Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta.
Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Koululainen-lehden mainos oli julkaistu Tinder-seuranhakupalvelualustalla. Lausunnonpyytäjä katsoi, että mainos olihyvän tavan vastainen, koska mainos oli ikään kuin seuranhakuilmoitus. Mainos oli luotu tekoälypohjaisesti ja mainosta oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla.
MEN katsoi, että mainos oli Tinder-alustalla esitettynä hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Asian arvioinnissa huomioitiin, että mainoksessa ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä. Lisäksi mainoksen yläpuolella näkyi Tinder-alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania”, joka osaltaan loi mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta.
MEN on nyt ensimmäistä kertaa arvioinut tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä. MEN huomauttaa, että markkinoinnin suunnittelussa, kohdentamisessa, mediavalinnoissa ja itse mediasisällöissä tekoälysovellusten hyödyntäminen vaatii erityistä asiantuntemusta ja tarkkuutta. Tekoälysovellusten, mainosverkkojen ja algoritmien käyttäminen ei poista mainostajan vastuuta, vaan pikemminkin korostaa markkinoijan huolellisuusvelvoitetta. Tekoälysovelluksia käytettäessä järjestelmäriskien itsearviointi on yksi olennainen osa markkinoijan velvollisuuksia.
MEN on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää MENiltäennakkolausuntoa halutessaan varmistaa menettelynsä asianmukaisuuden.
MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.
Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan MENin verkkosivustolla: täältä
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Vientijohtajakysely: Puolet vientiyrityksistä toivoo EU:lta kovia vastatoimia USA:n tulleille18.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Trumpin tullipolitiikka luo painetta suomalaisyrityksille. Puolet kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista vientiyrityksistä toivoo EU:n asettavan Yhdysvalloille vastaavan tasoisia tulleja kuin Yhdysvallat on asettanut tai asettamassa EU:lle. 18 prosenttia yrityksistä puolestaan ei kannata vastatullien asettamista.
Uusi maastapoistumissääntö voimaan tänään – vaikutuksia työnantajille ja ulkomaalaisille työntekijöille11.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Tänään voimaan tullut kolmen/kuuden kuukauden sääntö koskee ulkomaalaisia työntekijöitä, joilla on tilapäinen työntekijän oleskelulupa, ja joiden työsuhde päättyy kesken luvan voimassaolon. Työnantajan pitää ilmoittaa vastedes tällaisista tilanteista Maahanmuuttovirastolle. Tämä on yrityksille jälleen uusi velvoite, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Keskuskauppakamari: Huijausviestit eivät lopu kesällä – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia6.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Huijausviestit ja tietojenkalastelu lisääntyy jatkuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Uusimpia huijausyrityksiä ovat niin sanotut toimitusjohtajaviestit. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaa, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.
Pääekonomisti: Ei vielä elpymistä alkuvuodesta – Suomen bruttokansantuote polki paikallaan30.5.2025 08:49:21 EEST | Tiedote
Pitkään odotettu talouden elpyminen antaa vielä odottaa itseään, sillä ainakaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sitä ei vielä päästy kokemaan. Suomen bruttokansantuote pysyi neljännesvuositasolla muuttumattomana eli 0,0 prosentin kasvussa. Vuositasolla oltiin kuitenkin 0,8 prosenttia viime vuotta ylempänä. ”Ei ollut häävi lukema”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Työtä haluavia estetään tekemästä työtä – työnteko-oikeutta laajennettava27.5.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari esittää valtakunnallisia työvoimapula-aloja koskevaa asetusta muutettavaksi siten, että kriteerit työvoimapula-alasta ovat yhtenevämpiä alueellisten, arkitodellisuuteen nojautuvien linjausten kanssa. Lista työvoimapula-aloista on nyt liian kapea eikä vastaa yritysten kokemaa todellisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme