Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa
Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.

Prisman käyttötavaramyynnissä useissa marras-joulukuussa perinteisesti hyvin myyneissä kategorioissa laahataan nyt jäljessä ja vaikuttaa siltä, että moni suomalainen on jättänyt talveen varautumisen selvästi aiempia vuosia myöhemmäksi.
Ilmiö on läpileikkaava ja koskee muun muassa niin lämmintä pukeutumista (pitkien alusvaatteiden myynti -25 % viime vuoteen verrattuna), kuin esimerkiksi talvisin kuivaa sisäilmaa helpottamaan hankittavia ilmankostuttimiakin (-10 %).
”Kyllähän sen ihmisluonnosta ymmärtää, että kun ulkona on plussaa, ei välttämättä mieti kerrospukeutumista, lumiharjaa autoon tai sitä, että sisäilma saattaa olla epämiellyttävän kuivaa. Nyt kuitenkin tilastot ovat sen verran poikkeuksellisia, että kaupoissa saattaa olla ruuhkaa, jos elohopea laskee koko maassa -20 asteeseen. Kyllä ne pakkaset sieltä lopulta yleensä tulevat ja nyt mietityttää, että olemmekohan me ihan valmiita niihin,” Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Viitanen korostaa, että lähes kaikkiin yllä oleviin kategorioihin odotetaan myyntipiikkejä tulevina viikkoina, kun pakkasen ennustetaan kiristyvän.
“Olemme varautuneet ja tuotteita riittää hyvin. Silti jos on mahdollista tehdä jotain hankintoja ennen sitä vuoden kylmintä päivää, niin totta kai siihen suosittelen.”
Jopa 50 prosentin kasvua lasinpesunesteissä - talvivaatteissa uusi suosikkimateriaali
Lämpimät talvisäät ovat tarkoittaneet myös myynnin kasvua yllättävissä paikoissa. Prismassa on myyty lähes 700 000 litraa lasinpesunestettä marras-joulukuussa. Kyseessä on yli 50 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna.
“Leuto sää on tarkoittanut kurakelikauden pitkittymistä ja tulos näkyy nyt tässä. Mielenkiintoista tosin on se, että myyntikasvu on tasaista tavallisissa ja kovan pakkasen nesteissä, joten siinä mielessä moni autoilija vaikuttaa varautuneen pakkasiin kuitenkin etukäteen,” Viitanen pohtii.
Vaikka talvivaatteiden myynti on ollut tavallista hiljaisempaa, suomalaisilla vaikuttaa olevan sielläkin uusi suosikki.
”Kerrospukeutumisessa merinovilla on edelleen tärkeässä roolissa, mutta myös pehmeät fleecetuotteet ovat kasvattaneet kysyntäänsä. Esimerkiksi vauvojen fleecehaalareiden myynti on kasvanut 21 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Lisäksi miesten fleecepuseroiden ja -takkien volyymit ovat kasvaneet huimasti ja olemme myyneet niitä yli 5 kertaa enemmän kuin viime vuonna syys-joulukuun aikana,” kertoo Viitanen.
Myyntidatan perusteella yhä useampi suomalainen on alkutalven aikana uskonut pärjäävänsä välikausituotteilla pitkälle talveen. Esimerkiksi softshell-takkeja ja lasten haalareita on myyty 30 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Samoin naisten villakangastakeissa myynti on kasvanut peräti 60 prosenttia.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme