Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta.
Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Koululainen-lehden mainos oli julkaistu Tinder-seuranhakupalvelualustalla. Lausunnonpyytäjä katsoi, että mainos olihyvän tavan vastainen, koska mainos oli ikään kuin seuranhakuilmoitus. Mainos oli luotu tekoälypohjaisesti ja mainosta oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla.
MEN katsoi, että mainos oli Tinder-alustalla esitettynä hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Asian arvioinnissa huomioitiin, että mainoksessa ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä. Lisäksi mainoksen yläpuolella näkyi Tinder-alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania”, joka osaltaan loi mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta.
MEN on nyt ensimmäistä kertaa arvioinut tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä. MEN huomauttaa, että markkinoinnin suunnittelussa, kohdentamisessa, mediavalinnoissa ja itse mediasisällöissä tekoälysovellusten hyödyntäminen vaatii erityistä asiantuntemusta ja tarkkuutta. Tekoälysovellusten, mainosverkkojen ja algoritmien käyttäminen ei poista mainostajan vastuuta, vaan pikemminkin korostaa markkinoijan huolellisuusvelvoitetta. Tekoälysovelluksia käytettäessä järjestelmäriskien itsearviointi on yksi olennainen osa markkinoijan velvollisuuksia.
MEN on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää MENiltäennakkolausuntoa halutessaan varmistaa menettelynsä asianmukaisuuden.
MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.
Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan MENin verkkosivustolla: täältä
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Kasvua tukevien päätösten toteuttaminen tärkeää – veronalennukset vauhdittavat kasvua2.9.2025 23:10:17 EEST | Tiedote
Hallituksen päätökset toimeenpanna kasvupäätöksiä kuten veronalennuksia ovat Keskuskauppakamarin mukaan erinomainen asia. Veronalennukset antavat sysäyksen kotimaiselle kulutukselle ja yritysten investoinneille. Lisäksi työllisyyden edistämiseksi suunniteltu nuorille kohdistettava työllistymisseteli on myös hyvä päätös. Sen sijaan kaivosteollisuuden veronkorotukset ovat myrkkyä ennakoitavuudelle.
Keskuskauppakamari: Maahanmuuton rakenne tarvitsee muutoksia mutta positiivisen kautta1.9.2025 19:36:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin mukaan maahanmuutosta käytävään keskusteluun tarvitaan positiivista, rakentavaa otetta. Maahanmuuton rakenne tarvitsee muutoksia, mutta niitä on tehtävä positiivien ei negatiivisen keskustelun ja ratkaisujen kautta. Tarvitsemme maahanmuuton yhteiskuntasopimuksen, jotta voimme etsiä ja löytää maahanmuuttoon oikeanlaiset ratkaisut, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Keskuskauppakamari: Budjettiriihessä pidettävä kiinni kasvun tekijöistä1.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Suomen hallitus on tehnyt oikeita elinkeino- ja kauppapoliittisia päätöksiä, joista on tänään alkavissa budjettineuvotteluissa pidettävä kiinni. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan jo tehdyt päätökset on pantava toimeen mahdollisimman nopeasti ja samalla uusia, yritysten kasvua ja kilpailukykyä estäviä leikkauksia on vältettävä.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pelättyäkin kehnompi kevät, mutta rohkaiseva startti syksyyn29.8.2025 09:04:28 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist luonnehtii Tilastokeskuksen tuoreita vuoden toisen neljänneksen lukuja odotettua kehnommiksi. Tuotannon suhdannekuvaaja kuitenkin antaa toivoa alkavaan syksyyn.
Keskuskauppakamari: Isännöinnin eettinen neuvosto suositteli kuudessa tapauksessa varoitusta ja kahdessa huomautusta28.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Isännöinnin eettinen neuvosto on suositellut isännöintialan yrityksille kuudessa tapauksessa varoitusta ja kahdessa huomautusta kevään ja kesän aikana annetuissa lausunnoissaan. Varoitukseen johtaneissa tapauksissa kyse on ollut muun muassa pitkäkestoisista isännöinnin perustehtävien laiminlyönneistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme