Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon
Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.

I Finland har befolkningsuppgifterna koncentrerats till ett digitalt befolkningsdatasystem. Även om det i flera länder, framför allt i Europa, finns centraliserade digitala befolkningsregister är det finländska systemet bland de bästa systemen i världen, och kanske till och med allra bäst, när det gäller datainnehållets omfattning och tillförlitlighet samt ett omfattande utnyttjande av uppgifterna. Förvaltningar i många olika länder har också varit intresserade av att höra om erfarenheter och lärdomar av Finlands folkbokföring från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som upprätthåller systemet.
Grunden för vårt digitala samhälle
Befolkningsdatasystemet utgör grunden för vårt digitala samhälle och utgör ett slags digital infrastrukturunderlag som många andra samhällsfunktioner bygger på. Till exempel elektronisk identifikation och möjligheten att uträtta ärenden för barn man har vårdnaden om grundar sig på uppgifter i befolkningsdatasystemet.
Flera olika myndigheter uppdaterar befolkningsdatasystemet, till exempel sjukhusen skickar uppgifter om födda och avlidna, kommunerna upprätthåller uppgifter om fastigheter, byggnader och lägenheter, församlingarna meddelar uppgifter om nya äktenskap och namn som getts åt barn.
Befolkningsdatasystemet gör vår vardag smidigare
Befolkningsdatasystemet är kopplar till många vardagliga händelser för medborgarna, även om det inte alltid är synligt för dem. Et barn får till exempel automatiskt en personbeteckning när sjukhuset meddelar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om att barnet fötts och får barnets personbeteckning som svar på meddelandet. I många andra länder måste föräldrarna själva sköta dessa ärenden efter att barnets fötts. När uppgift om ett dödsfall kommer till befolkningsdatasystemet uppdateras det för flera aktörer och de anhöriga behöver inte själva meddela varje aktör om saken.
I befolkningsdatasystemet registreras också personers adressuppgifter och adressändringar, hemkommun, skilsmässor och uppgifter om familjeförhållanden. Utifrån uppgifterna i systemet kan man automatiskt skapa ett rösträttsregister, valkretsar och fastställa varje väljares röstningslokal. Dessutom kan man till exempel automatiskt kalla en viss åldersklass till cancerscreening.
Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer i Finland inte själva bevara ett stort antal originalhandlingar. I många länder måste man själv förvara och ta hand om flera dokument, till exempel vigselintyg. I Finland finns information om äktenskapet i befolkningsdatasystemet och människorna behöver inga separata papper för att påvisa sitt civilstånd.
Befolkningsdatasystemet berättar vem som har rätt att sköta ett barns ärenden och uträtta ärenden för barnets räkning. Räddningsverket drar i sin tur nytta av byggnads- och fastighetsuppgifterna när det får information om vilken sorts objekt ett larm kommer om och kan förbereda sig för utryckningen enligt detta. Den som flyttar i Finland behöver inte heller separat meddela sin nya adress till varje aktör, eftersom offentliga aktörer och även flera privata aktörer uppdaterar sina egna kundregister direkt med uppgifter från befolkningsdatasystemet.
”Uppgifterna i befolkningsdatasystemet utgör grunden för hela samhällets informationsförsörjning. Systemet är en av de digitala tjänsternas viktigaste byggklossar och gör det möjligt att tillhandahålla olika digitala tjänster på ett effektivt sätt. Vårt mål är att medborgaren tillfrågas om information endast en gång och att samma information automatiskt står till olika samhällsaktörers förfogande i den omfattning som lagstiftningen tillåter”, berättar överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Digital infrastruktur kräver underhåll
Den digitala infrastrukturen kräver skötsel och underhåll på samma sätt som till exempel vägnätet. Utan investeringar kan den inte svara på framtidens informationsförsörjningsbehov.
”Vi har ett bra befolkningsdatasystem som redan i 50 års tid har svarat på samhällets mångsidiga informationsbehov och underlättat vardagen för dem som bor i Finland. Tack vare det sker många saker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon. Inget system förblir dock funktionsdugligt om den grundläggande infrastrukturen inte förnyas så att den motsvarar framtidens behov. De digitala tjänsterna utvecklas och befolkningsdatasystemet måste också i framtiden vara kompatibelt med dessa system. Annars förblir informationen i basregistret inte användbar för olika digitala tjänster. En kontinuerlig ökning av elektronisk ärendehantering förutsätter också en kontinuerlig satsning på de gemensamma tjänster som ligger till grund för detta, såsom befolkningsdatasystemet”, säger Salovaara.
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraÖverdirektör, Avdelningen TjänsterDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 303timo.salovaara@dvv.fiBilder

Vet du vilka uppgifter om dig som finns i befolkningsdatasystemet?
Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten.
Efter identifieringen går du från menyn till punkten ”Egna uppgifter” och därefter till punkten ”Personuppgifter”. Då ser du de uppgifter som har sparats om dig i befolkningsdatasystemet.
Du kan också uppdatera en del av dina uppgifter via Suomi.fi.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer9.10.2025 10:02:00 EEST | Pressmeddelande
År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä9.10.2025 10:02:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum