Hailuodon liikennejärjestelyt normaalin lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä
Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä jääolosuhteista johtuen. Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on tärkeä varautua ennakolta. ELY-keskus on selvittänyt vaihtoehtoisia tapoja järjestää liikenne poikkeustilanteessa. Palvelutaso olisi merkittävästi normaalitilannetta heikompi, mihin saaren ja mantereen välillä kulkevien on hyvä varautua. Lähiviikkojen liikenne näyttää toistaiseksi kuitenkin sujuvan normaalisti ja säistä riippuu, joudutaanko poikkeusjärjestelyyn turvautumaan lainkaan. ELY-keskus seuraa jäätilanteen kehittymistä.

Väyläviraston Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa rakennetulla työpenkereellä on ollut vaikutuksia virtausolosuhteisiin Perämerellä. Muuttuneet virtausolosuhteet yhdessä vallitsevien lounaan ja etelän puoleisten tuuliolosuhteiden kanssa aiheuttavat jäämassojen patoutumista pengertien eteläpuoliselle merialueelle sekä lauttaväylälle. Lauttaväylälle pakkautuvat jäämassat vaikeuttavat merkittävästi lauttaliikennettä. Lisäksi voimistuneet merivirrat sekä vaihteleva sää käytännössä estävät riittävän vahvan kiintojään muodostumisen ja Hailuodon ja Oulunsalon välisen jäätien turvallisen toteuttamisen. Saaren ja mantereen väliä kulkevien onkin syytä varautua merkittäviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin.
Sohjon ja irtojään täyttäessä matalan merialueeseen ruopatun lauttaväylän, lautta-alusten kulku lauttaväylällä pysähtyy kokonaan ja ollaan äärimmäisessä poikkeustilanteessa. Tällöin palvelutaso ja Hailuodon saavutettavuus tulevat laskemaan merkittävästi, mikä tulee vaatimaan tienkäyttäjiltä hyvää sopeutumiskykyä.
Poikkeusjärjestelyt lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä
Poikkeusjärjestelyissä liikkuminen saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kuljetaan työpenkereellä. Lauttaliikennettä hoidetaan välillä Hailuodon lauttaranta ja idänpuoleisen työpenkereen länsipää. Työpenkereen länsipään ja Oulunsalon lauttarannan välillä kuljetaan ajoneuvoilla työpenkerettä pitkin yksisuuntaisesti. Tienkäyttäjät seuraavat ajoneuvoillaan saattoautoa työpenkereellä ajettaessa, jotta voidaan varmistaa riittävän alhaiset ajonopeudet sekä liikenteen ja työmaalla työskentelyn turvallisuus.
Oulunsalosta lähtevän työpenkereen päähän tullaan rakentamaan tilapäinen maatuki, johon asennetaan lauttojen tarvitsema kalturi. Hailuodon lauttaranta sekä sen edustalla oleva merialue pysyy jääolosuhteiltaan lauttaliikenteelle edullisena merenpohjassa olevan syvänteen sekä Huikun työsillan muodostaman virtausaukon takia. Merivirta työsillan kohdalla lauttaväylältä pohjoiseen on voimakasta. Niiden ansiosta lauttaliikennettä voidaan jatkaa poikkeusjärjestelyissäkin välillä työpenkereen pää Hailuodon lauttaranta.
Liikenteen palvelutaso poikkeusjärjestelyiden aikana
Liikenteen palvelutaso ja välityskyky tulevat laskemaan merkittävästi poikkeustilanteessa, sillä samalla pitää turvata kiinteän yhteyden rakennustöiden häiriötön jatkuminen ja hankkeen aikataulussa pysyminen. Sen vuoksi liikenne rajoitetaan aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen tunteihin ja keskipäivän tunnit rauhoitetaan hankkeen rakennustöille.
Liikennettä hoidetaan liikennöimällä vähintään seuraavasti:
- aamupäivällä ma-su 4 edestakaista vuoroa klo 05:00-09:00 (välityskyky 150–200 ajoneuvoa/suunta)
- iltapäivällä ma-su 5 edestakaista vuoroa klo 15:00-20:00 (välityskyky 200–250 ajoneuvoa/suunta)
- aikataulutuksessa on huomioitu linja-autoliikenteen aikataulut.
Tarkemmat aikataulut julkaistaan kellonaikoineen, mikäli poikkeusjärjestelyyn päädytään. Lopullinen palvelutaso ja vuorotiheys määräytyvät hankkeen sen hetkisen työtilanteen mukaan.
Rajallisen kapasiteetin vuoksi selvitämme varausjärjestelmän käytön mahdollisuutta lautalle. Tällöin tienkäyttäjä voisi varmistaa mahtumisensa haluttuun lauttavuoroon. Toisaalta omaa kulkemista pitäisi siis ennakoida aiempaa enemmän.
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan, ELY-keskus toivoo tienkäyttäjien rajoittavan matkustamista vain välttämättömiin matkoihin Hailuodon ja mantereen välillä. Näin turvataan välttämättömät työ- ja asiointimatkat sekä kaupan elintarvikekuljetukset, maatalouden- ja maitokuljetukset sekä linja-autoliikenne. Vapaa-ajan matkustamista poikkeusjärjestelyjen aikana tulisi välttää.
ELY-keskus toivoo lisäksi, että poikkeusjärjestelyjen aikana vältettäisiin puutavarakuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia. Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia kannattaa hoitaa mahdollisimman paljon nyt, kun lauttaliikenne toimii vielä toistaiseksi normaalisti.
Toiminta lauttarannoilla poikkeusjärjestelyiden aikana:
- Lautoille jonotetaan normaalisti lauttarantojen jonotuskaistoilla.
- Hailuodon lauttarannalla ajoneuvot lastataan lauttaan normaalisti.
- Työpenkereen päähän lautalla saavuttaessa Hailuodosta tulevat ajoneuvot saatetaan Oulunsalon lauttarantaan yhtenäisenä autoletkana saattoauton perässä.
- Oulunsalon lauttarannasta ajoneuvot saatetaan työpengertä pitkin lautalle yhtenäisenä letkana saattoauton perässä. Ajoneuvojen on oltava lauttarannassa valmiina saattoauton ilmoitettuna lähtöaikana. Tarkka aika ilmoitetaan myöhemmin vuoromäärien tarkentuessa.
- Oulunsalon lauttarannassa odottavien tienkäyttäjien tulee noudattaa saattoauton sekä lauttarannalla olevien liikenteenohjaajien ohjeistusta.
- Tienkäyttäjien itsenäinen ajo ei ole sallittua työalueena olevalla työpenkereellä. Liikenne on mahdollista ainoastaan saattoauton perässä hallittuna autoletkana.
- Jalankulku ja muu kevytliikenne työpenkereellä eivät ole sallittuja.
Tilanteen seuranta
Lauttaliikenteen pysähtyminen lauttaväylällä ei ole todennäköistä lähiviikkoina. ELY-keskus seuraa kuitenkin tilanteen kehittymistä jatkuvasti ja tiedottaa muutoksista. ELY-keskus korostaa, että tällä hetkellä kyse on mahdolliseen poikkeustilanteeseen varautumisesta. Toistaiseksi lauttaliikenne sujuu normaalisti.
Lauttaliikenteen poikkeusjärjestelyjä on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä ELY-keskusten ja Väyläviraston kanssa. Poikkeusjärjestelyjen edellyttämät infratoimenpiteet valmistuvat tammikuun puoliväliin mennessä.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600 (arkisin klo 9–15, paitsi 23.-31.12 klo 9–14)
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Varsinais-Suomen ELY-keskus teki päätöksen Porin raatihuoneen suojelemisesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)17.4.2025 08:58:22 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on suojellut Porin raatihuoneen piha-alueineen. Raatihuone on valtakunnallisesti arvokas kohde ja se sijaitsee myös muinaisjäännösalueella.
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut16.4.2025 14:18:44 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut keskimääräistä aikaisemmin. Ensimmäiset kaksi valkoposkihanhea havaittiin perjantaina 7.3. Turun Ruissalossa. Kuluvan jakson suurin muuttoaalto koettiin sunnuntaina 13.4., jolloin useassa havaintopisteessä laskettiin yli 3 000 muuttavaa valkoposkihanhea. Helsingin Kivikossa laskettiin suurin määrä, 3 630 muuttavaa hanhea.
Honkajoen alueella on aloitettu selvitystyö Karvianjoen tilan parantamiseksi (Satakunta, Etelä-Pohjanmaa)14.4.2025 12:34:33 EEST | Tiedote
Karvianjoen päävesistössä Honkajoen alueella selvitetään keinoja, joilla voidaan parantaa Karvianjoen ekologista tilaa. Esiselvitys toteutetaan osana JTF-rahoitteista NEVALA-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on edistää turvetuotannon kuormittamien vesistöjen kunnostamista. Esiselvityksen toteuttaa KVVY Tutkimus Oy, joka on kotimainen ympäristötutkimusten ja laboratoriopalveluiden ammattilainen.
Näppi T & N Oy:n kiviaineksen ottamistoiminnan laajennusta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.4.2025 09:13:44 EEST | Tiedote
Näppi T & N Oy suunnittelee kalliokiviainesten ottamistoiminnan laajentamista Eurajoen kunnan ja Rauman kaupungin alueella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme