Kela-taksin palveluntuottajat jatkavat vuosina 2025–2026
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kelan korvaamien taksimatkojen palveluntuottajat jatkavat taksipalvelun tarjoamista vuoden 2026 loppuun saakka.
Kela-taksin palveluntuottajien sopimus Kelan kanssa päättyy vuoden 2024 lopussa. Kela on päättänyt ottaa käyttöön optiovuodet 2025 ja 2026, ja kaikki palveluntuottajat ovat sitoutuneet tuottamaan palvelua optiovuosien ajan. Kela-taksipalvelu jatkuu siis nykyisten palveluntuottajien voimin 31.12.2026 asti.
Kela kehittää palvelun seurantaa yhdessä palveluntuottajien kanssa
Kela seuraa taksikuljetusten toteutumista tiiviisti ja kehittää matkojen seurantaa yhdessä palveluntuottajien kanssa. Tavoitteena on parantaa erityisesti matkojen toteutumisaikojen seurantaa ja varmistaa, että palvelu on sopimuksen mukaista. Palvelun luotettavuus on yksi tärkeimpiä vaatimuksia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkaan taksimatkat toteutuvat sovitun aikataulun mukaan. Jatkossa Kela saa palveluntuottajilta nykyistä tarkempia tietoja, esimerkiksi juuri matkojen toteutumisesta aikataulun mukaisesti.
Asiakkaan maksama omavastuu säilyy ennallaan
Kelan korvaamien matkojen omavastuu säilyy ennallaan vuonna 2025. Asiakas maksaa yhdensuuntaiselta matkaltaan edelleen enintään 25 euroa, ja Kela korvaa sen ylittävät kustannukset. Myös vuosiomavastuu pysyy samana (300 euroa). Kela seuraa vuosiomavastuun täyttymistä ja välittää tiedon Kela-taksien tilausvälityskeskukselle. Matkasta ei tarvitse maksaa omavastuuta sen jälkeen, kun vuosiomavastuu on täyttynyt.
Lisätietoja asiakkaalle
Yhteyshenkilöt
Otto TalvitieerikoissuunnittelijaKela
Puh:050 407 9658etunimi.sukunumi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner2.4.2025 10:42:50 EEST | Pressmeddelande
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Kiireellistä toimeentulotukea voi jatkossa saada vain välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan ja lääkkeisiin2.4.2025 10:42:50 EEST | Tiedote
Kela uudistaa kiireellisenä myönnettävän perustoimeentulotuen käytäntöjä huhtikuussa. Uudistus tarkoittaa sitä, että jatkossa asiakkaat saavat hakemuksen kiireellisimpiin osiin nykyistä useammin maksusitoumuksen esimerkiksi elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Muilta osin hakemus käsitellään normaalissa ajassa.
Urgent social assistance soon to be granted only for essential expenses such as food and medicine2.4.2025 10:42:50 EEST | Press release
Kela is changing the criteria for granting urgent basic social assistance as of April. Under the changed criteria, vouchers will be granted more often for customers' most urgent needs, such as food and medicine, while the rest of the customer’s application will be processed within the standard processing time.
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme