Åsikter om miljökonsekvensbedömningen (MKB) av stålverket som planerats i Ingå begärs
Blastr Green Steel Oy planerar ett stålverk med lågt koldioxidavtryck i Joddböle i Ingå i västra Nyland, samt en tillhörande produktionsanläggning för väte. Till projektet hör också en utvidgning av Ingå hamn. Projektets betydande miljökonsekvenser beskrivs i miljökonsekvensbeskrivningen. Konsekvensbeskrivningen och projektet presenteras vid möten öppna för allmänheten i januari. Utlåtandena och åsikterna ska lämnas in till NTM-centralen i Nyland senast den 31 januari 2025.

Stålindustrin står för cirka 8–9 procent av världens koldioxidutsläpp. Vid Ingå-fabriken är avsikten inte att använda fossila reduktionsmedel på samma sätt som vid traditionell produktion. I processen skulle man använda väte i stället för kol för att reducera järnet och CO2-fri elenergi och förnybara energiformer för energiproduktion i så stor utsträckning som möjligt. I och med den nya processen kan koldioxidutsläppen minskas betydligt jämfört med det traditionella produktionssättet. Målet för Ingå-fabriken för grönt stål är att årligen producera 2,5 miljoner ton stålprodukter, i huvudsak varmvalsade ringar eller rullar. Den nya kajen som planeras möjliggör fartygstrafik till stålverket.
Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (MKB) är ett lagstadgat förfarande där konsekvenserna av stora projekt utreds redan i planeringsskedet. Målet är att identifiera projektets betydande konsekvenser och utifrån bedömningen planera hur de negativa konsekvenserna ska lindras eller elimineras.
Den konsekvensbeskrivning som nu finns till påseende är den projektansvariges utredning om projektets olika genomförandealternativ och deras miljökonsekvenser. Projektansvarig är Blastr Green Steel Oy och konsult är AFRY Finland Oy. Konsekvensbeskrivningen finns till påseende 13.12.2024–31.1.2025. Under den perioden har olika aktörer möjlighet att framföra sina åsikter om projektet och dess miljökonsekvenser. Efter den tid som reserverats för åsikter och utlåtanden utarbetar NTM-centralen i Nyland en motiverad slutsats. Den motiverade slutsatsen är den motiverade slutsats som den NTM-central som fungerar som kontaktmyndighet i projektet fattar. Slutsatsen tar ställning till om de miljökonsekvensbedömningar som gjorts är tillräckliga och projektets betydande konsekvenser. Den motiverade slutsatsen ska senare beaktas i alla tillstånd som gäller projektet under hela dess livscykel.
Deltagande är en central del av MKB-förfarandet. Projektet och resultaten av bedömningen presenteras vid möten öppna för allmänheten i januari. Möten öppna för allmänheten ordnas i Kyrkfjärdens skola på adressen Museivägen 7, 10210 Ingå.
- Tisdagen den 14 januari 2025 kl. 18–20, i första hand på svenska
- Onsdagen den 15 januari 2025 kl. 18–20, i första hand på finska
Blastr Green Steel Oy ordnar den 16 januari 2025 kl. 18 ett evenemang för distansdeltagande i anslutning till MKB-beskrivningen, där man svarar på frågor som framkommit vid mötena öppna för allmänheten.
Konsekvensbeskrivningen och information om dess framläggande finns bland annat på miljöförvaltningens webbplats: www.ymparisto.fi/BlastrvihreaterasYVA och www.miljo.fi/blastrgrontstalMKB. Senare läggs också en länk till webbplatsen till.
Nyckelord
Kontakter
Mer information om MKB-förfarandet ges av:
Överinspektör Niklas Virkkala, tfn 0295 021 340, niklas.virkkala@ely-keskus.fi (anträffbar fram till 20.12 och 30.12 framåt) Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
Bilder

Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Stenhagens tunnel i Helsingfors stängs för trafik under två nätter 12.–14.5. kl. 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (landsväg 100) i Helsingfors stängs för trafik 12.–14.5. kl. 22.00–05.00 för tunneltvätt och underhållsarbete. Trafiken omdirigeras under denna tid till tunnelns alternativa rutt.
Helsingissä Kivihaan tunneli suljetaan liikenteeltä kahdeksi yöksi 12.–14.5. klo 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Kivihaan tunneli Hakamäentiellä (mt 100) suljetaan liikenteeltä 12.–14.5. klo 22.00–05.00 tunnelin pesua ja huoltotöitä varten. Liikenne ohjataan tänä aikana tunnelin varareitille.
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto i Vanda påverkar trafiken på Ring III från och med maj 202530.4.2025 15:03:00 EEST | Pressmeddelande
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto inleds 5.5.2025 och orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Ring III (rv 50) vid Tammisto. Reparationsarbetet slutförs i sin helhet före utgången av september 2025.
Vantaalla Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus vaikuttaa liikenteeseen Kehä III:lla toukokuusta 2025 alkaen30.4.2025 15:03:00 EEST | Tiedote
Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus käynnistyy 5.5.2025 ja aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kehä III:lla (vt 50) Tammiston kohdalla. Korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun 2025 loppuun mennessä.
Grundlig renovering av Jokivarsi bro i Vanda påverkar trafiken på Brännbergavägen (152)29.4.2025 13:11:00 EEST | Pressmeddelande
Renoveringen av Jokivarsi bro som inleds i Vanda i maj medför ändringar i trafikarrangemangen på Brännbergavägen (152) vid Jokivarsi. Broreparationerna slutförs i sin helhet före utgången av september.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum