Potilastietojärjestelmien yhdistäminen hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä vuoden ensimmäisinä päivinä

Oma Häme siirtyy vuoden 2025 alussa yhteen, yhteiseen potilastietojärjestelmään, kun Forssan seudun ja muun Kanta-Hämeen alueen Lifecare-potilastietojärjestelmien tiedot yhdistetään. Järjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa tiedonkulkua yksiköstä toiseen, mikä parantaa sekä hoitoprosessien nopeutta että potilasturvallisuutta. Siirtyminen uuteen potilastietojärjestelmään ei vaadi asiakkaita toimenpiteitä.
Muutos hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä
Tietojärjestelmien yhdistäminen alkaa keskiviikkona 1. tammikuuta keskiyöllä ja loppuu aamuyöllä torstaina 2. tammikuuta. Yhdistämisen aikana potilastietojen katseluun käytetään tietojärjestelmän kopiota. Lisäksi muun muassa röntgen- ja verikoepyynnöt, sairauslomatodistukset ja reseptit kirjoitetaan paperille, kun ne normaalisti tehtäisiin järjestelmän kautta. Tämä hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä, vaikka töissä on normaalia enemmän henkilökuntaa. Keskussairaalan päivystyksen sekä Forssan ja Riihimäen kiirevastaanoton väki toivoo potilailta kärsivällisyyttä, sillä odotusajat voivat venyä normaalia pidemmiksi.
Kaikki päivystyspotilaat hoidetaan
Päivystyksessä toimitaan aina hoidon tarpeen ja kiireellisyyden määräämässä järjestyksessä. Jos olet epävarma siitä, onko asiasi kiireellinen tai päivystystä vaativa, kannattaa soittaa numeroon 116 117. Kiireettömissä asioissa numeroon ei kannata soittaa. Hätätilanteessa soitetaan aina numeroon 112.
Lääkitystiedot kannattaa kirjoittaa muistiin
Ammattilainen näkee normaalisti potilastietojärjestelmän ja Kanta-palvelun kautta asiakkaalle määrätyn lääkityksen. Kuitenkin ainoastaan asiakas itse tietää sen, mitä lääkkeitä hän käyttää ja millä annoksella. Omat lääkkeet ja niiden annostukset kannattaa aika ajoin kirjata itselle muistiin. Lääkitykset voi tallettaa myös Oma Häme -mobiilisovellukseen, jossa sovellus neuvoo käyttäjää tietojen tallentamisessa. Päivystyksessä ei uusita reseptejä lainkaan.
Kiireettömän hoidon palvelut avautuvat myöhemmin 2. tammikuuta
Potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vuoksi kiireettömät terveydenhuollon palvelut avautuvat tavallista myöhemmin torstaina 2. tammikuuta. Terveyskeskukset ja kuntoutuspalvelut avautuvat klo 10 alkaen. Terveysasemien puhelinpalvelu ja takaisinsoitto sekä sairaanhoitaja-chatia aukeavat myös klo 10.
Suun terveydenhuollossa toiminta painottuu torstaina 2. tammikuuta kiirevastaanottoihin. Ajanvarauksen puhelinpalvelu avataan poikkeuksellisesti vasta klo 9 ja takaisinsoittopalvelu aukeaa klo 10. Suun terveydenhuollon chat-palvelu on kiinni 2. tammikuuta. Erikoissairaanhoidon ajanvarauksellinen toiminta palvelee vain kutsun saaneita.
Kutsuja tutkimuksiin normaalia pikaisemmin tammikuussa
Potilastietojärjestelmien yhdistäminen vaikuttaa myös ajanvaraus- ja tutkimusyksiköihin. Esimerkiksi röntgentutkimuksiin ei ole voitu antaa aikoja normaalisti. Tammikuussa aikoja annetaan taas normaalia enemmän, koska suma halutaan purkaa mahdollisimman pian. Tämän vuoksi asiakkaille voi tulla tutkimus- ja vastaanottoaikoja normaalia lyhyemmällä varoitusajalla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Veli-Pekka Rautavapalvelualueylilääkäri
Puh:040 193 7418veli-pekka.rautava@omahame.fiToni Suihkokehitys- ja ict-johtaja
Puh:040 703 5159toni.suihko@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Diabeetikko: tarkista onko sinulla viallisia FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreita12.9.2025 12:48:28 EEST | Tiedote
Osa FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreista saattaa antaa virheellisiä korkean glukoosin lukemia. Tämä voi aiheuttaa mahdollisen terveysriskin diabetesta sairastaville henkilöille. Ne potilaat, jotka käyttävät FreeStyle Libre 3 -sovellusta, voivat saada ilmoituksen ongelmasta myös sovelluksen kautta. Ongelma ei vaikuta FreeStyle Libre 3 -lukulaitteeseen eikä -sovellukseen tai muihin Libre-tuotteisiin (FreeStyle Libre 2, FreeStyle Libre 2 Plus ja FreeStyle Libre 3). Toimi näin: Käy tarkistamassa osoitteesta www.FreeStyleConfirm.com, kuuluuko käyttämäsi sensori viallisiin sensoreihin. Mene kohtaan ”Tarkista sensorin sarjanumero”. Viallinen sarjanumero on T60002911. Jos sarjanumero on sama, lopeta sensorin käyttö välittömästi ja hävitä kyseiset sensorit. Jos käytät parhaillaan FreeStyle Libre 3 Plus -sensoria, sarjanumero löytyy sovelluksesta tai lukulaitteesta. Sarjanumero löytyy myös sensorin asettimen ja sensoripakkauksen pohjassa olevista merkinnöistä.Kuva, jossa on ohjeet FreeStyle Libre
Syksyn 2025 korona- ja influenssarokotukset alkavat Oma Hämeessä viikolla 4312.9.2025 12:37:02 EEST | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella eli Oma Hämeessä käynnistetään kausirokotukset viikolla 43. Ajanvaraus avautuu lokakuussa. Tarkka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Blogi: Muistisairauksien ennaltaehkäisy alkaa riskin tunnistamisesta – Kanta-Hämeessä pilotoidaan FINGER-toimintamallia9.9.2025 17:34:32 EEST | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on aloittanut Kanta-Hämeen Muistiyhdistys Ry:n ja Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyön, jossa FINGER-toimintamalli tuodaan osaksi kuntien ja yhdistysten yhteistyötä.
Aluehallitus päätti kahden toimialajohtajan virkajärjestelyjen jatkamisesta9.9.2025 12:45:54 EEST | Tiedote
Satu Ala-Kokko ja Jorma Haapanen jatkavat toimialajohtajina kevääseen 2029 saakka.
Asiakaslähtöinen lähipalvelumalli laajenee Oma Hämeessä4.9.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Oma Häme aikoo ottaa lähipalvelumallin vaiheittain laajempaan käyttöön tämän syksyn aikana. Tavoitteena on, että vuoden 2026 alussa lähipalvelumalli on käytössä koko laajuudessaan Tammelassa, Humppilassa, Rengossa ja Ypäjällä. Lähipalvelumallia on testattu keväällä 2025 Tammelassa. Pilotissa testattiin mallia käytännössä ja kerättiin arvokasta tietoa asiakasmääristä, palvelutarpeesta sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista. Pilotin aikana havaittiin, että suurin osa asiakkaista jatkoi asiointia Forssan terveyskeskuksessa, mutta yksittäisille asiakkaille Tammelan lähipalvelupiste tarjosi välttämättömän vaihtoehdon. Näitä havaintoja on hyödynnetty mallin jatkokehityksessä. Asiakaslähtöisen lähipalvelumallin ohjaavia periaatteita esitellään aluehallitukselle maanantaina 8. syyskuuta. Aluehallitukselle esitetään, että se merkitsee periaatteet ja lähipalvelumallin laajentamisen tiedoksi. Aluevaltuusto päätti keväällä 2024, että Oma Häme ottaa lähipalvelumallin käyttöön osana palvelu
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme