Digi- ja väestötietovirasto täytti viisi vuotta – työ sujuvan Suomen edistämiseksi jatkuu
Digi- ja väestötietovirasto täytti keskiviikkona 1. tammikuuta 2025 viisi vuotta. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on edistänyt yhteiskunnan digitalisaatiota, turvannut tietojen saatavuutta ja tarjonnut palveluja kansalaisten eri elämäntilanteisiin.

– Viraston ensimmäisten vuosien aikana keskeisin tehtävämme on ollut yhdenmukaistaa ja digitalisoida aiemmat alueellisesti vaihdelleet ja paperivaltaiset prosessit henkilöasiakkaidemme palveluissa. Prosessien modernisointi on ollut pitkäjänteistä työtä. Nyt kansalaiset voivat hoitaa suuren osan asioistaan monikanavaisesti joko sähköisesti, puhelinpalvelussa tai käyntiasiointina. Merkittävin ponnistus on ollut asiankäsittelyn ja taustaprosessien sähköistäminen, mikä on nopeuttanut palvelua sekä vähentänyt manuaalisen työn määrää, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari kertoo.
Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari nimitti elokuussa 2024 ylijohtajat seuraavaksi viideksi vuodeksi 1.1.2025-31.12.2029. Ylijohtajat toimivat pääjohtajan alaisuudessa ja ovat viraston johtoryhmän jäseniä. Kaikkien osastojen ylijohtajien tehtävät olivat julkisessa haussa huhtikuussa 2024.
Timo Salovaara jatkaa Palvelut-osaston ylijohtajana
FM Timo Salovaara jatkaa Palvelut-osaston ylijohtajana. Hän on työskennellyt Palvelut-osaston ylijohtajana Digi- ja väestötietoviraston alusta asti.
– Yhtenä merkittävänä asiana haemme ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat jatkossa viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Tämä on merkittävä yhteiskunnallinen muutos, Timo Salovaara kertoo.
Noora Kallio aloittaa Prosessit-osaston ylijohtajana
OTM Noora Kallio aloittaa Prosessit-osaston ylijohtajana. Hän on työskennellyt Lakiasiat-yksikön johtajana Digi- ja väestötietoviraston alusta asti. Prosessit-osaston ylijohtajana viimeiset viisi vuotta toiminut Aino Jalonen ei hakenut ylijohtajan tehtävään huhtikuussa.
– Tuotamme lähivuosien aikana uuden osakasrekisterin, joka vähentää paperiasiointia eri viranomaisten ja organisaatioiden kanssa läheisen kuoltua. Uusi rekisteri on yksi konkreettinen keino, jolla voimme sujuvoittaa kuolinpesien asioiden hoitamista sekä läheisille että viranomaisille, Noora Kallio kertoo.
Pekka Rehn jatkaa Asiakkaat-osaston ylijohtajana
KTM Pekka Rehn jatkaa Asiakkaat-osaston ylijohtajana. Hän on työskennellyt Asiakkaat-osaston ylijohtajana Digi- ja väestötietoviraston alusta asti.
– Rakennamme suomalaisten käyttöön eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon, joka edistää turvallista, digitaalista asiointia Suomessa ja Euroopassa. Ensimmäisessä vaiheessa lompakkoa voi käyttää ainakin vahvan sähköisen tunnistautumisen välineenä ja sillä voi allekirjoittaa sähköisesti, Pekka Rehn kertoo.
Digi- ja väestötietovirasto toimii valtakunnallisesti ja työllistää yli 900 henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestinnän päivystys medialle
Mediapuhelin palvelee ma-pe klo 9-16
Kuvat



Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme