myös jatkossa varmistamalla rahoituspohjan kestävyys ja läpinäkyvyys10.12.2025 06:40:07 EET | Tiedote
Huoltovarmuuden tavoitteet ja resurssit eivät tällä hetkellä kohtaa. Elinkeinoelämän toimijoilla on Suomen kansallisen huoltovarmuuden ylläpitämisessä merkittävä rooli. Valtioneuvoston on varmistettava elinkeinoelämän edellytykset ja sitoutuminen huoltovarmuuden ylläpitoon myös tulevaisuudessa.
Klimatpolitikens kunskapsunderlag är bristfälligt4.12.2025 06:45:00 EET | Pressmeddelande
De klimatpolitiska planernas kunskapsunderlag har inte varit tillräckligt för ett kostnadseffektivt val av klimatåtgärder och planberedningen stöder inte i tillräcklig utsträckning uppnåendet av målet om kolneutralitet.
Ilmastopolitiikan tietoperusta on puutteellinen4.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Ilmastopolitiikan suunnitelmien tietoperusta ei ole ollut riittävä kustannustehokkaaseen ilmastotoimien valintaan ja suunnitelmien valmistelu ei tue riittävästi hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista.
Polisens tillståndsförvaltning fungerar men kräver en flexiblare resursallokering2.12.2025 06:55:00 EET | Pressmeddelande
Inga kundservice- eller kvalitetsmål har ställts upp för polisens tillståndsförvaltning. Med ett mer centraliserat nätverk och en flexiblare resursallokering kunde tjänsterna inom tillståndsförvaltningen produceras effektivare.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme